Proč aplikace na plánování příspěvků sníží jejich EdgeRank

Při správě firemní Facebook page se vám dřív nebo později stane, že budete potřebovat zveřejnit důležitou informaci, ale zrovna nebudete on-line. V takovém případě nejspíš sáhnete po jedné z aplikací na plánování příspěvků. Je to ale vhodné řešení? Čtěte dál a dozvíte se, proč není.

Klíčem k pochopení problému je pojem EdgeRank

EdgeRank je algoritmus, podle kterého Facebook určuje, jaké příspěvky se zobrazí v kanálu novinek uživatele. Podrobně se o něm rozepsal kolega Tonda Růžička v článku na serveru MediaGuru.cz, pro naše účely postačí zjednodušené vysvětlení.

Zda se příspěvek vaší Facebook page zobrazí v kanálu novinek fanouška, záleží na třech věcech:

1. Jak často fanoušek s fan page interaguje (komentuje statusy, "lajkuje" fotky apod.).

2. Jakou váhu má příspěvek, který na Facebook vložíte (váha se určuje podle typu příspěvku, např. fotky mají větší váhu než pouhé textové statusy).

3. Před jakou dobou jste příspěvek zveřejnili (čím kratší čas, tím lépe).

Součinem těchto bodů získá každý příspěvek na Facebooku určitý EdgeRank. Čím je EdgeRank vyšší, tím větší je šance, že se příspěvek zobrazí v kanálu novinek.

Vztah EdgeRanku a aplikací na plánování příspěvků

Pro vysvětlení, proč mají příspěvky zveřejněné přes aplikace třetích stran nižší EdgeRank, je pro nás důležitý první ze tří výše popsaných bodů. Při vypočítávání EdgeRanku nového příspěvku totiž Facebook bere v potaz dřívější interakce fanouška s Facebook page.

Jakmile příspěvek sdílíte prostřednictvím aplikace na jejich plánování (např. HootSuite nebo Postcron), Facebook ho nebere jako vložený vámi, ale aplikací. Už víte, kam tím mířím?

image

Příspěvek vložený prostřednictvím programu HootSuite

Interakce fanouška s aplikací žádnou historii nemá, EdgeRank příspěvku tedy bude nízký a status nebo fotka se pravděpodobně nedostane do kanálu novinek. Společnost Applum ve svém výzkumu dokonce zjistila, že míra interakce se v případě příspěvků zveřejněných přes aplikace na plánování sníží o 80 %, což není málo!

image

Rozdíl v míře interakcí u příspěvků zveřejněných přímo přes Facebook a přes aplikace třetích stran. Zdroj: Edgerankchecker.com

Odborníci ze serveru EdgeRank Checker (spadajícího pod Applum) rozvinuli na svém blogu zajímavou teorii. Podle ní Facebook záměrně snižuje EdgeRank příspěvků vložených prostřednictvím aplikací na jejich plánování, aby lidé využívali ke komunikaci přímo platformu Facebooku.

Teorii zakládají na tom, že hodnota Facebooku se zvyšuje spolu se zvýšením impresí u reklam. Proto je v jeho zájmu, aby lidé aktualizovali Facebook pages přímo na Facebooku a ne přes aplikace, kde žádnou reklamu nevidí.

Nabízí se ale otázka, jaké procento z obrovského počtu celosvětově sdílených příspěvků je zveřejněno přes aplikace? Myslím, že by to muselo být opravdu velké číslo, aby se Facebook rozhodl tyto aplikace záměrně znevýhodnit při výpočtu EdgeRanku.

Měli byste tedy aplikace na plánování příspěvků zavrhnout?

Ne, tak špatné to s nimi není. Ačkoli nejsou při správě Facebook page ideálním řešením, jsou v některých situacích řešením jediným. A asi se shodneme na tom, že je mnohdy lepší stránky na Facebooku aktualizovat s vidinou nízké míry interakce, než je neaktualizovat vůbec.

Jestli vám však mohu něco doporučit, snažte se vždy zveřejňovat příspěvky přímo přes Facebook.

Problematika EdgeRanku a jeho vztahu k aplikacím třetích stran je hodně probíraným tématem. Pokud by vás cokoli zajímalo nebo jste se chtěli zeptat, diskuze je vám otevřena.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.67 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

4. října 2011

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. pan Hora | 4. října 2011

    Díky za tento článek. Určitě omezím posting pomocí Hootsuite. Pan Hora

  2. Filip Škaloud | 4. října 2011

    Správná volba:) Hootsuite je mimochodem tím nejlepším, co jsme zatím na plánování příspěvků našli.

  3. Tomáš Kapler | 4. října 2011

    No a co takhle zkusit nejpoužívanější aplikaci na světě, co používá třeba Coca Cola, Ogilvy atd.? A shodou okolností od české firmy (byť s americkým fund raisingem). www.socialbakers.com (engagement builder resp. engagement analytics pro analýzy) - regněte se, pošlou vám jí na nějakou dobu zadarmo a uvidíte. A schválně vyzkoušejte postnout nějaký příspěvek a koukněte jestli jej posílá aplikace.

  4. Filip Škaloud | 5. října 2011

    Díky za komentář, Tomáši. Nástroje od Socialbakers mohou být řešením. Při pohledu na měsíční náklady za jejich využívání se však musím ptát, zda raději nezaměstnat nového specialistu (třeba na part-time) na sociální sítě, který by toho dokázal víc :) Přiznám se, že Engagement builder nepoužívám, ale nemyslím si, že poměr ceny a výkonu je pro "běžného" uživatele tak dobrý, aby je začal v širším měřítku využívat.

  5. Jan Novák | 28. května 2012

    Analyzovanim Hotsuite a jeho pusobení na EdgeRank jsme zabili stovky hodin, takže tento článek obsahuje pouze jednu pro lajky důležitou informaci, kterou si spousta developerů neuvědomuje a to je bod 3.

    Doba interakce uživatelů od doby postnutí příspěvku pomocí aplikace.

    O EdgeRanku se mluví pořád, ale použitelné informace nehledejte (kdo ví nepoví a zbytek jsou jenom všeobecné hlouposti), stáhněte hotsuite a pusťte se do práce.

    Celkem jsme objevili 12 faktorů ovlivňující EdgeRank příspěvku, pokud najdete 13tý, rádi se o EdgeRanku a zkušenostech s ním pobavíme osobně.

  6. Eva Kelbichová | 17. prosince 2014

    Zdravím,

    díky za článek..mám ve správě několik profilů na fb a dost hojně Hootsuite využívám.. v takovém rozsahu už je nějaký "pomocník" téměř nutnost...
    Zmínili jste Socialbakers a jejich aplikace pro správu.. máte představu v jakých finančních nákladech se pořízení licence pohybuje? Jde o náklady srovnatelné s profilicencí na hootsuite??

    A ještě malý dotaz k EdgeRank..jaká je "průměrná" hodnota EdgeRank?
    A snižování EdgeRank za pomoci aplikací od Socialbakers, také platí?

    Moc díky.

    Eva K.

  7. Lulu Perlíková | 17. prosince 2014

    Dobrý den, Evo,

    reagujete na článek z roku 2011 a za tu dobu prošel Facebook i plánování příspěvků velkými změnami :)

    Plánování příspěvků používáme nadále, ale ne vyloženě skrze FB aplikace. V současnosti pracujeme v systému Zoomsphere, který je svými funkcemi podobný systému Socialbakers, ale má několik vychytanějších funkcí. Pakliže pracujete s více stránkami najednou a chcete si zachovat přehled, pak bychom doporučili Zoomsphere i vám. Náklady na používání se odvíjejí od více faktorů, které jsou hodně individuální.

    Průměrnou hodnotu EdgeRanku vám říct nedokážeme, jistě bude u každé stránky jiná. Odvíjí se od počtu fanoušků, od dosahu příspěvků a od míry zaujetí. Tuto metriku (Míra zaujetí) doporučujeme sledovat dlouhodobě - najdete ji v Insights (Přehledy). Pravidelně metriku sledujte, hodnoty si zaznamenávejte a průměr pak vyhodnotíte snadno :)

    O snižování EdgeRanku při používání Socialbakers nemáme žádný důkaz.

    Snad jsem vám pomohla,
    Lu. :)

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné