Obsah je král, ale bez svých pobočníků a poddaných by neseděl na trůnu dlouho. Můžete mít sebevymazlenější obsah, ale pokud nebude web technicky v pořádku, nikdy s ním ve vyhledávačích nezabodujete. Proto je potřeba se občas podívat i do podhradí a zkontrolovat, zda je vše tak, jak má být. Skvělou pomůckou pro rychlý technický SEO audit webu může být studie SEMrush, která upozorňuje na nejčastější chyby. Takové, které se snadno přehlédnou, ale ve výsledku mohou mít velký podíl na neúspěchu v SEO.
Takže odložme sváteční šaty a pojďme se z nablýskaného trůnu contentu podívat mezi obyčejný lid, do zákoutí, která nesmíme přehlížet, i když si tu možná ušpiníme ruce.
Nejdříve k samotné studii. SEMrush publikuje nejrůznější studie celkem často a rád. Je pravdou, že někdy jsou pro nás, Čechy, více zajímavé, než užitečné, protože nejsou na náš malý trh aplikovatelné. V tomto případě tomu tak ale není a na užitečnosti nijak body neztrácí. Data pochází z 100 000 webů a 450 milionů stránek, které byly prohnány nástrojem Site Audit. I kdyby mezi 100 000 weby nebyl jediný český, z výsledků studie můžeme směle čerpat inspiraci.
Výsledné nejčastější SEO chyby jsou rozděleny do 3 oblastí:
Pojďme rovnou na první oddíl, tedy průchodnost webu. Obecně řečeno by nám mělo jít vždy o to, zajistit vyhledávačům hladký průchod webem, pozvat je tam, kam chceme a zamknout před nimi dveře, za které by se dívat neměly. Patří sem veškeré prolinkování a přesměrování uvnitř webu, struktura webu, soubory sitemap.xml a robots.txt. Nejčastější chyby?
Dvě chyby, které SEMrush hodnotí jako závažné, jsou:
Studie upozorňuje také na to, že každý čtvrtý web má nějaké chyby v prolinkování nebo přesměrování stránek.
Mezi další časté chyby v tomto oddílu patří
TIP: Článek o chybové stránce 404 sepsala před časem na blog Lucka a článek o síle interních odkazů sepsal Richard.
Mapu stránek by měl mít každý web. Autoři studie chválí, že 80 % webů ji skutečně nasazenou má, ne vždy ale ve správné podobě.
U souboru robots.txt ještě zůstaneme. I zde se často chybuje.
TIP: Soubor robots.txt můžete otestovat v Google Search Console v záložce „Nástroj na testování souboru robots.txt“ '
Na závěr v tomto oddílu upozorňuje studie na chyby v URL. Správná URL adresa by měla být jednoduchá, neobsahovat znaky, které roboti neumí číst, být přiměřeně dlouhá a tzv. „SEO friendly“. V čem se nejčastěji chybuje?
V druhém oddílu se podíváme na nejčastější obsahově-technické chyby na webu. Mnohokrát skloňované téma a přece se v něm chybuje nejvíce. A možná až v překvapivém procentu případů. Jen se podívejte na čísla:
Chyby v metadatech jsou také velmi rozšířené. Je potřeba si uvědomit, že metadata jako popisek a titulek, neslouží jen robotům (Google je např. jako hodnotící faktor nezohledňuje), ale zejména lidem, kteří je uvidí ve výsledcích vyhledávání a přímo tak ovlivňují CTR. Stojí tedy za to, jim trochu péče věnovat. Výsledky studie ale hovoří jasně:
Svět onlinu posledních let je snad nejdynamičtěji se rozvíjející prostředí vůbec. Je potřeba být neustále ve střehu, sledovat trendy, zavádět novinky, posouvat se a zdokonalovat. Zkrátka inovovat, inovovat, inovovat. Pryč jsou doby, kdy nám nevadilo čekat na načtení stránky minutu i více a byli jsme spokojeni, když se vykreslila alespoň půlka obrázku. Dnes chceme všechno hned, není čas ztrácet čas.
A musíme počítat s tím, že takto uvažují i návštěvníci našeho webu. Proto by nedostatečná rychlost webu měla být naší starostí číslo 1. A přece:
TIP: Otestujte rychlost vašeho webu pomocí nástroje od Googlu
A když jsme u toho inovování, další častou chybou je lpění na zastaralých technologiích. A není to jen tak, zastaralým technologiím nemusí vyhledávače rozumět, což může způsobit chyby v indexu a slabší hodnocení stránek. Může, nemusí…ale proč to riskovat? U zkoumaného vzorku bylo detekováno:
Ano, existují - weby bez mobilní verze. Kdo jde s dobou, ale samozřejmě toto nepodcenil, a pro mobilní zařízení už dávno web zoptimalizoval. A kdo jde s dobou ještě trošku rychleji, pořídil si AMP. Co je AMP a pro koho je vhodné, si přečtete v nedávném příspěvku na našem blogu. A i zde se chybuje. U AMP nejčastěji tím, že se zapomene na kanonizaci u AMP stránky (za SEMrush zásadní chyba). U responzivních webů tím, že není správně (nebo vůbec) použito meta tagu viewport, který prohlížeči říká, jak má mobilní verzi zobrazit.
Na závěr samozřejmě odkaz na originální studii SEMrush. A teď hurá na rychlý technický audit vašeho webu, neříkejte, že vás po přečtení nesvrbí prsty.