Data všude kolem na DATA restart 2017

Digichef

Letos se konal už třetí ročník konference DATA restart a patří za to velké díky pořadatelům z MEDIO Interactive. Konference se věnuje nejen webové analytice a všemu okolo business dat. Rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co je na toto téma u nás dostupné.

Ani my jsme nemohli letos chybět, ale nebudu zde sepisovat klasický report z konference, těch najdete na internetu několik. Asi stačí říct, že pokud vás toto téma zajímá nebo dokonce živí, tak si nenechte ujít příští ročník. Poměr cena/výkon je tady bezkonkurenční. Pojďme se spíš podívat, jaké jsou aktuální možnosti, trendy a jak můžeme dostupná data využít.

image

Sun Marketing na DATA Restart 2017

Mít informace o trhu, vaší konkurenci a cílové skupině je jedna věc, ale důležité je data správně využít ve svůj prospěch. Business intellingence a Data-driven marketing (a nejen marketing) nejsou jen prázdné buzzwordy, jak to v online marketingu často bývá.

Tady jde o reálná data, která jsou důležitá pro přežití vašeho podnikání - kolik vás stojí akvizice jednoho zákazníka, jaká je jeho průměrná životnost a jeho hodnota - to jsou všechno data, která byste měli znát, abyste byli schopni dělat správná rozhodnutí a rozvíjet vaše podnikání. To samozřejmě platilo vždy, ale s rychlým rozvojem online marketingu se značně rozšířil počet komunikačních kanálů a tím pádem je mnohem složitější vyhodnocovat jejich přínos v celkovém marketingovém mixu. Získat a vyhodnotit všechna relelvantní data je tak klíčem k úspěchu.

image

Vývoj hledanosti témat "Data analysis" a "Big data" na Google.com

Co vlastně máme k dispozici

Dříve, když jste se chtěli k datům dostat, nezbylo vám, než se lidí opravdu ptát. Dnes máte v Google Analytics tolik dat, že u některých si ani nejste jisti jejich významem. Bohužel to jsou ale data, která se týkají jen online aktivit. Pokud nemáte čistě e-commerce řešení, tak potřebujete komplexnější pohled, který bude zohledňovat data z kamenných poboček i e-shopu, offline aktivit i online marketingu.

Nástrojů pro práci s daty a jejich vizualizaci je dnes na trhu několik, ale mým cílem teď není všechny popsat a srovnávat. V Čechách se dá asi mluvit o velké BI čtyřce - GoodData, Tableau, Power BI a Google Data Studio. Každý má své pro a proti, každý má trochu jiné možnosti a také jinou cenovou politiku. Ale rozhodně už neplatí, že „Business Inteligence“ je jen pro velké hráče a stojí spoustu peněz.

Hlavní je začít

Pokud jste úplným nováčkem, tak je v současné době asi nejjednodušší začít s Google Data Studio, jak ukázali Šárka Ludvíková a Vít Mrňávek z Medio Interactive. Není to sice BI řešení, ale na základní reporting je to vcelku postačující. Vytvoření základního přehledu může být otázkou pár minut. Má samozřejmě svá omezení, nejvíc využitelný je s dalšími službami od Google. Ale velkou výhodou Data Studia je, že je poskytován zdarma a podle slov Honzy Tichého s ním má Google do budoucna velké plány.

V Sunu jsme k problematice klientského reportingu přistoupili trochu jinak. Celé řešení představil Lukáš Jirát a určitě doporučuji si projít jeho prezentaci. Naším primárním cílem bylo zautomatizovat klientský reporting, ale takovým způsobem, abychom mělo možnost budoucího rozvoje reportů do pokročilé analytiky u těch klientů, kteří o to budou mít zájem.

Proto jsme zvolili kombinaci Keboola/GoodData a ještě ji doplnili o Power BI. Máme tak pevný základ pro automatizovaný reporting, ale díky Keboole nám to umožňuje nabídnout klientům mnohem pokročilejší řešení. Veškerá data z online kampaní už máme napojená, stačí tedy přidat další dostupná data a začít si hrát s modelováním Customer Lifetime Value, RFM analýzami apod. Klient tak může získat zajímavá BI data rychleji a snáz, než si možná myslí.

Mimochodem během vývoje tohoto reportingového řešení jsme připravili vlastní extraktory do Kebooly pro Heuréku a Zboží.cz.

Jak dostupná data efektivně využít

Sběr dat z různých datových zdrojů je vzhledem k množství aktivit v online i offline světě nutnost. Neméně důležité je pak data umět vhodně využít. Lukáš Uhl, bývalý ředitel DámeJídlo.cz ukázal, jak si postavit analytiku pro vyhodnocování investic do akvizice a retence zákazníků. Lukáš představil poměrně jednoduchý, ale dostatečně komplexní pohled, kdy ho při vyhodnocování nezajímá až tak výkon dílčích kampaní a aktivit, ale pro kvalitní rozhodnutí potřebuje širší pohled - kolik ho stojí získání jednoho zákazníka a kolik pak ten zákazník přinese peněz.

Za zdánlivě jednoduchou analytikou se ale samozřejmě skrývá práce se získáním všech potřebných dat k tomu, aby takovýto pohled odpovídal realitě. Nejsou to jen náklady na akviziční online kampaně, ale třeba i na rozdané promo kódy (rozdané vs. skutečně použité) a další možné náklady na věrnostní a retenční aktivity. Každý online marketér by si měl připomenout, že důležitá nejsou ty jeho čísla za online, ale celková čísla, na základě kterých se rozhoduje vedení společností.

Pavel Jašek pak ukázal výsledky jeho týmu ze zkoumání modelů pro predikci Customer Lifetime Value. Detaily si opět můžete prohlédnout v jeho prezentaci, na toto téma by měl také vyjít odborný článek, který bude obsahovat i více detailů o jednotlivých modelech použitých v testu. Důležité je, že s predikcí CLV můžete v e-commerce pracovat už poměrně přesně a hlavně výsledky můžete ihned využít v praxi.

Podle hodnoty CLV si můžete rozsegmentovat svou zákaznickou bázi a tyto segmenty importovat do Google Analytics a do Adwords a využít pro další remarketing. Jak dostat zákaznická data do Google Analytics obratně ukázal Honza Tichý. Postup na pokročilou segmentaci zákazníků představil Jan Matoušek z Data Mind. Cílem je samozřejmě najít návštěvníky s největším nákupním potenciálem. Segmenty odrážejí chování uživatelů na webu a díky pokročilým algoritmům dokážeme najít i ty skupiny, které jsme dříve opomíjeli a na které má smysl se zaměřit.

Začněte tím, že posbíráte všechny vaše zdroje dat, napojte je na jedno místo a pokračujte různými pohledy a vyhodnocováním. Není to tak jednoduché, jak to zní. Samozřejmě je za tím kus práce, ale vyplatí se to. Mimochodem Honza Mayer na místě demonstroval, že práce s daty může být i zábava. Jeho praktická a vtipná ukázka práce s Power BI byla perfektním zakončením letošního DATA Restartu.

image

I takhle může vypadat report v Power BI

Určitě doporučuju projít si všechny prezentace z letošního ročníku.

Nyní už Medio Interactive připravuje další ročník konference SEO restart. Připomeňte si loňský ročník článkem od Davida.

A pokud to s daty myslíte vážně, ozvěte se. Rádi se s vámi potkáme u dobré kávy a poradíme s vhodným řešením.

Pojďme se společně podívat na vaše data

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

13. dubna 2017