Rozšířené výsledky vyhledávání: Jak zviditelnit web na Google

Digichef

Přirozené výsledky vyhledávání na Google nejsou jenom o snippetech. K vidění je zde velké množství dalších formátů, které se souhrnně nazývají rozšířené výsledky vyhledávání (Rich Search Results). Dnes se podíváme, na které typy rozšířených výsledků vyhledávání můžeme na Google narazit a řekneme si, jaké z nich mohou plynout výhody. Také si ukážeme, co dělat proto, aby se zde vaše webové stránky mohly objevit.

Úvodem je třeba říct, co je to snippet. Jedná se o běžný výsledek vyhledávání, tak jak jej známe. V nejjednodušší formě obsahuje titulek, URL adresu a popisek.

image

Snippet

Odmyslíme-li si reklamní obsah, objevuje se v SERPu (Search Engine Result Page) řada dalších formátů dat. Patří mezi ně mapy, carousely, grafické prvky nebo různé typy rozšířených informací. Jaké jsou jejich výhody a jak zajistit, aby se v nich zobrazovala také data z vašeho webu?

image

Rozšířené výsledky v SERPu Google: 1. Převod měn, 2. Knowledge Graph Panel, 3. Hlavní události 4. Image Box 5. Related Search

Rozšířené výsledky vyhledávání zobrazené v SERPu vždy odpovídají typologii dotazu a typu zařízení, které právě používáte (desktop, mobil, tablet). Hledáte kavárnu? Google vám nabídne mapku s podniky v okolí. Chcete si něco uvařit? Zadejte ingredience a Google odpoví receptem s hodnocením, dobou vaření a počtem kalorií. Sháníte informace o firmě? Google vám v pravém panelu přehledně zobrazí její kontaktní informace, logo, recenze a odkazy na web a sociální sítě.

Jaké jsou výhody rozšířených výsledků vyhledávání?

Výhod je hned několik a vzájemně spolu souvisí, základem je to, že se od standardních výsledků vyhledávání vizuálně odlišují a poutají tak více pozornosti.

  • Uživatelská přívětivost – rozšířené výsledky vyhledávání jdou výrazně vstříc uživateli. Ať už se jedná o mapku, která se vám nabídne, když bloudíte po Vinohradech a hledáte pivovar nebo rozšířené informace o kaloriích a době přípravy jídla, když přemýšlíte o vhodném receptu.
  • Více prostoru ve výsledcích vyhledávání – kvůli zobrazení v rozšířených výsledcích vyhledávání můžete docílit toho, že se na jedné stránce SERPu zobrazí vaše stránky vícekrát. Například ve snippetu, v mapce a v obrázkovém carouselu.
  • Vyšší míra prokliků z výsledků vyhledávání na web (CTR) – díky tomu, že jsou rozšířené výsledky vyhledávání vizuálně odlišné, poutají více pozornosti. Je prokázáno, že CTR Rich Snippetů je vyšší než míra prokliku u klasických snippetů na dané pozici v SERPu.
  • Brand Awareness & důvěryhodnost – důležitý samozřejmě není jen proklik na stránku, ale také to, jak je brand vidět. S rozšířenými výsledky vyhledávání toho docílíte a zároveň posílíte důvěryhodnost, protože součástí rozšířených výsledků je často také více doplňkových informací (nebojíte se uveřejňovat hodnocení zákazníků, cenu zboží apod.).

Typy rozšířených výsledků vyhledávání v SERPu

V současné době můžeme v SERPu Google narazit zejména na následující rozšířené výsledky vyhledávání:

Knowledge Graph panel

Jedná se o informační box v pravé části SERPu. K zobrazování dat v tomto rozšíření Google využívá svojí znalostní bázi Knowledge Graph (viz níže). Pro zobrazení zde jsou důležité zejména tyto zdroje:

  • Profil na Google Moje Firma.
  • Zápis na Wikipedii.
  • Strukturovaná data na webu.

image

Knowledge Graph Panel

Local pack

Má podobu mapky vnořené mezi standardní výsledky vyhledávání. Na mapce jsou zpravidla ukázány 2-3 provozovny relevantní k dotazu. Velkou roli zde hraje lokalita, ze které právě uživatel vyhledává. Dalšími faktory pro zobrazení zde jsou:

  • Profil na Google Moje Firma.
  • Počet a kvalita hodnocení od uživatelů na Google Moje Firma.
  • Další data, která Google o firmě posbíral.

image

Local Pack

Carousel

Carousel se nejčastěji objevuje, pokud se dotaz ptá na nějaký výčet objektů. Například: Plemena psů, muzea v Praze, němečtí vědci apod.

image

Carousel

Featured snippet

Featured snippet je box, který se nachází na tzv. nulté pozici, tedy mezi PPC reklamou a prvním organickým výsledkem vyhledávání. Nejčastěji se objevuje jako slovníková odpověď na otázku. Faktory pro zobrazení citace z webu ve Featured snippetu jsou zejména:

  • Důvěryhodnost webu.
  • Obsah tvořený s cílem odpovídat na otázky (např. slovník pojmů, FAQ)
  • Nasazená a zaindexovaná strukturovaná data na webu.

image

Featured Snippet

Hlavní události

V současné době má toto rozšíření podobu carouselu s kartami pro jednotlivé zprávy. Podle všeho jsou důležité zejména tyto atributy zpráv:

  • Aktuálnost.
  • Důvěryhodnost serveru.
  • Důvěryhodnost zprávy (Google používá Fact Check).
  • Nasazená a zaindexovaná strukturovaná data na webu.

image

Hlavní události

Image box

Jedná se o box s obrázky, které jsou kontextově blízké k dotazu.

image

Image Box

AMP carousel

AMP carousel je formát, který se zobrazuje výhradně na mobilních zařízeních. Jedná se o carousel příspěvků, které odpovídají dotazu a jsou ve formátu AMP. Podmínky pro zobrazení v AMP carouselu:

  • Nasazené a zaindexované AMP na webu.
  • Nasazená a zaindexovaná strukturovaná data na webu.

image

AMP Carousel se strukturovanými daty

Related Search

Je seznam kontextově blízkých dotazů. Tento výčet se zobrazuje zpravidla mezi posledním přirozeným výsledkem vyhledávání (případně reklamou) na stránce a stránkováním.

image

Related Search

Typy rozšířených výsledků vyhledávání ve snippetech

Rozšíření se ale mohou týkat také samotných snippetů. Toto jsou některá z nich:

Sitelink Searchbox & Sitelinks

U větší webů jako jsou e-shopy nebo velké zpravodajské servery se na určité typy dotazů často zobrazuje přímo ve snippetu také vyhledávací políčko Sitelink Searchbox.

Pod snippetem se v některých případech objevují také odkazy na podstránky. Toto rozšíření se nazývá Sitelinks a v současné době není zcela zřejmé, jak tento výpis ovlivnit. Dříve to bylo možné v Google Search Console, ale tato funkcionalita byla ukončena.

image

Sitelink Search box a Sitelinks

AMP

U některých výsledků vyhledávání se na mobilu zobrazuje šedá ikonka blesku. Tato ikonka upozorňuje na to, že po prokliku se dostanete na webovou stránku běžící v režimu AMP a tedy, že bude její doba načítání velmi rychlá.

Podmínky zobrazení:

  • Nasazená AMP verze stránek.
  • Obsah zpravodajské nebo blogové povahy.

image

AMP

Rich Snippets

Rich snippets nebo strukturované úryvky se začaly v SERPu zobrazovat v roce 2012. Jedná se o rozšíření založené na formátu strukturovaných dat podle specifikace Schema.org. Obecně se doporučuje strukturovaná data nasazovat zejména na následující typy podstránek, pro které již Rich Snippets existují:

  • Produkty
  • Recenze
  • Události
  • Recepty
  • Kurzy

Předpokladem jsou indexované stránky, které obsahují strukturovaná data. Ani správně nasazená strukturovaná data, Google ovšem nemusí ve formátu Rich Snippets zobrazit.

image

Rich Snippets pro recenze

Rich Cards

Rich Cards vznikly z potřeby zobrazovat na mobilu výsledky vyhledávání přehledně a na malé ploše. Jsou to Rich Snippets ve formátu karet pro mobilní zobrazení.

image

Rich Cards pro recenze

Kromě těchto výsledků můžeme narazit přímo ve vyhledávání i na některé miniaplikace, jako jsou Předpověď počasí, Kalkulačka, Lokalizace polohy, Překladač, Konverze měn, Burza, Dopravní spojení, Sportovní informace a jiné.

O zastoupení rozšířených výsledků vyhledávání v českém SERPu Google vyčerpávajícím způsobem hovoří Filip Podstavec ve svém článku na Lupa.cz.

Google Knowledge Graph

Odpověď na to proč dokáže Google vždy nabídnout tak přesné a relevantní výsledky vyhledávání spočívá v jeho znalostní bázi nazývané Google Knowledge Graph. Základem Knowledge Graphu jsou entity, které si Google vytváří ze získaných informací a vazeb mezi nimi. Google spustil Knowledge Graph v roce 2012 s cílem přiblížit se sémantickému vyhledávání a poskytovat přímé odpovědi na dotazy, ne pouze odkazy na stránky, jako v minulosti.

Ukázkou takové odpovědi může být například SERP, který zobrazí Google na dotaz „Roxy program“. Kdyby byl Google člověk, jeho myšlenkový postup by se dal shrnout asi nějak takto: „Aha, tak ty chceš asi vědět, jaké události nabídne klub Roxy v následující době. Jsou to tyto:“.

image

Carousel událostí

Na informace o jednotlivých entitách, které má Google uloženy v Knowledge Graphu se můžete podívat v API Exploreru.

Jak dostat stránku do rozšířených výsledků vyhledávání?

Čím více informací a kontextu k webovým stránkám Google zná, tím pravděpodobnější je, že se v rozšířených výsledcích vyhledávání zobrazí. Štěstíčku půjdete nejvíce naproti, pokud podniknete následující kroky.

  • Založení profilu na Google Moje Firma.
  • Založení profilu na Wikipedii (pokud to dává smysl).
  • Nasazení strukturovaných dat podle specifikace Schema.org (viz níže).
  • Specifikace meta dat, Open Graph meta dat, Twitter Cards.
  • Zápisy v relevantních a důvěryhodných zdrojích, které už mají strukturovaná data nasazena: Katalogy, oborové katalogy, katalogy událostí apod.

Jak ze svých Snippetů udělám Rich Snippets/Rich Cards?

Rich Snippets a Rich Cards jsou jen vizuální interpretací strukturovaných dat podle specifikace Schema.org, která jsou přítomná na vašem webu. Máte-li správně a smysluplně nasazená strukturovaná data, je dost pravděpodobné, že se ve vašich Snippetech budou zobrazovat i rozšířené údaje, jako jsou hvězdičky hodnocení, cena nebo obrázek produktu. Strukturovaná data můžete nasadit čtyřmi různými metodami:

  • Formát RDF-a – atributy přímo v HTML.
  • Formát Microdata – atributy přímo v HTML.
  • Formát JSON-LD – úsek kódu ve formátu JSON, který není závislý na jednotlivých částech kódu HTML. Implementaci na web jsem popsal v článku na Sunitce už dříve.
  • Označit strukturovaná data manuálně v Google Search Console pomocí zvýrazňovače dat.

Z těchto zmíněných řešení v současné době Google nejvíce podporuje a doporučuje implementaci ve formátu JSON-LD. Výhodou tohoto formátu je, že syntaxe není nijak složitá a zvládne ji vstřebat i člověk, který se v HTML kódu nevyzná. JSON-LD je totiž na HTML struktuře nezávislé a pouze popisuje, co se na stránce nachází. Příklad zápisu strukturovaných dat pro produkt může vypadat například takto:

image

Strukturovaná data ve formátu JSON-LD pro restauraci. Data jsou ověřena v Nástroji pro testování strukturovaných dat.

Při tvorbě strukturovaných dat může pomoci Nástroj pro testování strukturovaných dat (obrázek výše), který upozorní na chyby v kódu.

Jsou rozšířené výsledky vyhledávání vždy přínosem?

Existují použití strukturovaných dat, která mohou být kontraproduktivní. Takovým příkladem může být poskytnutí informace, kvůli které na váš web část návštěvníků chodí, již v SERPu. V případě CSFD.cz to může být procentuální hodnocení filmu podle uživatelů.

Potenciální zákazníky může odradit také zobrazená cena produktu v snippetu, zvlášť když o výsledek níže nabízí konkurence lepší cenu za to samé.

Použití strukturovaných dat v těchto případech stojí za zvážení.

Závěrem

Jelikož je v zájmu Google poskytovat odpovědi na dotazy přímo v SERPu, dá se předpokládat, že bude rozšířených formátů ve výsledcích vyhledávání přibývat. Svým stránkám v tomto směru pomůžete nasazením strukturovaných dat, AMP, zápisem v Google Moje Firma a dalšími aktivitami, které dají informace z vašich webových stránek pro vyhledávač do správného kontextu. Můžete tak pomoci viditelnosti webu, zlepšit CTR a přivádět relevantnější návštěvy. Nestojí to za to?

Důležitej je kontext, na zbytek se...

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

2. května 2017

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Peter | 25. července 2018

    Ahoj, mám problém so zobrazovaním rich snippetov na multijazyčnej domene kde mám obsah v subfolderoch ako ...com/sk ...com/cz
    doména je už celkom silná si myslím a stále mi nechce zobrazovať richsnippety. Kým som mal ten istý obsah na domenach xyz.sk a xyz.cz tak sa zobrazovali.
    Nevieš mi poradiť kde môže byť problem?

  2. Matěj Velička | 20. srpna 2018

    Zdravím Petře, s kterým konkrétně typem bohatých výsledků máte problém? Lze prozradit stránky, u kterých se to děje? :) Děkuji a mějte se hezky, Matěj.