Jste spokojeni se svým manažerem reklam na Facebooku?

Digichef

Zajisté už víte, že Facebook v polovině května uvolnil pro své inzerenty nový, respektive vylepšený nástroj pro správu reklam – Facebook Ad Manager. Kromě zjednodušení práce s reklamou s sebou přinesl i vylepšené statistiky reklam, ale zároveň také několik nepříliš příznivých novinek. Pojďme si to nyní projít v praxi.

Co se vlastně změnilo?

Jednoduše skoro všechno :-). To nejdůležitější, co se změnilo, je samotná práce s reklamami. Ta je nyní přehlednější a snazší. Pamatujete si doby, kdy jste pro kontrolu jednotlivých kreativ museli proklikávat vždy na stránku každé z nich zvlášť a pak se zase vracet zpátky? Vzhledem k rychlosti načítání to rozhodně nebylo nic příjemného. Nyní je kontrola kreativ mnohem snazší – celý jejich přehled je k dispozici již na stránce přehledu kampaně. Stačí kliknout na kreativu a její detaily se vám ukážou na stejné stránce. Rychle a snadno tak vidíte nejen její text a obrázek, ale i zacílení na věk, pohlaví, skupiny atd.

image

Přehled kampaně s přehledy jednotlivých kreativ

Dále se změnily také statistiky, které můžeme sledovat u každé kreativy. Nyní je k dispozici mnoho nových ukazatelů pro lepší přehled o výkonu jednotlivých reklam. Nejdůležitější novou metrikou je podle mě „Dosah“ (anglicky Reach) – ukazatel, který nám poví, kolik uživatelů vidělo naši reklamu. Nejedná se o klasické zobrazení, ale o unikátní zobrazení. K novinkám v metrikách se ale ještě dostaneme dále.

Poslední zásadní změnou jsou nové grafy. Zaprvé, klasický „modrý“ graf kliků se přesunul z celé kampaně do každé kreativy zvlášť. Opět si z něj můžete vybrat mezi zobrazením kliků, CTR nebo impresí. Takto se tedy můžete podívat na výkon každé jednotlivé kreativy v čase. Samozřejmě je k dispozici i graf pro celou kampaň dohromady (tzv. graf reakce). Ten je však nyní předělaný tak, že zobrazuje jen kliky a „Okruhy uživatelů“ (anglicky Connections) – tedy zobrazuje, kolik kliků a fanoušků naše kampaň přivedla v čase.

image

Klasický graf k jednotlivým kreativám

image

Nový graf reakce pro celou kampaň

Posledním grafem je graf cílové skupiny. Praktický graf, který ukazuje zacílené publikum a porovnává je s dosahem a společenským dosahem. Tyto metriky si ještě probereme dále, nicméně je dobré vědět, že tento graf zobrazuje efektivitu cílení a nabídek našich reklam.

image

Nový graf cílové skupiny

Jako velice praktickou věc shledávám fakt, že data se do výše uvedených přehledů a grafů nahrávají v reálném čase. Stačí si jen jednoduše vybrat, za jaké období se nám mají zobrazit - i když toto neplatí vždy a na vše, ale k tomu se ještě dostanu.

image

Standardní výběr časového období

Jaké metriky tedy máme nyní k dispozici?

Jako vždy, k dispozici je počet kliků, CTR a cena utracená na daných kreativách za dané období. Mrzí mě, že zmizela průměrná CPC – sice není problém ji spočítat, ale přesto - s ní je správa přeci jen o trochu jednodušší ;-). Rovněž z nového Ad Manageru zmizela i metrika imprese. Ta je nyní nahrazena dvěma zcela novými metrikami: Dosahem a Frekvencí.

Dosah (Reach): „Počet jednotlivých uživatelů, kteří si prohlédli danou reklamu v daném období“ – jde tedy o zobrazení unikátním uživatelům. Pokud máte dosah 10 000, pak víte, že 10 000 lidí vidělo vaši reklamu alespoň jednou. Ukáže, jak efektivní je vaše reklama – pokud máte dosah velmi nízký proti Targeted Audience, pak jste nejspíše zadali nízkou cenu za proklik. Vaše reklama se tak nezobrazuje všem lidem, na které cílíte. Zkuste tedy zvednout cenu za klik.

Frekvence (Frequency): průměrný počet zobrazení dané reklamy jednomu uživateli. Pokud máte frekvenci 5, pak víte, že každý uživatel (kterému se reklama zobrazila) viděl vaši reklamu průměrně pětkrát. Když tedy vynásobíte frekvenci a dosah, vyjde vám počet „klasických“ impresí ;-). Hodnota frekvence záleží i na cílech kampaně. Například pokud budete chtít zobrazovat svou reklamu úzkému publiku co nejčastěji, zvolte úzké cílení s vysokou cenou za proklik – výsledkem bude vysoký dosah (na vámi zacílené publikum) a vysoká frekvence. Možností je více, ale myslím, že už je na každém, aby si našel vlastní cesty ;-).

Zacílené publikum (Targeted Audience): počet uživatelů, kteří teoreticky mohou vidět vaše reklamy. Je to celkový počet uživatelů Facebooku, na které pasuje cílení reklamy. Jde tedy o číslo, které ukazuje „odhadovátko“ při vytváření reklamy.

Další metrikou je společenský dosah (social reach). Jde o "staronovou" metriku, protože je totožná se "social impressions": je to jednoduše počet zobrazení reklamy se jmény přátel jednotlivých uživatelů. Tato funkce je dostupná pouze pokud cílíme na fanouškovskou stránku na Facebooku – uživatelé tak v reklamě uvidí, jací jejich přátelé „lajkovali“ tuto stránku.

Poslední "staronovou" metrikou jsou „Connections“, neboli Okruhy uživatelů. Pamatujete na metriku Actions? Nebojte, nezmizela vám, jen se přejmenovala právě na Connections. Tato metrika tedy ukazuje, kolik lidí lajkovalo stránku, odpověděli na pozvánku nebo si přidalo aplikaci do 24 hodin od zhlédnutí reklamy. Samozřejmě opět funguje, pouze pokud cílíme na fanouškovskou stránku, akci nebo aplikaci.

Temná strana Facebook Ad Manageru

Ačkoli změny v Ad Manageru byly rozhodně k lepšímu a s reklamami se teď pracuje mnohem lépe, stále se nad systémem vznáší pár temných stínů.

První je výběr časového období u náhledu reklam. Na výběr máme možnost dnes, včera, posledních 7 dní a posledních 28 dní. Pokud vyberete vlastní nastavení, pak si nemůžete vybrat období, jaké chcete, ale pouze nastavit začátek (tedy jedno datum, jaké chcete) a pak zadat Facebooku, kolik dní má jít zpět – buď 1, 7, nebo 28. Opravdu nepraktický výběr časového období, nemyslíte?

image

Výběr vlastního časového období

image

Výběr vlastního časového období

Dalším problémem je fakt, že graf cílové skupiny a graf reakce zůstává stále stejný nehledě na vybrané období. Ať vyberete jakékoli časové období, graf vám zobrazí pouze posledních 28 dní. Osobně bych velmi rád viděl, jak mi rostly nebo klesaly „lajky“ za dobu delší než těchto 28 dní.

I když by se zádrhelů dalo najít víc, tyto dva opravdu vyčnívají - právě svojí nepraktičností na používání. Samozřejmě je možné zobrazit si celou sestavu (Full Report), nastavovat různá období, vyexportovat data, udělat grafy v excelu atd., ale stále to není takový komfort používání, na jaký jsme zvyklí z jiných systémů. Navíc nepraktické je i to, že do celé sestavy - full reportu - se data nenahrávají v reálném čase jako u náhledu sestav. Tyto dva reporty se tak liší i při stejném nastavení :-(.

Nicméně musím uznat, že Facebook se hodně snažil zpříjemnit nám práci, a je to vidět! Až ještě doladí pár věcí, bude to opět mnohem lepší.

A co vy? Jaké máte zkušenosti se správou reklam na Facebooku? Máte své tipy a triky? Máte dobré či špatné zkušenosti? Budu rád, pokud se o ně podělíte v diskuzi.

  • Celkový průměr hodnocení: 2.68 z 5
  • 2.68
  • 2.68
  • 2.68
  • 2.68
  • 2.68

30. května 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Tomáš Pustka | 1. června 2011

    FB ads manager je nepraktičnost sama, to se nezmiňuji o problémech s fakturací nákladů FB reklamy. Tyto neduhy jsou ale maličkosti v porovnání s tristním ROI facebookové PPC reklamy...

