Na konferenci UXZ jsem šel hlavně pro to, abych si rozšířil obzory. Cíle SEO a UX se při tvorbě webu často prolínají a například při návrhu informační architektury webu je nutné využít to nejlepší z obou oborů. Je přece ve vašem zájmu stavět web tak, aby byl dobře dohledatelný (SEO) a zároveň snadno použitelný (UX), no ne?
Hned úvodem si mě pořadatelé získali koutkem s veganským občerstvením. Pokračovalo to stánkem se zmrzlinou Angelato a … celý hipsterský dojem pokazila nabídka kávy, která zahrnovala toliko Espresso :). Kdo se chtěl během konference pobavit i jinak než přednáškami, měl možnost vyfotit se s UX rekvizitami ve fotokoutku nebo hádat příchutě zmrzliny v již zmíněném stánku.
Přednášky z mého pohledu nespojovala jednotná linie. UX je rozmanitý obor a každá z přednášek jej ukazovala z trochu jiné perspektivy. Mě nejvíce zaujaly tyto:
Honza AKA Ošklivý sup začal svoji přednášku otázkami. „Kdo se bojí informační architektury, ruce nahoru“. Nikdo. „Je tady nějaký informační architekt?“. Nikdo. Řekl bych, že asi každý z návštěvníků konference měl někdy s tvorbou Informační Architektury (IA) co do činění, ale nikdo se necítil natolik povolaným, aby zvedl ruku. Honza to doprovodil slovy, že v ČR zná všeho všudy informační architekty asi tak 4.
Základní úlohu IA popsal jako: „Mostem mezi počátečním výzkumem a sbíráním podkladů a konkrétním vytvořeným obsahem na webu“. Ukázal, jak při práci používá konceptuální diagramy a doporučil klientovi prezentovat informace ve stravitelnější formě. Proces IA potom popsal jako:
Informační Architektura Zdroj: 50 odstínů modré Zdroj: https://www.facebook.com/Konference-UXZ-971583932878472/
Přednáška ukázala Guerilla Research (GR) jako rychlou metodu průzkumu, která je údajně nejblíže hloubkovému rozhovoru. GR pomůže hlavně tam, kde chceme ověřit drobnosti, přičemž respondent nemusí znát celý kontext. Je vhodný například k ověření funkcionality tlačítka „přidat do košíku“. Ideální je vyrazit jen tak s tabletem do ulic a „lovit“ lidi z předpokládané cílové skupiny. „Jak byste nakoupila na této stránce?“. Lukáš pro GR doporučil následující typy:
Guerilla Research není samospásný, za výsledky často nemůžete dát ruku do ohně. Hlavními výhodami jsou rychlost a nenáročnost na čas i finance.
Asi největší odezvy se dočkala přednáška od Zdeňky Cedry, v níž představil fungování své firmy CDN77. Způsob fungování popsal jako organizovaný punk, ve kterém platí pouze dvě pravidla:
Podotkl, že aby vše fungovalo, je třeba pracovat s prvotřídními zaměstnanci, kteří mají většinu dat v rámci firmy sdílenou (čísla, důvody, marže, náklady, kontexty, minulost, budoucnost). Další zajímavou věcí je, že v rámci firmy se snaží vyhýbat meetingům. Když už k nějakému dojde, tak je prováděn ve stoje, což údajně ušetří až 80% času. Meetingy se snaží eliminovat i časovým omezením. Plánují je před devátou ráno nebo po čtvrté odpolední (což si každý hned rozmyslí :) ). K dobrému fungování firmy podle Zdeňka přispívá, jak volný pracovní režim, tak vyladěná komunikace na Slacku místo emailů. Poskytl také výčet toho, co z jeho zkušenosti ve firmě nezafungovalo:
Kristy Marcinová z Intercomu představila, k čemu je dobré vytvořit si vlastní pattern library. Hlavními důvody podle ní jsou:
Důležité je uvědomit si, komu a k jakým účelům bude pattern library sloužit a tomu její obsah přizpůsobit. Budou s ní pracovat grafici nebo kodéři? Jako perličku uvedla, že když sjednocovala design na webu během tvorby pattern library, narazila na desítky odstínů modré (50 odstínů modré), které způsobovali nejednotnost. Jak k tomu došlo? Protože kodéři rádi používají kapátko :).
50 odstínů modré Zdroj: https://www.facebook.com/Konference-UXZ-971583932878472/
Že animace na webu může být velmi užitečná, ukázal ve své přednášce Martin Halík z Kiwi.com. Musím říct, že jsem animace na webech vždy vnímal spíš jako otravnou věc na víc, která hlavně zpomaluje načítání. Martin na příkladech ukázal, že některé animace jsou tak přirozené, že je ani nevnímáme. Z pohledu UX mohou animace plnit následující úlohy:
Při vytváření animací je třeba počítat s délkou trvání 150-200 ms a sledovat výkon browseru, aby příliš nezdržovaly načítání webu. Pro tvorbu animací doporučil nástroj Principle (pro lidi co používají Sketch). A jaký trend při tvorbě UI na webu nás podle Martina čeká po animacích? Hudba.
Na konferenci bych celkově uvítal více analytiky a přednášek o uživatelských průzkumech, ale co není, může být. Za 125 dní bude UXZ pokračovat letošním druhým dílem.
Doporučené publikace od přednášejících z konference:
Podívejte se také, jak se nám líbily loňské konference Marketing festival, Webexpo a SEO Restart.