Co přinesl rok 2016 na sociálních sítích?

Čas letí nebezpečně rychle a na sociálních sítích to platí dvojnásob. Co fungovalo včera skvěle, může být dnes propadák. Pojďme si zrekapitulovat největší změny, nejzajímavější novinky, ale i pár nepovedených událostí, které nám loňský rok na sociálních sítích přinesl.

Pár dobrých čísel na rozehřátí

Facebook v počtu uživatelů stále vede a to s velkým přehledem. Měsíčně ho aktivně využívá 1,79 miliardy lidí, denně je to přitom 1,18 miliard uživatelů. Pozadu s používáním sociálních sítí nejsou ani firmy, Facebook používá více než 60 milionů firem. V Česku má Facebook 4,6 milionů aktivních uživatelů. Miliardu aktivních uživatelů měsíčně má YouTube. Tito uživatelé si každý měsíc přehrají 6 miliard hodin videí. To už je docela slušná dávka, že? Na třetím místě je pak Instagram, který měsíčně používá 500 milionů lidí. V žebříčku chybí Snapchat, který to má jak na houpačce, ale o tom později. Poslední čísla prozrazují, že Snapchat aktivně využívá 150 milionů uživatelů.

image

Zdroj: dreamgrow.com

Ještě malá zajímavost ohledně čísel. Kdo z českých osobností nebo stránek má nejvíce fanoušků na Facebooku? První místo asi nikoho nepřekvapí, ale druhé? Kdo to je?

image

Zdroj: socialbakers.com

Facebook

Novinek na Facebooku bylo opravdu hodně, tak zmíním pouze ty nejvýznamnější. Začátkem roku se i k nám dostal zatím nejkreativnější reklamní formát pro mobilní zařízení, tedy canvas. Canvas umožňuje vytvářet velmi zajímavé brandové nebo produktové příspěvky, kombinuje klasické obrázky, carousel, video a do budoucna se uvažuje o přidání 360° videí.

 

Dalším nově představeným formátem pro mobilní zařízení byly Instant articles. Ty umožňují až 10krát rychlejší načtení obsahu, než články sdílené z webu. Proměnami prošly i další formáty, carousel ads umí přehrávat videa a Messenger taky. Do Messengeru vůbec přišlo více nových vychytávek, ať už se jedná o platby, boty, šablony nebo reklamy, které z news feedu otevřou konverzaci přímo v Messengeru. Přibyla také možnost označování produktů přímo do obrázků. Zapomenout nemůžeme ani na rozšíření živých videí.

V roce 2015 Facebook přišel s novou řadou emotikon, jejichž užívání koncem roku 2016 omezil, o čemž jsme nedávno psali v článku Reakce (Reactions).

image

Canvas

Není každý den posvícení

A ani Facebooku se ne všechno podařilo. Asi nikoho nepotěšila informace o bugu a špatném měření organického dosahu. V některých případech tak reálná hodnota organického dosahu byla až o 55 % nižší. Rozpačité pocity přináší také informace o větší kontrole Facebooku nad novinkami a zprávami.

Instagram a Snapchat

Jestli se ale na některé sociální síti udály velké změny, tak je to Instagram. Palec nahoru. O šesti nejzásadnějších novinkách na Instagramu jsme vás již informovali, tak jenom krátce:

  • nové řazení příspěvků,
  • firemní účty a promování přímo v prostředí Instagramu,
  • Instagram stories,
  • mizející fotky a videa,
  • živé video,
  • vylepšení komentářů.

Instagram v boji se Snapchatem značně zaválel. Přitom tomu není tak dávno, co spousta lidí Snapchatu věštila super budoucnost, začínaly se o něj zajímat firmy i u nás a nyní ho ti stejní lidé zatracují.

Snapchat přitom neudělal nic špatně. Počet uživatelů stoupal, přišly možnosti geofiltrů, memories nebo live stories. Bude to všechno stačit v boji proti Instagramu?

image

Zdroj: instagram.com

Stálice mezi sociálními sítěmi

Twitter je v pohodě. S 313 miliony aktivních uživatelů a 500 miliony tweetů každý den má své místo jisté. Teda asi. Každopádně přímou konkurenci nemá. Podobně je na tom YouTube. Světové statistiky zazněly na začátku, ale jak je na tom Česko? Lépe, než byste možná čekali. Téměř pět milionů uživatelů měsíčně a 1,5 miliardy zhlédnutí videa za měsíc. Dosah YT videí u cílové skupiny ve věku 15-24 je 77 %. To je dost.

A co se nejvíc řešilo?

Sociální sítě loňský rok asi nejvíce ovlivnily prezidentské volby v USA. Souboj Trumpa a Clintonové se tam totiž z velké části odehrával. Volby amerického prezidenta jsme důkladně rozebrali v dalším parádním článku.

image

Komplex dílčích kroků se příliš nepovedl

A co přinese rok 2017?

Já osobně očekávám větší zapojení virtuální reality i do sociálních sítích, ještě propracovanější personalizaci a vůbec větší srandu.

Sociální sítě náš život ovlivňují, ať chceme nebo ne. Pojďme si ten rok užít!

Co dobrého, lepšího a nejlepšího nám přinesl rok 2016 na sociálních sítích?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

17. ledna 2017

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné