Nepodceňujte sílu interních odkazů

Téma interních odkazů v sobě skrývá spoustu výhod, na které nejeden webmaster/markeťák zapomíná, a přitom tak přichází o jejich benefity. Jak správně pracovat s interními odkazy? Proč vůbec nějaké interní odkazy řešit? K čemu to je vlastně užitečné? O tom se dozvíte právě v mém článku.

image

Něco málo na úvod

Z mého pohledu SEO specialisty vnímám výhody interních odkazů rovnou dvě. Jsou jimi usnadnění navigace uživatelů na webu a lepší orientace pro roboty vyhledávačů. Jak už určitě víte, dnešní „optimalizace webů pro vyhledávače“ by měla spíš vycházet z pravidla „optimalizace webů pro uživatele“. Což je vlastně díky neustálému vylepšování algoritmů vyhledávačů jedna a ta samá věc. Proto tyto dvě věci již nějaký ten pátek mají kráčet ruku v ruce. Každý pořádný SEO specialista by nikdy neměl přemýšlet nad praktikami, kterými chce zlepšit umístění webu ve vyhledávačích a zároveň tím nepřinést žádnou přidanou hodnotu pro uživatele. Vycházejme tedy z pravidla „co je užitečné pro uživatele, to ocení taky vyhledávače“, a za to se nám pak odvděčí zlepšením pozic ve vyhledávání.

Co je to interní prolinkování?

Interním odkazem se rozumí odkaz, který je umístěný na webu, po jehož prokliknutí se uživatel dostane na jinou stránku stejného webu. Interní odkaz může mít podobu obrázku (animace) nebo textu. Stejně jako pro uživatele, tak i pro roboty vyhledávačů, je velice důležité, jakou podobu tyto interní odkazy mají a jakou informační hodnotu přinášejí. V případě textového odkazu se jedná o tzv. „anchor text“ neboli text odkazu, který uživatelům a robotům sděluje, kam se na webu po prokliknutí přemístí.

image

Co je to anchor text?

V případě obrázku zastupuje funkci anchor textu alternativní popisek obrázku (alt) nebo jeho titulek (title). Platí to především pro roboty vyhledávačů, kteří z obrázků nedokážou pochopit jeho význam, a proto tuto informaci čerpají z alt popisku nebo titulku.

Proč je důležité interní prolinkování webu?

Jak už jsem zmiňoval, interní odkazy napomáhají uživatelům a robotům vyhledávačů v lepší orientaci na webu. Díky kvalitně zpracované struktuře interních odkazů ulehčíme vyhledávačům přecházení webu. Dokážeme je tak snadno navigovat napříč webem a dostat je na všechny důležitý stránky našeho webu. A nejen to, pomocí interních prolinků dokážeme jiným stránkám našeho webu předávat jisté množství „link juice“, čím dokážeme předat hodnotu z jedné stránky na druhou a podpořit tím hodnocení u vyhledávačů. Předávání „link juice“ funguje podobně jako v případě externích zpětných odkazů, které přinášejí nejen reálnou návštěvnost, ale taky zvyšují hodnotu odkazované stránky.

Z pohledu uživatelů je přínosnost kvalitně zpracovaných interních odkazů zřejmá. Docílíme tím toho, že např. uživatel po vstupu na náš web nebude zmatený, neztratí zájem a neodejde z našeho webu dřív, než najde to, co hledal. Cílem není získat pouhé číslo v tabulce návštěvnosti, ale zaujmout uživatele, nabídnout mu dostatek informací a dotáhnout ho až k požadované akci (konverze, informování, udržení pozornosti nebo cokoliv jiné).

image

Typy interních odkazů

Při vytváření kvalitní struktury interních odkazů a propojování webu lze využít několik typů interních odkazů. V závislosti na umístění, kontextu a podobě pak odkazy nabírají také na důležitosti. Pojďme si tedy říct základní typy interních odkazů.

Odkazy v menu

Odkazy nacházející se v menu jsou ideálním řešením pro rychlou orientaci uživatelů na webu. Důležité je pořádně promyslet strukturu těchto odkazů, aby v každé situaci uživatel dokázal najít nejdůležitější části webu. V navigačním menu by rozhodně neměly chybět nejdůležitější kategorie, resp. podkategorie webu.

