Ad customizery v praxi

Před 2 lety napsal kolega článek představující ad customizery a já na něj dnes navážu. Budu se věnovat samotnému nastavení, problémům, na které můžete narazit, a v závěru se podíváme, jaká zlepšení vám personalizace reklam pomocí ad customizerů může přinést.

Pokud jste článek Jirky Pokorného četli, víte, že ad customizery jsou jedna z možností, jak personalizovat reklamy a ušetřit čas při nastavování textů v kampaních. Co už ale Jirka neřekl, je, jak se ad customizery nastavují.

image

Základem je mít zdrojový soubor dat, ze kterého budete v reklamách čerpat. To je asi nejtěžší část celého procesu. Buď z rozhraní, nebo z Google Ads nápovědy si lze stáhnout šablonu a tu si upravit a vyplnit, podle potřeby. Soubor dat ve formátu .CSV nahrajete zpátky do rozhraní přes Nástroje a Firemní údaje.

image

Rozhraní Google Ads - Nástroje - Firemní údaje

Následně se můžete vrhnout na samotné psaní reklam, kde si pomocí složených závorek vyberete soubor, ze kterého budou data brána a která přesně mají být dosazena. Tahle část je naopak hrozně jednoduchá, protože už při psaní první závorky se zobrazí nabídka, co chcete do reklam vložit, a v ideálním případě je to záležitost na pár kliknutí.

image

Rozhraní Google Ads - psaní reklamy

Problémy, na které můžete narazit

Jak už jsem psala, nejtěžší část celého procesu je tvorba zdrojových dat a vytvoření souboru, který vám Google Ads vůbec dovolí nahrát. Po tom, co jsem si za posledních pár měsíců zkusila nastavování ad customizerů u přibližně desítky klientů napříč oddělením, si osobně myslím, že proces nahrávání zdrojových dat ještě není úplně vychytaný a že čeština stále není 100% podporována. Několikrát se tak import dat zvrhl v nekonečné zkoušení nahrávání .csv souborů, kdy jsem upravovala drobnosti ve zdrojovém souboru a několikrát to končilo konzultací s podporou, aniž by se problém nenašel. Z ostatních případů jsme se však poučili a zde je několik malých rad, kde hledat chyby, když se někde zaseknete.

První problém nastává, když se nepodaří zdrojová data do systémů ani nahrát. To logicky napovídá, že se snažíte nahrát data s nějakou zásadní chybou. Špatný formát, nestažená data do jedné buňky, jako byla v šabloně na začátku, někdy taky ale jen špatné pojmenování zdrojových dat, kdy se systému nezdá nějaká diakritika. Nezbývá než si vše znovu zkontrolovat a pokud už vážně nevíte, zkuste .csv uložit jako nové, pojmenovat jinak a znovu nahrát. I to několikrát nevysvětlitelně pomohlo.

Pokud se vám podaří zdrojová data nahrát, ještě se neradujte. Rozklikněte tabulku a zkontrolujte si, jestli se data nahrála správně a vidíte je ve sloupcích, v jakých chcete. Zde rozhodují drobnosti, které někdy dovádí k šílenství. Malá a velká písmena, mezery, čárky, středníky, oddělovače, diakritika, čeština vs. angličtina, správné pojmenování sloupců, správné formáty čísel v buňkách. Je spousta možností, kde lze udělat chybu vedoucí k nesprávnému zobrazování dat. Bohužel, kdykoli už to vypadalo, že máme něco vychytané, u jiného klienta to bylo opačně. Nezbývá proto než zkoušet, zda vám to slevu vezme ve formátu čísla nebo textu, zda pojmenovávat sloupce česky nebo anglicky a další kombinace, které vás dokáží zabavit na celé odpoledne. Jediné, co se osvědčilo napříč všemi účty je boj s diakritikou díky nahrávání Excelu do Google dokumentů a následné uložení ve formátů .csv s čárkou jako oddělovač.

V ideálním případě by vám data měl dodat klient. V praxi si však často musíte tvořit data sami jako my. Využívejte tak exporty ze systému, ať už jde o klíčová slova, vyhledávací výrazy, nebo třeba lokality. U lokalit pozor, pokud dáváte lokality do zdrojového souboru. Ujistěte se, že na stejné lokality cílíte jednotlivě i v kampaních, kde chcete personalizátory použít. Podle mých zkušeností nestačí mít cílení například na ČR a přes ad customizery pak pracovat s jednotlivými městy.

Pokud už data vidíte jako v náhledu pod tímto odstavcem, je to chvíle, kdy se můžete radovat. Teď už stačí vytvořit reklamu a v místě, kde chcete propisovat data z nahraného souboru, začít psát {. Ukáže se malé menu, vyberte ad customizery, zvolte soubor, ze kterého chcete data brát, a zároveň sloupec, který chcete do daného místa vpisovat. Kvůli tomu, že zde pracujete s názvem tabulky, je dobré ji pojmenovávat jednoslovně a nedávat tak systému příležitost, aby data nenahrál nebo nepropisoval. Při tvorbě reklam si v náhledech zkontrolujte, zda texty po automatickém propsání dávají smysl, a také to, že žádná z variant není například příliš dlouhá.

image

Rozhraní Google Ads - správně nahraná zdrojová data

Pokud byste chtěli nahrávat data, která by se obměňovala, nebo nějak pokročileji odrážela to, co se děje u vás v e-shopu, doporučujeme nahrávat data pro personalizaci přes skripty, ale to je téma samo o sobě.

Stojí tahle práce vůbec za to?

Při nastavování mi několikrát proběhla hlavou myšlenka, zda za to celý proces stojí. Nastavování je často nervy drásající a v PPC komunitě byste našli velkou spoustu lidí, co zastávají názor, že texty reklam stejně nikdo nečte. Nechme o tom rozhodnout čísla.

První klient není e-shop a personalizovali jsme podle lokalit. CTR u reklam zůstalo téměř stejné, ale reklamy s personalizátory přinesly ve sledovaném období o 320 % konverzí více.

Druhý klient také není eshopový a opět jsme využili propisování měst do textů. Personalizované reklamy měly ve sledovaném období o 211 % lepší CTR, přinesly o 100 % více konverzí a snížily cenu za konverzi o 74 %.

Také u třetího ne-eshopového klienta jsme využili personalizaci podle lokalit, protože tato personalizace nám dává smysl téměř všude. Tentokrát jsme však zobrazovali počet poboček v daném městě. CTR se tak zvýšilo o 16,5 % a CPC snížilo o 53,3 %.

Customizery jsme rovněž zkusili u e-shopu. Zde jsme personalizovali reklamy kombinacemi brandových výrazů, výrobků a klíčového slova. CTR reklam se zvýšilo o 45,6 % a konverzní poměr o 5,6 %.

Závěr

Z výsledků je tedy evidentní, že uživatelé stále texty reklam čtou a čas věnovaný personalizaci se vyplatí. Nezbývá než doufat, že se celý proces nahrávání dat ještě zjednoduší a čeština nám nebude přinášet tolik problémů.

Pojďme personalizovat reklamy

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

2. prosince 2018

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné