Jak se nám líbilo na #Instasummitu?

Hashtagy, selfie, filtry, instastories takový je svět Instagramu, který v poslední době kraluje sociálním sítím. Právem si tak vydobyl samostatnou konferenci Instameet summit, na které jsme samozřejmě nesměli chybět. Co zajímavého jsme si odnesli?

image

V devět ráno se scházíme v sálu Francouzského institutu, všichni kolem hází selfie, fotí snídani ze všech úhlů a plní sociální sítě. My nejsme výjimkou, jak jinak. Mrkněte na náš speciál z letošního Instasummitu 2017.

Trochu čísel na úvod

Zatímco loňský rok byl ve znamení Snapchatu, letos patří mezi nejvíce skloňované sociální sítě Instagram. Ten se do toho posledních pár měsíců obul naplno a připravil řadu nových funkcí. Co na tom, že většinou se inspiroval u konkurenčního Snapchatu. Strategie Instagramu vyšla a čísla opět rostou strmě nahoru.

image

Twitter: @gizmax

Jak vypadá průměrný Instagramer v Čechách?

Úvodní blok přednášek se zaměřil na data, metriky a analytiku Instagramu. Jako první vystoupila Jana Ada Kubíčková ze Socialbakers. Z její rychlé a dynamické přednášky o zkoumaném vzorku českých instagramových účtů jsme si odnesli:

  • Pokud bude IG růst, jako do teď, bude mít každého půl roku o 100 mil uživatelů více.
  • Průměrný uživatel Instagramu je svobodná žena, ve věku 18-24 let z většího města.
  • 20 % uživatelů má méně než 100 followers.
  • 10 % publikovalo méně než 10 příspěvků.
  • Průměrný uživatel přidal 26 příspěvků.
  • Lidé nejraději sdílí foto lidí (30 %), selfie a jídlo.
  • V ČR 50 % nepoužívá žádný filtr.
  • Paradoxně druhý nejčastěji využívaný filtr je XPro 2, který fotografii dost změní.

Českej Gram

image

Instagram na Hrad

Jako další přišel na řadu Tomáš Pflanzer z Nielsen Admosphere, který loni přednášel o Snapchatu. Ne náhodou se v sálu debatovalo nad pádem Snapchatu, Tomáš to uvedl na pravou míru, Snapchat není úplně mrtvý, jen se zastavil jeho prudký růst a ubylo uživatelů zejména ve věku 25-44 let. Ti totiž berou Instagram jako svého starého známého, a když vylepšil svou funkcionalitu, rádi se vrátili zpět k němu.

„Snapchat je mrtvý, ať žije Instagram“

Snapchat v roce 2017 používá o třetinu méně uživatelů oproti loňskému roku a vede jen díky filtrům. Tomu jak předpokládáme, udělá Facebook brzy také přítrž. Naopak Instagram začal s počtem uživatelů růst mnohem rychleji.

Další fakta:

  1. U uživatelů ve věku 15-24 let převládá Facebook (99 %), Youtube (90 %) a Instagram 71 %.
  2. Více než třetina uživatelů využívá Instagram Stories.
  3. Lidé sledují v průměru 7 značek na Instagramu, mladší pak 10.
  4. 42 % uvedlo, že reklamu na Instagramu nikdy nevidělo.
  5. Lidé jsou na IG ze tří důvodů: přátelé, chlubení, značky.
  6. 20 % uživatelů je na Instagramu pouze pasivně.
  7. Řada lidí fotku na IG nejdříve vyfotí foťákem, upraví a až později sdílí.

O tom, jak Stories na Instagramu převálcovaly Snapchat

Martin Paukert z agentury Peppermint Digital představil případovku o kampani Jägermeisteru na Snapchatu a Instagramu. Se značkou nejdříve začali tvořit kampaně na Snapchatu, po přidání Stories na Instagram vytvořili kampaň i tam. Nejdříve pouze jako teasing na Snapchat, poté duplicitní obsah a od února 2017 už připravují obsah pouze pro Instagram Stories. Proč?

  • Větší počet fanoušků.
  • Lepší měřitelnost (odpadá ruční zapisování dat ze Snapchatu).
  • Vyšší views.
  • Více informací o uživatelích.
  • Efektivnější spolupráce s ambasadory.

A teď něco k obsahu

Ani Leoš Mareš nemůže propagovat všechno

V dalším přednáškovém bloku Adam Zbiejczuk hovořil o Influencerech, na kterých si docela smlsnul. Známým faktem je, že dnes chce s influencery spolupracovat každý. Ještě aby ne, obsah tvořený skutečnými lidmi je totiž oblíbenější, lidé nechtějí koukat na značky, ale na reálné lidi. Problém je, že řada marketérů s nimi doopravdy pracovat neumí. Obtížné bývá vyhodnocování a získávání dat. Nicméně bych ráda dodala, jaké si to uděláte, takové to máte, zas tak černě bych to neviděla.

„Youtubeři se chovají jako rozmazlené popové hvězdičky, nebo hůř prodávají se pod cenou komukoliv.“

image

Adam pak představil marketplace jménem Indahash, který je zaměřen na micro-influencery z celého světa. Aplikace zjednodušuje spuštění kampaně s influencery, kdy odpadá individuální oslovování jednotlivých osob. Napíše se zde brief, udá rozpočet a poté se připojí influenceři, kteří mají zájem o spolupráci. Zapojení menších influencerů je dle Adama efektivnější než profláknutějších celebrit.

Jak mozek vnímá vizuální obsah?

Se zajímavou přednáškou o tom, jak využít na Instagramu fakta o vnímání obrazu mozkem, přišel Bohumil Pokštefl, chief operations officer nástroje pro správu sociálních sítích Kontentino. Instagram je především vizuální platforma, založena na pěkných a inspirativních fotografiích, tomu by se také firmy měly přizpůsobit.

  • Z obrázku si lidé pamatují více než z textu.
  • První dojem dokáže ovlivnit vnímání značky na delší dobu.
  • Mozek má rád jednoduchost a má dvě dominantní barvy.
  • Lidi se rozmýšlejí na základě vizuálu.
  • Lidi čtou 120 znaků - zbytek musí říct vizuál.
  • Fotky na Instagramu s tváří mají prý o 38 % více liků, ale jde spíše o emoce.
  • Instagram není billbord, nepletťe si ho s letákem.

Lidé se rozhodují na základě vizuálu, pokud máme příklad obrázku hezké a ošklivé slepice, ta ošklivější je bio, lepší a zdravější, lidé si na základě vizuálu vyberou k večeři tu hezkou.

image

Kterou slepici byste si na základě vizuálu vybrali?

Tipy z případovky zmrzliny Ben & Jerry

S další případovkou přišel Daniel Krásný, zdůraznil důležitost autentičnosti, upřednostnění lokálního obsahu před tím globálním, vlastní tvorbu fotografií, vyhodnocování jednotlivých fotek a použití videí zejména pro brandový zásah.

image

Twitter: Daniel Krásný

Něco k reklamě

Třetí blok mě zaujal méně než ty předchozí a proto už jen stručněji. Peter Mižík z agentury Zaraguza mluvil o kampani Škoda auto a reklamě na Instagramu:

  • Organický zásah uživatelů Škoda auto je na IG cca 50 %, na Insta Stories 24 %, na FB poté o polovinu nižší.
  • 14 % uživatelů si pustí video se zvukem na FB, 9 % na Instagramu.
  • Naproti tomu 62 % lidé si pustí Stories i se zvukem.

Další tipy k reklamě na Instagramu přinesl Vojtěch Lambert, šéf agentury LCG New Media.

  1. Získávejte audienci na Instagramu a prodávejte na Facebooku.
  2. Používejte Insta Stories pro rychlý zásah a předání klíčové informace.
  3. Nepoužívejte reklamu ve Stories déle než 3 dny pak se zdraží.
  4. Používejte efektivnější cílení.
  5. Používejte jednotnou zprávu, testujte kreativy.

image

Selfie s Patrícií

Den plný Instagramu se nesl v pohodovém duchu, byl plný zajímavých informací, čísel a vtipných hlášek moderátora Lukáše Dobrovolného z Mediáře. Akce se účastnila i Zorka Hejdová a Patricie Solaříková, které se bavily o jejich zkušenostech s placenými spoluprácemi.

Katovna českých instagramových účtů

„Udělejme Becherovku cool again.“

image

becherovkaslovensko

V závěru přišlo na řadu hodnocení přihlášených firemních účtů, porota hodnotila tyto účty:

 

O vítězi rozhodlo hlasování v sále i na internetu, nakonec vyhrála absolutvodka_sk, kterou porota celkem zkritizovala za monotónnost, na druhém místě se umístila Becherovka, která to zase schytala za staromódnější působení. Třetí místo pak shodně obsadily profily Mattoni_cz a T-mobile.

Jaký profil na Instagramu se líbí nejvíce vám? Dejte nám vědět do komentářů.

Jak dopadl souboj českých instagramových účtů?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

11. května 2017

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné