Určitě jste už zaznamenali, že Search Console přišla s novou (zatím beta) verzí. Zahlcenou emailovou schránku s upozorněními jsme měli v lednu asi všichni. Pojďme se tedy podívat, co nového nám zatím beta verze přinesla. Stojí to za to nebo se jedná jen o kosmetické změny?
Po otevření nové služby Google Search Console si hned můžeme všimnout nového, modernějšího designu. A jak říká Barney Stinson „New is always better“. Protože nová Search Console zatím nenabízí většinu reportů, co má v původní verzi, ponechal Google v provozu i původní službu Search Console, uživatel se může kdykoliv vrátit do starého rozhraní. A lze si tak hezky porovnat reporty, které nabízí nová i stará verze.
pozn.: Pokud nevíte, jak se do beta verze dostat, zkuste tento odkaz: https://search.google.com/search-console a podívejte se, jestli je váš projekt připravený.
Pokud váš web v seznamu najdete, stačí se do něj prokliknout a dostanete se do rozhraní Search Console beta. Mimochodem v levém dolním rohu je pak tlačítko pro rychlý návrat do původní Search Console.
Zatím tedy můžeme vidět, že v levém menu se nachází „Status“, „Sitemaps“, a „Coming soon…“.
V části „Sitemaps“ prozatím žádná nova data, v porovnání s původní Search Console, nejsou. Jestli nás Google překvapí a nabídne něco bonusového, uvidíme. Podíváme se tedy blíže na první část „Status“, který nám toho nabízí mnohem více.
V této části si můžeme vybrat aktuálně dvě oblasti – Performance a Index Coverage. Část Performance v Beta verzi odpovídá záložce „Analýza vyhledávání“ ve staré Search Console. Tedy na první pohled. Při bližším procházení zjistíme, že od staré verze se liší nejen přívětivějším rozhraním a oku lahodícím designem, ale také několika užitečnými vylepšeními. Stejně jako jsme byli zvyklí u klasické Search Console, i tady vidíme přehled zobrazení, prokliků, CTR a průměrných pozic s možností pomocí barevných boxů si zakliknout buď všechny, nebo pouze vybrané metriky.
Co zůstalo stejné, je také možnost filtrace podle dotazů, stránek, zemí nebo zařízení. Novinkou je umístění tohoto filtru, které nyní najdeme pod grafem. Dříve bylo zamíchané v horním menu společně s volbou metrik, časového období a typu vyhledávání. Posuďte sami, v následujícím srovnání. Mě osobně nové rozložení vyhovuje, po prvotním tápání se člověk rychle zorientuje a výsledek je rozhodně přehlednější.
K detailnější filtraci dotazů, stránek, zemí a zařízení se dostaneme také v horním menu po rozkliknutí tlačítka + NEW. Můžeme si zde filtrovat položky obsahující jen některé údaje nebo např. vzájemně porovnávat různé druhy.
To všechno ale známe ze staré Search Console. Teď se dostaneme k nové funkci, která je zatím z mého pohledu jedním z největších přínosů. A tou je rozšíření časového období, které můžeme reportovat. A to oproti původním velmi úsporným 90 dnům až na 16 uplynulých měsíců. Což je více než pětinásobek! Samozřejmostí je možnost porovnávání časových období i nastavení vlastních intervalů ke sledování. Mezi přednastavenými časovými obdobími pak přibyly ještě dvě nové – pro 6 a 12 měsíců.
Tento přehled do jisté míry nahrazuje záložku „Stav indexu“ jak ji známe z původní Search Console. I tady ale došlo k výraznému kroku kupředu. Vše je přehlednější, zobrazují se nám detailnější informace s návrhy, jak dále postupovat.
Na první pohled zde vidíme, jak na tom náš web s indexací je. Opět si můžeme pomocí barevných boxíků vybrat, zda chceme zobrazit pouze stránky úspěšně indexované, vyloučené z indexu, s chybou v indexaci nebo stránky sice indexované, ale s určitým varováním. Co tyto skupiny přesně znamenají?
Valid (Indexované stránky) Zde si můžeme zobrazit všechny stránky, které byly úspěšně zaindexované, ale také např. zjistit, které z nich nejsou uvedeny v sitemapě.
Excluded (Nezaindexované stránky) V tomto přehledu vidíme všechny stránky, které se do indexu z nějakého důvodu nedostaly. Včetně toho důvodu, proč. Jednoduše si tak můžeme vytáhnout např. stránky s kanonizací, blokované stránky v robots.txt, URL vracející stavový kód 404 nebo třeba přesměrované stránky.
Error (Chyby v indexaci) Tady můžeme vidět stránky, u kterých nastala při indexaci nějaká chyba. Např. vidíme stránky, které máme v sitemapě a zároveň k nim blokujeme přístup robotům nebo vrací stavový kód 404.
Valid with warnings (Zaindexované s určitým varováním) Poslední skupina ukazuje stránky, které jsou sporné. Tedy byly zaindexované, ale zároveň nějaká indicie napovídá, že jsme je možná indexovat nechtěli. V našem ukázkovém příkladu jsme např. takto objevili 370 stránek, které jsou zakázány v robots.txt, zároveň ale byly zaindexovány.
Po rozkliknutí konkrétní URL stránky se nám vpravo otevře nabídka nástrojů, které nás mohou dál nasměrovat – nástroj na testování robots.txt a „Načíst jako Google“ známé z původní Search Console, zobrazení výsledku vyhledávání a také nástroj pro přidání stránky do indexu Google (na který se dostaneme také přes URL: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?hl=cs).
Zatím mě beta verze nové Search Console potěšila. Jaké další nové funkce a vylepšení ještě přinese její plná verze, se můžeme zatím jen těšit (přímo od Google víme, že zde určitě bude přehled AMP stránek nebo rozšířených výsledků vyhledávání typu „JobPosting“). Už teď má ale našlápnuto stát se denně používaným oblíbeným nástrojem.