Šikovné PPC nástroje, díl druhý

Ať s PPC reklamou začínáte, nebo ji už nějakou dobu spravujete, v tomto seriálu naleznete užitečné rady včetně tipů pro práci s PPC nástroji. Minule jsme se seznámili s nástroji pro kontextovou reklamu, dnes se budeme věnovat odhadům. Dozvíte se hlavně, co od kampaně můžete očekávat ještě dřív, než ji spustíte.

Než spustíte PPC kampaň, je dobré udělat prvotní analýzu toho, co od jejího výkonu můžete očekávat. Pokud budete například inzerovat e-shop s mnoha kategoriemi produktů, pak se vám hodí dopředu vědět, které produkty budou mít více prokliků, které méně, kolik které produkty budou stát, jakou budou mít cenu za klik a v neposlední řadě i jakou budou mít sezónnost.

Díky této analýze si můžete připravit detailní plán kampaně: od období, ve kterých budou ty které produkty promovány, až po nabídky ceny za klik jednotlivých produktů. Můžete také odhadnout, jaké nabídky budou stačit pro zobrazení reklamy na první stránce ve vyhledávání a jaké nabídky jsou nutné pro zobrazení na prémiové pozici.

Co můžete od své kampaně očekávat

Přihlaste se do svého účtu Google AdWords. Pod záložkou „Přehledy a nástroje“ naleznete odkaz na nástroj nazvaný „Odhad Provozu“.

image

Odhad provozu

Tento nástroj vám poskytne základní náhled do potenciálního výkonu kampaně. Zadáte klíčová slova zamýšlené kampaně a maximální cenu za proklik, nastavíte požadované cílení a stisknete „Odhad“. Výsledek vám napoví, kolik přibližně byste měli očekávat denních kliků a kolik přibližně skutečně zaplatíte za proklik.

Tady bych rád zdůraznil, že se jedná skutečně jen o odhad a skutečnost může být i značně odlišná. Avšak pokud zvolíte správná slova, která do kampaně opravdu zahrnete, pak by tento odhad měl být poměrně přesný. Doporučuji zadat klíčová slova na všech shodách – odhad bude přesnější.

Nyní praktičtěji. Budete chtít například inzerovat e-shop s různými značkami a modely mobilních telefonů. Předpokládejme, že nebudete chtít za klik dávat více jak 10 korun. Následující obrázek názorně ukazuje, co máte zadat do odhadu a jaká data z něj dostanete.

image

Způsob použití odhadu provozu

Nebudu zde dlouze popisovat, co kde v odhadu najdete a co to pro vás znamená – domnívám se, že popisky v systému jsou dostatečně jasné. Kdybyste však měli nějaký konkrétní dotaz k něčemu, čemu v odhadu nerozumíte, pak se neváhejte ozvat v diskuzi pod článkem ;-).

Odhad provozu v Skliku

Na podobném principu je založen i nástroj pro odhady v Skliku. Zadáte klíčová slova zamýšlená pro kampaň, nastavíte maximální cenu za proklik a stisknete „Odhadnout pozici“. Máte dokonce možnost pomocí dvou hvězdiček za klíčovým slovem upravit individuální nabídku CPC pro dané slovo. Tedy například pro celou skupinu slov nastavíte v odhadu cenu za proklik 5 Kč, ale pro jiná slova nastavíte např. 10 Kč.

image

Odhad pozic v Skliku

Bohužel však tento nástroj zatím neumí odhadnout konkurenčnost daných slov. Pro srovnání, zde je link na nápovědu Skliku, kde je obrázek toho, jak by měl odhad vypadat.

Sice si můžete konkurenčnost odhadnout z nástroje pro návrh klíčových slov (o něm více v příštím článku), ovšem problém je zde v tom, že byste to museli udělat pro každé jednotlivé klíčové slovo, a to jen ke slovům tomuto slovu příbuzným.

Navíc odhadnutá výsledná CPC je rovna zadané maximální CPC. Výsledek tedy bude trochu jiný. Trochu mě tyto nedostatky mrzí, protože v mnoha případech je chování uživatelů Seznamu a Googlu odlišné, čili by se plně funkční nástroj odhadu provozu na Skliku hodil.

Odhad sezónnosti aneb Jaké jsou silné měsíce

V závislosti na produktu/službě, který inzerujete, můžete očekávat výkyvy výkonu reklamní kampaně v různých měsících. Tak, jak se mění roční období, mění se i nákupní chování a vzorce vyhledávání uživatelů internetu. Například letních pneumatik na podzim a v zimě moc neprodáte, protože je hledá málo uživatelů, zatímco na jaře vás s letními pneumatikami čeká hotový „boom“.

Stejně tak ale existují i produkty, které naopak sezónnosti nepodléhají – jsou po celý rok vyhledávány přibližně stejně. Příkladem takového produktu může být například kancelářský software.

Pokud tedy budete chtít zjistit, jak si na tom se sezónností stojí právě váš produkt, neváhejte využít nástroj nazvaný „Google Insights“ neboli „Statistiky vyhledávání Google“. Kromě webového rozhraní AdWords je též volně přístupný na této adrese.

image

Statistiky vyhledávání Google aneb Google Insights

Princip je zde podobný jako u odhadu provozu. Zadáte několik (maximálně 5) hlavních klíčových slov, na která zamýšlíte kampaň tvořit, vyberete parametry pro filtr odhadu (geografickou oblast, období statistiky apod.) a stisknete „Vyhledat“.

Výsledný graf přehledně zobrazuje, jak se pro jednotlivá klíčová slova mění index vyhledávání v průběhu roku. V použitém příkladu vidíme, že prodej mobilních telefonů má silnější období (vyhledávání) během července a srpna a poté v prosinci. Největší špičku má kolem Vánoc; naopak nejslabší období má od března do května.

Co z toho můžete vyčíst

Na základě statistik vyhledávání si můžete lépe rozvrhnout rozpočty kampaně. Je jasné, že během „špičky“ budete potřebovat více peněz na kampaň, protože uživatelé budou daný produkt více hledat, je tedy i mnohem větší šance, že prokliků bude více.

Naopak, když vám ze dne na den najednou poklesnou prokliky na kampani a vy nevíte, čím to může být, ve statistikách vyhledávání můžete nalézt jedno z možných řešení: produkt nebo služba se jednoduše momentálně málo vyhledává.

Nástrojů pro vedení PPC je víc – mnohem víc, než je možné popsat v jednom článku. V dalších článcích se tak dozvíte o tom, jak analyzovat a řešit problémy se zobrazováním reklamy, co vám pomůže s tvorbou klíčových slov a o dalších užitečných nástrojích. Pokud budete mít jakékoli dotazy, postřehy či připomínky, neváhejte se svěřit do diskuze.

Další díly tohoto seriálu

  • Celkový průměr hodnocení: 3.5 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

21. července 2011

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Pavel | 24. července 2011

    Zajímavé je na skliku v odhadu pozic, když dám cenu za klik např. 500,- tak stejně na některé výrazy není odhadovaná pozice 1 místo, ale 4-7 - nechápu.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné