Čtyři GTM rychlovky

Digichef

V článku si ukážeme, jak přes Google Tag Manager nastavit 4 typy kódů, které využijeme nejen v PPC kampaních. Google Analytics, konverzní a remarketingové kódy Adwords i Sklik a události do Google Analytics. Tak pojďme na to!

image

Na úvod si alespoň stručně řekneme co GTM je, k čemu slouží a v čem je jeho potenciál. Také nebude škodit ujasnit si pár důležitých pojmů.

Definice: GTM, Google Tag Manager, je nástroj pro správu měřících kódů od společnosti Google. Díky této technologii mohou s měřícími skripty reklamních účtů pracovat i lidé, kteří se v programování neorientují. Díky tomuto nástroji mohou snadno implementovat měření i marketéři nebo provozovatelé malých e-shopů. Krása GTM je právě v tom, že stačí do webu vložit jeden základní kód a dále vše ostatní spravovat pomocí webového rozhraní.

Pár pojmů, se kterými se v GTM pracuje

Značka (tag): kód, který slouží k měření, např. Adwords konverzní kód.

Pravidlo (trigger): spouštěč - podmínka, která musí být splněna, aby se spustila značka.

Proměnná (variable): dynamicky se měnící hodnota, na základě které se spustí nebo nespustí značka.

Základní věc je vložení GTM na web: Jednoduše stačí v panelu Správce přejít na položku Nainstalovat Správce značek a implementovat 2 fragmenty kódu do webu dle instrukcí:

image

GTM skript

Pak je ještě dobré ověřit si přes nástroj Google Tag Assistant, že je GTM na webu vložen správně.

Nyní, když je hlavní kód na webu, můžeme se pustit do implementace jednotlivých značek .

1) Google Analytics

V typu značky vybereme Universal Analytics a značku pojmenujeme. ID o měření najdeme v Google Analytics, kde si ve Správci najdeme Nastavení služby a zkopírujeme kód. Buďto ho můžeme vložit přímo zde, ale protože s ním budeme pracovat opakovaně, můžeme si ho uložit jako proměnnou typu konstanta, což si ukážeme níže. Typ měření nastavíme na „Zobrazení stránky“, nezapomeneme zaškrtnout „Aktivovat funkce inzerce v obsahové síti“ a spuštění na „všechny stránky“.

image

Google Analytics značka

Zde ještě nastavení proměnné, kterou pojmenujeme UAID a pak už ID nemusíme znovu kopírovat, můžeme pouze vybrat z námi definovaných proměnných.

image

Proměnná typu konstanta

2) Konverzní kódy Adwords a Sklik

Pro konverzi si nejdříve nadefinujeme pravidlo, které bude kód spouštět. V sekci pravidla dáme vytvořit nové. Pravidlo pojmenujeme. Typ: zobrazení stránky a jako spouštěč vybereme URL konverzní stránky nebo nastavíme, že obsahuje něco, co se nachází v URL konverzní stránky viz screen.

image

Vytvoření pravidla

Adwords

V Adwords přejdeme do Nástroje -> Počet konverzí -> vytvoříme konverzi a zkopírujeme 2 položky: číslo konverze: “var google_conversion_id =” a štítek konverze: “var google_conversion_label =”. Jako pravidlo spouštění vybereme konverzní stránku, kterou jsme definovali v předchozím kroku.

image

Konverze Adwords

Sklik

Vzhledem k tomu, že Sklik ve výběru typů značek nenajdeme, využijeme možnosti vložit vlastní HTML značku. Tu vykopírujeme z Skliku odtud: Nástroje -> Sledování konverzí -> Vytvořit konverzi -> Uložit a vygenerovat. Spouštět se bude znovu při načtení konverzní stránky.

image

Konverze Sklik

3) Remarketingové kódy Adwords, Sklik

Adwords

Přejdeme v Adwords do sdílené knihovny. Publikum -> Podrobnosti značky -> Nastavení -> Zobrazit značku Adwords pro weby. Z kódu zkopírujeme číslo u této položky: “var google_conversion_id = “ a vložíme do položky Číslo konverze. Jelikož jde o remarketing, chceme, aby se značka spouštěla na všech stránkách webu.

image

Remarketing Adwords

Sklik

V Skliku znovu využijeme možnosti vložení vlastní značky HTML. Zkopírujeme kód z Skliku. (Nástroje -> Retargeting -> Zobrazit retargetingový kód). Kód vložíme do prostoru pro značku a znovu spustíme na všechny stránky webu.

image

Remarketing Sklik

4) Událost do Google Analytics

Řekněme, že se nám při konverzi – odeslaném formuláři nemění URL. Budeme potřebovat od správce webu malý zásah – nasazení datové vrstvy po odeslání formuláře, ta bude vypadat třeba takto:

<script>

    window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    dataLayer.push({

'event' : 'formSent'

    });

</script>

Potom v rozhraní GTM vytvoříme pravidlo. Pravidlo znovu pojmenujeme dle potřeby, důležité je, aby název události, který je na obrázku označen šipkou odpovídal tomu, co máme ve skriptu. Zbytek nastavíme dle screenu.

image

Pravidlo - odeslaný formulář

Dále přejdeme do značek a vytvoříme událost, kterou budeme posílat do Google Analytics. Typ značky vybereme Universal Analytics. ID o měření už můžeme vzít z proměnné UAID, kterou jsme nastavili na začátku. Typ měření: událost a dále nastavíme kategorii, akci a volitelně i štítek události. U spuštění vybereme pravidlo, které jsme vytvořili v předchozím kroku a máme hotovo.

image

Událost GA

Na závěr je ještě potřeba ověřit funkčnost nasazených značek pomocí debug módu a publikovat změny. Při práci s GTM je důležité myslet na přehlednost účtu a držet se určitých zásad ve struktuře a názvech. Tento článek slouží jako rychlá pomoc při práci s malými weby bez nutnosti implementace desítek kódů. Nicméně i tady je dobré mít ve věcech systém a pravidla, díky kterým se v účtu neztratíme ani při postupném přibývání položek. Navíc, pokud bude nutnost předat správu účtu někomu jinému, můžeme tím ušetřit dost času.

A pokud byste se chtěli naučit nasadit přes GTM strukturovaná data, určitě mrkněte na Davidův článek nebo si projděte online kurzy Google Tag Manageru.

Změřte na webu jednoduše všechno, co potřebujete!

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67

29. května 2017