Přirozené výsledky vyhledávání na Google nejsou jenom o snippetech. K vidění je zde velké množství dalších formátů, které se souhrnně nazývají rozšířené výsledky vyhledávání (Rich Search Results). Dnes se podíváme, na které typy rozšířených výsledků vyhledávání můžeme na Google narazit a řekneme si, jaké z nich mohou plynout výhody. Také si ukážeme, co dělat proto, aby se zde vaše webové stránky mohly objevit.
Úvodem je třeba říct, co je to snippet. Jedná se o běžný výsledek vyhledávání, tak jak jej známe. V nejjednodušší formě obsahuje titulek, URL adresu a popisek.
Odmyslíme-li si reklamní obsah, objevuje se v SERPu (Search Engine Result Page) řada dalších formátů dat. Patří mezi ně mapy, carousely, grafické prvky nebo různé typy rozšířených informací. Jaké jsou jejich výhody a jak zajistit, aby se v nich zobrazovala také data z vašeho webu?
Rozšířené výsledky v SERPu Google: 1. Převod měn, 2. Knowledge Graph Panel, 3. Hlavní události 4. Image Box 5. Related Search
Rozšířené výsledky vyhledávání zobrazené v SERPu vždy odpovídají typologii dotazu a typu zařízení, které právě používáte (desktop, mobil, tablet). Hledáte kavárnu? Google vám nabídne mapku s podniky v okolí. Chcete si něco uvařit? Zadejte ingredience a Google odpoví receptem s hodnocením, dobou vaření a počtem kalorií. Sháníte informace o firmě? Google vám v pravém panelu přehledně zobrazí její kontaktní informace, logo, recenze a odkazy na web a sociální sítě.
Výhod je hned několik a vzájemně spolu souvisí, základem je to, že se od standardních výsledků vyhledávání vizuálně odlišují a poutají tak více pozornosti.
V současné době můžeme v SERPu Google narazit zejména na následující rozšířené výsledky vyhledávání:
Jedná se o informační box v pravé části SERPu. K zobrazování dat v tomto rozšíření Google využívá svojí znalostní bázi Knowledge Graph (viz níže). Pro zobrazení zde jsou důležité zejména tyto zdroje:
Má podobu mapky vnořené mezi standardní výsledky vyhledávání. Na mapce jsou zpravidla ukázány 2-3 provozovny relevantní k dotazu. Velkou roli zde hraje lokalita, ze které právě uživatel vyhledává. Dalšími faktory pro zobrazení zde jsou:
Carousel se nejčastěji objevuje, pokud se dotaz ptá na nějaký výčet objektů. Například: Plemena psů, muzea v Praze, němečtí vědci apod.
Featured snippet je box, který se nachází na tzv. nulté pozici, tedy mezi PPC reklamou a prvním organickým výsledkem vyhledávání. Nejčastěji se objevuje jako slovníková odpověď na otázku. Faktory pro zobrazení citace z webu ve Featured snippetu jsou zejména:
V současné době má toto rozšíření podobu carouselu s kartami pro jednotlivé zprávy. Podle všeho jsou důležité zejména tyto atributy zpráv:
Jedná se o box s obrázky, které jsou kontextově blízké k dotazu.
AMP carousel je formát, který se zobrazuje výhradně na mobilních zařízeních. Jedná se o carousel příspěvků, které odpovídají dotazu a jsou ve formátu AMP. Podmínky pro zobrazení v AMP carouselu:
Je seznam kontextově blízkých dotazů. Tento výčet se zobrazuje zpravidla mezi posledním přirozeným výsledkem vyhledávání (případně reklamou) na stránce a stránkováním.
Rozšíření se ale mohou týkat také samotných snippetů. Toto jsou některá z nich:
U větší webů jako jsou e-shopy nebo velké zpravodajské servery se na určité typy dotazů často zobrazuje přímo ve snippetu také vyhledávací políčko Sitelink Searchbox.
Pod snippetem se v některých případech objevují také odkazy na podstránky. Toto rozšíření se nazývá Sitelinks a v současné době není zcela zřejmé, jak tento výpis ovlivnit. Dříve to bylo možné v Google Search Console, ale tato funkcionalita byla ukončena.
U některých výsledků vyhledávání se na mobilu zobrazuje šedá ikonka blesku. Tato ikonka upozorňuje na to, že po prokliku se dostanete na webovou stránku běžící v režimu AMP a tedy, že bude její doba načítání velmi rychlá.
Podmínky zobrazení:
Rich snippets nebo strukturované úryvky se začaly v SERPu zobrazovat v roce 2012. Jedná se o rozšíření založené na formátu strukturovaných dat podle specifikace Schema.org. Obecně se doporučuje strukturovaná data nasazovat zejména na následující typy podstránek, pro které již Rich Snippets existují:
Předpokladem jsou indexované stránky, které obsahují strukturovaná data. Ani správně nasazená strukturovaná data, Google ovšem nemusí ve formátu Rich Snippets zobrazit.
Rich Cards vznikly z potřeby zobrazovat na mobilu výsledky vyhledávání přehledně a na malé ploše. Jsou to Rich Snippets ve formátu karet pro mobilní zobrazení.
Kromě těchto výsledků můžeme narazit přímo ve vyhledávání i na některé miniaplikace, jako jsou Předpověď počasí, Kalkulačka, Lokalizace polohy, Překladač, Konverze měn, Burza, Dopravní spojení, Sportovní informace a jiné.
O zastoupení rozšířených výsledků vyhledávání v českém SERPu Google vyčerpávajícím způsobem hovoří Filip Podstavec ve svém článku na Lupa.cz.
Odpověď na to proč dokáže Google vždy nabídnout tak přesné a relevantní výsledky vyhledávání spočívá v jeho znalostní bázi nazývané Google Knowledge Graph. Základem Knowledge Graphu jsou entity, které si Google vytváří ze získaných informací a vazeb mezi nimi. Google spustil Knowledge Graph v roce 2012 s cílem přiblížit se sémantickému vyhledávání a poskytovat přímé odpovědi na dotazy, ne pouze odkazy na stránky, jako v minulosti.
Ukázkou takové odpovědi může být například SERP, který zobrazí Google na dotaz „Roxy program“. Kdyby byl Google člověk, jeho myšlenkový postup by se dal shrnout asi nějak takto: „Aha, tak ty chceš asi vědět, jaké události nabídne klub Roxy v následující době. Jsou to tyto:“.
Na informace o jednotlivých entitách, které má Google uloženy v Knowledge Graphu se můžete podívat v API Exploreru.
Čím více informací a kontextu k webovým stránkám Google zná, tím pravděpodobnější je, že se v rozšířených výsledcích vyhledávání zobrazí. Štěstíčku půjdete nejvíce naproti, pokud podniknete následující kroky.
Rich Snippets a Rich Cards jsou jen vizuální interpretací strukturovaných dat podle specifikace Schema.org, která jsou přítomná na vašem webu. Máte-li správně a smysluplně nasazená strukturovaná data, je dost pravděpodobné, že se ve vašich Snippetech budou zobrazovat i rozšířené údaje, jako jsou hvězdičky hodnocení, cena nebo obrázek produktu. Strukturovaná data můžete nasadit čtyřmi různými metodami:
Z těchto zmíněných řešení v současné době Google nejvíce podporuje a doporučuje implementaci ve formátu JSON-LD. Výhodou tohoto formátu je, že syntaxe není nijak složitá a zvládne ji vstřebat i člověk, který se v HTML kódu nevyzná. JSON-LD je totiž na HTML struktuře nezávislé a pouze popisuje, co se na stránce nachází. Příklad zápisu strukturovaných dat pro produkt může vypadat například takto:
Strukturovaná data ve formátu JSON-LD pro restauraci. Data jsou ověřena v Nástroji pro testování strukturovaných dat.
Při tvorbě strukturovaných dat může pomoci Nástroj pro testování strukturovaných dat (obrázek výše), který upozorní na chyby v kódu.
Existují použití strukturovaných dat, která mohou být kontraproduktivní. Takovým příkladem může být poskytnutí informace, kvůli které na váš web část návštěvníků chodí, již v SERPu. V případě CSFD.cz to může být procentuální hodnocení filmu podle uživatelů.
Potenciální zákazníky může odradit také zobrazená cena produktu v snippetu, zvlášť když o výsledek níže nabízí konkurence lepší cenu za to samé.
Použití strukturovaných dat v těchto případech stojí za zvážení.
Jelikož je v zájmu Google poskytovat odpovědi na dotazy přímo v SERPu, dá se předpokládat, že bude rozšířených formátů ve výsledcích vyhledávání přibývat. Svým stránkám v tomto směru pomůžete nasazením strukturovaných dat, AMP, zápisem v Google Moje Firma a dalšími aktivitami, které dají informace z vašich webových stránek pro vyhledávač do správného kontextu. Můžete tak pomoci viditelnosti webu, zlepšit CTR a přivádět relevantnější návštěvy. Nestojí to za to?
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Ahoj, mám problém so zobrazovaním rich snippetov na multijazyčnej domene kde mám obsah v subfolderoch ako ...com/sk ...com/cz
doména je už celkom silná si myslím a stále mi nechce zobrazovať richsnippety. Kým som mal ten istý obsah na domenach xyz.sk a xyz.cz tak sa zobrazovali.
Nevieš mi poradiť kde môže byť problem?
Zdravím Petře, s kterým konkrétně typem bohatých výsledků máte problém? Lze prozradit stránky, u kterých se to děje? :) Děkuji a mějte se hezky, Matěj.