Problém inflace v PPC reklamě

Pro každý obor se dají vysledovat vyhledávací dotazy, které jsou z hlediska konverzního poměru nejatraktivnější. Proto na ně chce svoji reklamu zobrazovat každý. Na rozdíl od investic do on-linu ale množina takovýchto slov prakticky neroste, což ve spojení s aukčním systémem klíčových slov vede k neodvratné inflaci v rámci PPC ekonomiky. Za cenu, za kterou jste se loni zobrazili na prémiové pozici, se dnes sotva udržíte na první stránce. Ochota uživatelů konvertovat neroste přímo úměrně k cenám za klik, udržet nízkou cenu za konverzi je stále těžší. Dá se s tím něco dělat?

Jak rychlý je růst?

Data pro ČR nemáme k dispozici, pro ilustraci se ale můžeme podívat do kolébky PPC ve vyhledávačích, tedy do USA. Například ve financích tam došlo mezi Q1 2010 a Q1 2011 k nárůstu průměrné CPC o 40 %! Za USA jsme sice až několik let pozadu, růst investic a počtu zadavatelů ale neodvratně tlačí ceny vzhůru i u nás.

Jak snížit ceny kliků a konverzí?

Jaké jsou zaručené postupy, které pomáhají snížit cenu za konverze a kliky? Podělím se s vámi o několik triků, které sám používám.

Soustřeďte se na longtail

Obecná klíčová slova přinesou hodně prokliků, specifické vyhledávací dotazy jsou ale klíčem k vysokému konverznímu poměru. Vzhledem k tomu, že je tvorba a správa tisíců longtailových slov poměrně pracná, existuje mnoho líných „specialistů“, kteří je nepoužívají. Nízká konkurence proto znamená šanci na levné a kvalitní kliky! Před smazáním obecných klíčových slov je samozřejmě důležité projít report cest vyhledávání: nechceme se přece zbavit slov, která tvoří důležité asistující kliky a imprese.

Nezatracujte kontextovou reklamu

Vyhledávání se obecně považuje za lepší zdroj konverzí než kontext, v řadě oborů to je ale naopak. V reklamních sítích se přitom dá dosáhnout mnohem atraktivnějších cen za klik. Správným cílením se tedy můžete vyhnout cenovým válkám ve vyhledávání a snížit průměrnou cenu za klik i za konverzi.

Zaměřte se na mobilní uživatele

Počet uživatelů mobilního internetu roste raketovým tempem, většina zadavatelů ale tento trend zatím nevyužívá – díky tomu nebudete muset v mobilech bojovat s tolika konkurenty jako v běžném vyhledávání a ušetříte na klicích. Můžete použít mobilní cílení v AdWords nebo specializovanou reklamní síť pro mobilní telefony AdMob. Připravte si mobilní stránky, specifické reklamy a pusťte se do získávání nových klientů!

image

Nastavení cílení dle zařízení

Použijte časový rozvrh reklam

Vysledovat časové trendy není tak obtížné, jak se může zdát. Velmi pravděpodobně přijdete na to, že v některé hodiny dosahujete mnohem lepšího konverzního poměru než ve zbytku dne. Není tedy nic jednoduššího než nastavit časový rozvrh reklam tak, abyste tohoto trendu využili. Stačí na požadované hodiny nastavit zvýšení ceny za klik o pár desítek procent. Tuhle možnost máme v Skliku i AdWords. Optimalizace spendu povede ke snížení ceny za konverzi a pomůže vám bojovat s inflací ceny kliku.

image

Nastavení časového rozvrhu reklam

Pracujte s pozicemi reklamy

Sledujte výkon reklam dle pozice, na které se zobrazí. Prokliky z „prémiovky“ mají často nízký konverzní poměr, ale vysoké CPC. Umístěním reklamy na správné místo proto můžete ušetřit poměrně hodně peněz.

image

Konverzní poměr dle pozice

Experimentujte

Experimenty v AdWords vám umožní snadno vyzkoušet všemožná nastavení. Nebojte se toho! Pro vyhodnocení výsledků ani není potřeba žádná statistická magie, systém umí po nahromadění dostatečných dat sám jednoduše a pochopitelně ukázat očekávaný dopad změn malými šipečkami :)

Kam až může růst cen vést?

Reklamu na internetu může ignorovat málokterá společnost, přítomnost ve výsledcích vyhledávání se stala nutností. Rostoucí ceny za klik ale tlačí vzhůru i ceny konverzí, marže přitom může s růstem cen kliků těžko držet krok. ROI internetové reklamy proto klesá. Jak provozovatelé reklamních systémů zajistí, aby se ceny nevyšplhaly tak vysoko, že se online reklama přestane vyplácet? Co bude dál? Bojíte se?

Přispějte svými tipy a zkušenostmi do diskuse!

  • Celkový průměr hodnocení: 2.86 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

16. června 2011

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Jan Mazánek | 16. června 2011

    Pěkně popsaný trend vedoucí k budoucí změně postoje z "na internetu může konkurovat i ten poslední malý obchodníček" do "internet koncentruje konkurenci a likviduje malé živnostníky a střední podnikatele". Oligopol vyhledávačů má potenciál extrémní moci.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné