GDPR, atribuční modely, lokační data, neuronové sítě, segmentace nebo také nová generace analytiků – to vše a mnoho dalšího zaznělo na dalším ročníku konference DATA restart, která se uskutečnila ve čtvrtek 5. dubna v Hotelu Olšanka. Co nás zaujalo? A co vzbudilo největší rozruch? O tom dále.
Po úvodním slovu Honzy Tichého z pořádající digitální agentury Taste Medio shrnul Martin Bosák z Billigence, jak zásadně se v posledních letech změnily požadavky na schopnosti datového analytika. Tato změna se dle Martina dá charakterizovat dvěma základními směry – více abstrakce a více technologií.
Poměrně hodně reakcí pak vyvolala diskuse nad rolí českého školství a firem ve výchově nových datových analytiků.
Novou rolí analytiků se ve své části zabýval i Pavel Novák, CEO Zonky, který trochu rozvířil vody analytického konferenčního prostředí, když přišel s argumentem, že v dnešní době je analytik ve smyslu webového analytika v podstatě přežitkem.
Novodobého analytika postavil do role odborníka s holistickým přístupem k celému procesu od příchodu uživatele na web až po samotné uzavření (reálného) obchodu. Svůj názor Pavel Novák podpořil argumenty z reálné praxe, kdy vliv chytré analytiky simuloval na úspěchu společnosti Zonky, která začala růst až ve chvíli, kdy vyrovnala poměr mezi investicemi do online a offline marketingu. Tedy po zásahu, který v českém prostředí a v daném segmentu není zrovna častým jevem.
Tomáš Baxa z agentury Taste Medio představil OWOX, business inteligence nástroj, který mimo jiné přináší snadnou a dostupnou data-driven atribuci.
Zajímavou funkcionalitou je určitě možnost pomocí OWOXu sbírat surová neagregovaná návštěvnická data přímo do BigQuery. Dobrá zpráva pro ty, kteří nedosáhnou na Google Analytics 360.
Téma atribuce, tentokrát v kontextu "kliky versus imprese", ve své prezentaci probral i Pavel Šíma z Roivenue.
Lukáš Puchrik z CleverAnalytics představil návštěvníkům konference, jaké možnosti analytikům nabízejí správně interpretovaná geolokační data. Věděli jste třeba, že PSČ není zrovna nejlepším geolokačním parametrem?
Tématu map se dotkl i Lukáš Nevosád ze Sygicu. Lukáš pohovořil o tom, jak pro potřeby analytiky využít data z OpenStreetMap.
Mirek Černý z Insightee přišel se zajímavou prezentací týkající se behaviorální segmentace zákazníků. Vzkaz zněl jasně – segmentujte své zákazníky dle jejich nákupního chování, následně prioritizujte jejich oslovení a zefektivněte tak své kampaně s ohledem na jejich výnosnost.
Alespoň dle názoru Michala Blažka z Marketing Makers, který s nadhledem představil způsoby, jakými primárně po kvalitativní stránce, často založené na určitém subjektivním názoru, analyzuje ne zrovna vysoké objemy dat v segmentu B2B.
Přednáška Honzy Matouška z Data Mind dotýkající se tématu neuronových sítí byla plná doporučení pro všechny, kdo by se chtěli vydat cestou hlubokého učení. Kromě několika názorných příkladů zaznělo v éteru i malé varování před akademickými knihami, neboť „grantoví běžci mají nekonečně mnoho času“.
André Heller z Taste Medio si s námi v rámci své přednášky o GDPR zahrál takové interaktivní cvičení na téma „Co patří pod oprávněný zájem a kde už máme povinnost informovat?“.
Relevantními informacemi nabité cvičení bylo následováno téměř nekončícím proudem dotazů z publika. Je vidět, že ani necelý měsíc před spuštěním platnosti GDPR nemá nikdo tak úplně jasno.
Petr Bureš z uLabu ve své prezentaci pojmenoval některé chyby, kterých se z analytického hlediska dopouštějí firmy ze startupového prostředí. Jako jednu za všechny zmiňme například fakt, že startupy řeší analytiku většinou až na závěr, zatímco správný přístup tkví v analytice, jež provází celý proces od začátku až do konce.
Den, kdy data hrála hlavní roli, pak zakončil Honza Mayer z Dataweps, jenž pohovořil o roli otevřených vnitrofireýních dat a o benefitech, které mohou firmám přinést.
Přečtěte si taky naše reporty z DATA restartu 2017 a 2015.