Odkazy v drobečkové navigaci

image

Příklad drobečkové navigace

Drobečková navigace je velice užitečná z pohledu uživatele, protože je z ní zřejmé, kde se na webu nachází a jakou cestou se tam dostal (přehled o struktuře stránek). Uživatel se tak snadno orientuje a dokáže jednoduše přejít na nadřazenou stránku webu. Navíc tím dokonale zajistíme provázanost webu a přesun „link juice“ do nadřazených (obvykle také důležitějších) stránek.

Odkazy v textech

Téměř každý web disponuje hojným množstvím textového obsahu. Ať už jsou to zajímavosti, FAQ, články z blogu, nebo popisky produktů. Můžeme vše využít v náš prospěch a interními odkazy nasměrovat uživatele k dalšímu užitečnému obsahu, čímž se zvyšuje šance k dosažení námi požadované akce. Myslete však na to, že odkazy by měly směrovat jen do stránek, u kterých to dává smysl. Tedy pokud např. prodávám smíšené zboží, velký smysl nemá odkazovat z popisku o mobilních telefonech na kategorii „zimní pneumatiky“, protože to pro uživatele není relevantní.

Výhodou interních odkazů v textu je také to, že můžeme sami vybrat klíčová slova, z kterých odkazujeme na relevantní sekce. Při správném prolinkovaní a výběru klíčových slov se vám může podařit i mírně zlepšit pozice odkazovaných stránek na zacílená klíčová slova ve vyhledávání.

Odkazy na související obsah/produkty

Určitě jste už někdy brouzdali po webu a prohlíželi si nějaký produkt a zahlídli jste odkazy na „podobné produkty“. Také další chytrý způsob, jak můžete uživatele mírně ovlivnit a případně mu prodat o něco dražší produkt (up-selling), nebo naopak uživatele navedete k sekci „lidé si také koupili“ a místo jednoho produktu ho ovlivníte a koupí rovnou dva nebo více (cross-selling). Typickým příkladem cross-sellingu může být např. produktová stránka nějakého mobilního telefonu, kde budete nabízet jako „doplňkový sortiment“ sluchátka, kryt na telefon, ochranné sklo nebo jakékoliv jiné příslušenství.

image

Příklad cross-sellingu

Mimo jiné také lépe provážete jednotlivé podstránky vašeho webu, což určitě ocení roboti vyhledávačů, kterým usnadníte práci při přecházení webu.

Patičkové odkazy

Dalším způsobem, jak prolinkovat web, může být vytvoření odkazů v patičce. Myslete však na to, že odkazy by měly být užitečné především pro uživatele, a proto nedoporučuji vkládat do patičky odkazy vedoucí na produkty nebo kategorie s jediným cílem „ovlivnit“ vyhledávač a získat tak lepší hodnocení těchto stránek. V případě patičkových odkazů bych se nejspíš řídil zvyklostmi a odkazoval na stránky, které jsou v patičkách „zažité“, jako např. kontakt, o nás, obchodní podmínky, atd.

Většina webů má odkazy v patičce fixované, což znamená, že každá stránka webu má v patičce stejné odkazy. Vhodné řešení nadměrného počtů patičkových odkazů může být např. i přizpůsobení těchto odkazů v závislosti od sekce webu. Jednoduše řečeno, každá sekce webu bude mít různě nastavené patičkové odkazy vzhledem k relevanci daného obsahu (přizpůsobíte si odkazy z patičky tak, jak chcete).

Závěr

Interní odkazy jsou zajímavý způsob, jak můžete v jisté míře ovlivnit chování uživatelů na vašem webu, a taky být nápomocní vyhledávačům. Chytře promyšlená struktura interních odkazů s sebou nese množství výhod. Je to hlavně kvalitnější orientování uživatelů, čímž se zvyšují šance, že uživatel po dlouhém bloudění z vašeho webu neodejde ke konkurenci, ale dosáhne požadovaného cíle. Navíc vám za pomoc poděkují také vyhledávače… Tak na to tedy nezapomínejte.

Hledáš něco na mém webu? Já tě tam tedy "prolinku"

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

8. června 2017

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné