Jak PPC nutí veřejnost lhát?

Etika a marketing spolu válčí již od počátku marketingových věků. Všichni známe etický kodex reklamy, nad neetickými technikami PR ohrnujeme nos a všichni říkáme, že cigarety bychom nikdy neinzerovali. A co když vám teď řeknu, že za předpokladu, že spouštíte obsahovou reklamu, jste pravděpodobně jedním z šiřitelů dezinformací a propagandy ve společnosti?

Dobře, možná už ti zvídavější z vás slyšeli o projektu Konšpirátori.sk, či iniciativě České spořitelny, kteří blokují zobrazování programatické reklamy na konspiračních a dezinformačních webech. A proč se tak vůbec děje?

Jde o to, že dezinformační a konspirační weby jsou ve velké míře zapojeny do programu Google AdSense. V rámci tohoto programu se majitel webu může připojit do obsahové sítě Google, na základě čehož pak může na svém webu zobrazovat bannery inzerované přes Google Adwords. Problémovým aspektem je v tomto případě fakt, že za každé prokliknutí reklamy, která je umístěna na takovémto webu, inkasuje majitel stránek 68 % z ceny každého prokliku. Zbytek pak připadá společnosti Google. Tím, že společnosti na takovýchto webech inzerují – i nezáměrně, tak vlastně finančně podporují šíření dezinformací.

image

Ukázka reklamy na webu ac24.cz

Akademické okénko

Dezinformace je nepravdivá informace, která je svou podstatou určena k tomu, aby záměrně zmátla lidi ve prospěch původce této informace. Nejčastěji je tato technika manipulace využívána pro účely propagandy politických režimů. V rámci českého internetu je to prokazatelně například propaganda ruská. Aktivity takovýchto typů webů jsou ve velkém rozporu s žurnalistickou etikou, ale hlavně způsobují to, že se veřejnost řídí a jedná na základě nepravdivých informací. Tato činnost pak vyvolává ve společnosti nestabilitu, podkopává autoritu veřejnoprávních médií i demokratických institucí a přihrává trumfy populistickým politickým subjektům.

Dalším argumentem pro stažení bannerů i textových inzerátů z těchto webů může být i to, že velká míra článků na těchto webech je laděna negativně, zmiňuje násilí apod. Tuším, že žádný z Brand Managerů by nechtěl značku konfrontovat s takovýmto typem informací.

image

Ukázka dezinformací na článku nwoo.org

Jak se tomu vyhnout?

Iniciativa Konšpirátori.sk nám v rámci tohoto problému dosti ulehčila práci. Tým odborníků provádí kontinuálně analýzu takovýchto webů a přidává je na základě těchto kritérií na Blacklist webů, které lze z kampaní vyloučit. Z jejich webu si můžeme stáhnout skript pro Adwords, který automaticky vylučuje pochybná umístění – a to jak na úrovni reklamního účtu, či na úrovni MCC. Lze to však také udělat ručně, kdy si tento seznam stáhneme a manuálně ho vložíme do seznamu vyloučených umístění. Seznam naleznete zde.

Závěrem

K programu se přihlásilo už několik agentur a je jen na vás, zdali chcete takto učinit. A pokud si najdete u té příležitosti více času na optimalizaci svých kontextových kampaní, určitě si přečtete o některém z našich tipů: jak zefektivnit kontextové kampaně, či novinky v RTB dostupné od podzimu 2016

Článek vychází z dominantního paradigmatu, v rámci kterého by média měla šířit pravdu a přispívat k šíření svobody a demokratické společnosti. Zastáncům alternativních názorů se za čas, strávený nad těmito řádky omlouvám.

Nakupujte zodpovědně

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

24. března 2017

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.