Jak zlepšit synergii vaší PR strategie a SEO

Digichef

Za dobu, co pracuju v SEO oddělení Sunu, jsem se toho o SEO dozvěděla dost (to asi nikoho nepřekvapí). Je tu ale pár základních (a možná i zásadních?) věcí, o kterých si myslím, že by mi bývaly byly užitečné v mé předchozí praxi, kdy jsem měla na starosti např. správu obsahu webu a propagaci společnosti na tematických serverech.

Jedná se především o to, na jaké servery se při PR strategii zaměřit a jakým způsobem z nich na náš web odkazovat (tento bod by se mi dříve hodil asi nejvíce). Proto se v tomto článku budu věnovat především bodům, které se týkají off-page faktorů webu, zejména tedy zpětných odkazů a odkazové popularity webu.

Kvalita a hodnocení serveru

   

Při realizaci naší PR strategie musíme věnovat pozornost pečlivému výběru serverů. První, co budeme řešit, je asi návštěvnost daného serveru. Správný marketér samozřejmě zváží i to, jestli je server relevantní pro jeho podnikání a zda se na něm pohybuje jeho cílová skupina. Prostě chceme, aby si náš článek přečetlo co nejvíce lidí, a to hlavně takových, kteří by mohli mít zájem o náš produkt či službu. Relevantnost serveru je důležitá i z hlediska SEO. Vyhledávač bude lépe hodnotit odkazy z webů, které jsou tematicky podobné tomu našemu.

Možná si tady dovolím i menší poznámku pro případ, že by tento článek četl někdo, kdo o SEO neví vůbec nic: zpětné odkazy z externích serverů jsou pro náš web důležité - posilují jeho důvěryhodnost, říkají vyhledávačům, že tento web je důležitý, protože na něj odkazují jiné servery. Odkazy z externích serverů vlastně říkají vyhledávačům, že na našem webu jsou hodnotné informace. Díky tomu dostane náš web lepší hodnocení od vyhledávačů a vyšší šanci zobrazit se na prvních místech ve výsledcích vyhledávání.

A tady se dostáváme k tomu, co už možná každého markeťáka nenapadne vzít v potaz: měli bychom sledovat, jak kvalitní jsou servery, na které se chceme v rámci PR strategie zaměřit. Protože čím vyšší kvalita serveru, tím bude mít odkaz větší vliv na posílení našeho webu před vyhledávači.

image

Jak zlepšit synergii vaší PR strategie

Autorita domény

 

Způsobů, jak takové hodnocení serveru provést, je více. Já tady pro zjednodušení uvedu rychlé a efektní řešení. Pomůže nám MOZ, což je jakási bible pro SEO specialisty. Portál MOZ vyvinul něco, co se jmenuje Domain Authority. Tento výraz si můžeme přeložit jako autorita domény. Je to skóre (od 0 do 100), které nám říká, jak kvalitní daný server je. Toto skóre bere v potaz mnoho věcí (např. kolik kvalitních serverů na daný server odkazuje; jak důvěryhodné tyto odkazy jsou atd.)

Čím vyšší je Domain Authority (DA) serveru, kam chceme článek publikovat, tím lépe. My v Sunu se řídíme pravidlem, že by toto číslo mělo být ideálně vyšší než 30 a pod 20 bychom klesnout neměli. Toto však neplatí jako pravidlo pro každého. Velká nadnárodní společnost bude nejspíš chtít DA větší než 40, naopak menší firmička se spokojí i s menším číslem. Pokud má server malé DA, měla by tomu odpovídat i cena uveřejnění článku. Při posuzování ceny však samozřejmě musíme vzít v potaz i návštěvnost serveru.

A jak toto důležité číslo zjistíte? Nejjednodušší je nainstalovat si rozšíření pro Chrome MozBar. Když si toto rozšíření spustíte, uvidíte toto číslo přímo pod hlavní lištou:

image

Takto se rozšíření MozBar zobrazuje v prohlížeči Chrome

 

Odkazy z různých domén

Často se stává, že máme domluvenou spolupráci s jedním významným serverem a tam publikujeme články pravidelně. To může být skvělé z hlediska samotného PR, z hlediska SEO je ale lepší mít zpětné odkazy z více různých domén. Je určitě lepší mít odkazový profil rozmanitý. Pokud spolupracujeme s jedním serverem a jsme spokojeni s výsledky, nemusíme tuto spolupráci ukončovat. Z hlediska SEO by bylo ale určitě dobré publikovat články (a získávat zpětné odkazy) i z jiných kvalitních domén, čímž zasáhneme širší publikum.

Text odkazu

Už dříve jsem tušila, že odkaz typu “Další informace naleznete ZDE” není vůbec ideální. To, jak důležitý je text, ze kterého nám vede zpětný odkaz, jsem si ale uvědomila až v Sunu od svých nových kolegů. A je to jedna z věcí, která by se mi v minulosti hodila asi nejvíce. Z hlediska SEO by v ideálním případě měla být v textu odkazu klíčová slova, která lidé vyhledávají a které jsou pro naše podnikání relevantní. Text odkazu totiž posílí náš web ve spojitosti s daným klíčovým slovem. Což znamená, že na dané klíčové slovo získá náš web lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.

Uveďme si příklad: Jsme například developer a náš nový developerský projekt se jmenuje Velká Brána. Možná nás láká odkazovat ze slov "Velká Brána". Měli bychom ale vědět, že z hlediska SEO je užitečnější odkazovat např. ze slov “Nové byty Horoměřice” a brand (název projektu nebo společnosti) zmínit jinde v textu. Proč? Za předpokladu, že nemáme zcela nový web, bychom se na brandová slova “Velká Brána” již měli zobrazovat na první pozici v přirozených výsledcích vyhledávání. Toto klíčové slovo již tedy nepotřebujeme posilovat. Naopak se ve vyhledávačích chceme prosadit, když někdo např. hledá zmiňované klíčové slovo “Nové byty Horoměřice”. Při určování těchto slovních spojení bychom měli vycházet z analýzy klíčových slov.

Relevantnost serveru a okolí odkazu

V úvodu článku jsme zmínili, že vyhledávače berou v potaz relevantnost serveru, ze kterého k nám vede odkaz. Tuto skutečnost nelze ignorovat. Pak by se vám mohlo stát, že sice máte v textu odkazu krásná klíčová slova, ale pokud jste prodejce krmiva pro psy a odkaz k vám povede se serveru, který se zabývá automobily, tak vám to k ničemu nebude. Důležitým faktorem je také celkové okolí odkazu. Text, který “obtéká“ odkaz berou vyhledávače také v potaz. To znamená, že by v okolním textu měla být klíčová slova související s naším webem. S tím si ale asi moc hlavu lámat nemusíme, protože pokud píšeme článek, který má za cíl informovat o našich produktech či službách, nebo pokud je v článku hodnotný obsah pro naše klienty, klíčová slova v okolí článku budou naprosto přirozeně s naším tématem souviset.

Kam odkazovat

Určitě platí, že bychom měli odkazovat na různé stránky webu. Současně bychom si měli dát pozor, aby nám všechny odkazy nevedly pouze na hlavní stránku. Ideálně by odkazy měly vést na takovou stánku na webu, která je optimalizovaná pro klíčové slovo, jež jsme použili v textu odkazu. V praxi se často setkáváme s problémem, že se na dané klíčové slovo ve výsledcích vyhledávání často nezobrazuje zrovna nejvhodnější stránka. Řekněme například, že se jedná o klíčové slovo “mixér na smoothie“ a na toto klíčové slovo se ve vyhledávači nejlépe zobrazuje stránka, kde jsou recepty na smoothie, ale už tu nejsou na výběr konkrétní mixéry. V tomto případě bychom se měli snažit stránky “přeoptimalizovat“, tj. změnit nebo upravit obsah stránek a odkazy směřovat na stánku, která je pro dané klíčové slovo vhodnější.

  

A to je celé shrnutí základních faktorů souvisejících s PR na internetu. Co byste si z tohoto článku měli odnést? Základním bodem zůstává způsob hodnocení kvality serverů, dalším pak co je autorita domény a co by mělo tvořit text odkazu.

Co se hodí vědět PR stratégům o SEO?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

1. března 2017