  2. Ondřej Hnát | 1. června 2011

    Dobrý den Tomáši,
    plně s vámi souhlasím, aneb jak jsem napsal: těch nepraktičností (zádrhelů) tam je víc, ale to by bylo téměř na knihu o nich napsat :-). Zdůraznil jsem tedy jen ty nejvíce nepochopitelné a nejvíce nepraktické.
    Co se týče tristního ROI z FB reklamy, tady s vámi souhlasím jen částečně - pravda, ROI by z FB reklam mohlo být mnohem vyšší (v porovnání s klasickým PPC je zanedbatelné), ale divil byste se asi jak může být u některých kampaní vysoké, až jsem se z toho sám divil ;-)

  3. palid | 14. června 2011

    Pred priblizne 2 rokmi, bolo inzerovanie na facebooku parada. Za nizsie alebo rovnake naklady ako na googli sme robili traffic radovo v tisicoch slovenskych uzivatelov denne.
    Dnes ? Cpc ozrutny niekolko nasobne vyssi, kde cielenie len na tych uzivatelov co maju zaujmi rovnake s cielovkou a prinesie to len desiatky ludi denne, tak aby sa to oplatilo.

  4. Petra | 11. července 2011

    Mám zacíleno na uživatele z ČR, ale reklama se evidentně objevuje i u uživatelů v zemi, kde žiji (žiji v zahraničí). To je nepříjemné, nestojím o zahraniční fanoušky (už jich bohužel kvůli této chybě několik mám). Nevíte, kde je chyba?

  5. Ondřej Hnát | 12. července 2011

    Dobrý den,

    jste si jistá, že se Vaše reklama zobrazuje i v zahraničí? Bohužel slovo "evidentně" mi nepřipadá moc přesvědčivé ;-)

    Pokud soudíte pouze podle současných fanoušků Vaší stránky, nezapomínejte, že cizí/divná jména mohou být klidně i falešné profily vtipálků a recesistů. Stejně tak dobře to mohou být i cizinici, kteří v ČR bydlí - Facebook AdManager data pro zacílení reklamy bere hlavně z toho, co mají uživatelé v profilu vyplněno.

    Jinak bych doporučil překontrolovat zacílení všech jednotlivých kreativ a zkontorolvat, zda jsou zacílené opravdu na uživatele v ČR. Pokud stojíte opravdu o "čechy jako poleno", pak bych doporučoval zvolit i jazykové zacílení reklam na češtinu - nepředpokládám, že by cizinci měli nastavenou češtinu FB rozhraní, i když v ČR žijí několik let.

    Ovšem též nevylučuji chybu Facebooku, má jich totiž požehnaně; třeba tato bude další do sbírky. V tomto případě Vám bohužel nijak neporadím :-(

  6. Viki | 21. července 2011

    Dobrý den,
    ve snaze najít nějaké informace ke správě účtů a kampaní na FB jsem narazila na Vaše články. Spoustu věcí jsem si díky nim ujasnila, bohužel jsem ale nenašla odpověď na své otázky. Rozhodla jsme se tedy Vás oslovit zde.
    Je mi záhadou, jakým způsobem řeší agentury, které nabízejí správu kampaní na FB, fakt, z jednoho účtu (osobního) nejde spravovat více kampaní z různých finančních zdrojů.
    Také jsme se chtěla zeptat, jak v tomto případě funguje bussiness account, jak moc je správa reklam spjatá s osobními profily administrátorů stránek?
    Jaká je nejschůdnější cesta, co se týká správy kampaní, když mám vytvořit a vést kampaň pro několik nezávislých klientů a na můj osobní účet je již vázaná reklamní kampaň a tedy i zdroj financí, ze kterého nemohu čerpat na jiné účely než-li na tuto kampaň.
    Předem moc děkuji a budu vděčná za jakýkoli článek, radu či doporučení.

  7. Radek | 19. března 2012

    Něco mi tu nesedí s tou metrikou...
    Mám kampaň, o které mi FB tvrdí:
    Dosah 6260
    četnost 3,4
    spol.dosah 227
    fans 4
    počet kliknuti 25
    a CTR 0.118
    Jestliže je CTR počet kliknutí děleno počet zobrazení,
    pak reklama byla zobrazena 25/0.118=211 a nikoli 6260x.
    Co je špatně?

  8. Radek | 20. března 2012

    Udělal jsem chybu v CTR=0.118. CTR je totiž v procentech. Tedy reklama byly zobrazena 25/0.00118=21100 z toho 6260 jedinečně. To už dává více smysl.

  9. Ondřej Hnát | 20. března 2012

    Dobrý den Radku,

    přesně tak, CTR je v procentech, takže teď to již máte dobře :)

    Co se týče Dosahu a Četnosti: dosah znamená počet unikátních uživatelů, které reklama zasáhla. Četnost znamená počet zobrazení jednomu unikátnímu uživateli. Z logiky věci byste tak měl vynásobením četnosti a dosahu získat počet zobrazení celkem - avšak ne vždy to na Facebooku takto sedí; rozdíly se často pohybují v desítkách až stovkách zobrazení.

    Asi nejjistější věc je vytvořit si kompletní report nazvaný "Full Report" v anglickém rozhraní, "Celá sestava" v tom českém. V tomto reportu již najdete kompletní data se vším všudy - od zobrazení až po počet fanoušků.

    Přeji pěkný den a hodně štěstí a trpělivosti při práci s Facebookem ;)

  10. Alex | 27. září 2012

    Dobry den, Celkový dosah za týden - tomu nerozumim protoze jak pisete je to za placanou reklamu. Ja jsem udelal Celkový dosah za týden 250.000 a ni nevim jak. Reklamu jsem nedaval, pouze jsem odesilal newslettery a delal posty...ruzne podpurne veci. Nevite nahodou jak jsem to dosah ale bez pl. reklamy. Ta urcite nebila. Dekuji za odpoved

  11. Filip Škaloud | 1. října 2012

    Dobrý den Alexi,

    dovolím si odpovědět za kolegu, protože váš dotaz se podle všeho týká spíše samotné stránky na Facebooku než její podpory výkonovou kampaní.

    Pokud jste nevyužil žádnou reklamu, dosáhl jste tak vysokého dosahu díky viralitě příspěvků. Vysvětlím. Pokud zveřejníte status s obrázkem a uvidí ho jeden fanoušek, máte dosah 1. Pokud tento fanoušek např. nasdílí obrázek z vaší stránky do své timeline, má 3 přátele a sdílený obrázek se zobrazí všem třem v kanálu novinek, výsledný dosah je 4.

    Takto můžete dosáhnout několikanásobně vyššího dosahu, než jaký máte počet fanoušků.

    Je to takto srozumitelné?

  12. Rollerka | 2. dubna 2013

    Dobrý den,
    před 14 dny jsem z FB profilu odstranila zdroj financí a přidala 2 nové zdroje (transparentní účet na neziskový projekt-stránku a podnikatelský na ziskový). Od té chvíle mi ve správci reklam visí hláška "VÁŠ ÚČET ČEKÁ NA UZAVŘENI". Do té doby mi kampaně a jejich spuštění fungovaly bez problému. Nyní mi po odeslání kampaně začne viset hláška "CHYBA APLIKACE SPRÁVCE REKLAM" a "NEMÁTE OPRÁVNĚNÍ...". U původního účtu přihlašovací účet byl administrator v sekci oprávnění. U nových přidaných účtů ani nevidím možnost zvolit administrátora, ale účty byly přidávány pod stejným přihlašovaním.

    Můžete mi poradit, na koho se mám obrátit nebo kde může být chyba? (samozřejmě jsem se pokoušela psát na podporu atd., ale jejich postupy nic nevyřešily).

    Děkuji.

  13. Ondřej Hnát | 2. dubna 2013

    Dobrý den,

    tady bohužel snadná pomoc není. Opravdu jediná možnost je vyřešit to s jejich podporou. Pokud Vám nejsou schopni poradit, pak vřele doporučuji účty uzavřít a založit nové.

  14. Jana | 6. listopadu 2013

    Dobrý den.
    Již před nějakou dobou jsem zrušila na Facebooku veškeré mě reklamy ale oni nadále strhávaji z mého úctu peníze:-(
    Když účet na Facebooku uzavřou tak mi to ukazuje vás účet čeká na uzavření..
    Nevíte prosím co to znamená?
    Děkuji
    Jana

  15. Ondřej Hnát | 7. listopadu 2013

    Dobrý den, Jano,

    je možné, že jste třeba nějakou reklamu přehlédla? Také je možné že jde o nějaký bug. Doporučuji se obrátit na některý z kontaktů Facebooku v tomto článku: http://www.sunitka.cz/c/471-jak-kontaktovat-facebook

    Mrzí mě, že Vám nemohu pomoci víc, ale víc už to nejde. Přeji pěkný den,

    Ondra Hnát