Jak začít se sledováním online kampaní

Pokud jste někdy rozesílali newsletter, spravovali PPC kampaň nebo psali na sociální sítě, mělo by vás zajímat, jaký efekt tyto aktivity měly. A právě o tom, jak tento efekt změřit, si můžete přečíst dále v článku.

Základem, který budete potřebovat, je analytický nástroj. My sáhneme po Google Analytics, protože jsou nejrozšířenější a pro naše potřeby zdarma. Pro pokračování budete potřebovat nasazený kód Google Analytics na vašem webu.

Manuální tagování (značkování)

Využijete ho kdykoli, když potřebujete sledovat výkon online kampaně. Může se jednat o zaslání newsletteru, PPC kampaň v jiném reklamním systému než AdWords, aktivity v sociálních sítích atd.

Manuální tagování funguje tak, že data, která jsou v Analytics zobrazovaná, musíte k danému odkazu přiložit ručně.

Pokud si tedy vezmeme příklad, že sledujete newsletter s nabídkou zboží v akci, bude jedna z dopadových URL ve formátu http://www.vaseshop.cz/kategorie/produkt.

Pokud bychom chtěli kampaň správně otagovat, vypadala by URL takto:

http://www.vaseshop.cz/kategorie/produkt?utm_source=newsletter&utm_campaign=zari+2011&utm_medium=email&utm_content=TV&utm_term=Philips+TV12345

Parametry

Pojďme se na URL podívat blíže. Parametry, které jsou zde uvedeny, jsou dvou typů - povinné a nepovinné:

Povinné:

  • utm_source - parametr, který definuje zdroj návštěvy. V případě sociálních sítí zde může být "facebook.com", "twitter.com" atp. V případě banneru doména serveru (např. novinky.cz).
  • utm_medium - parametr, který popisuje reklamní médium. V případě PPC kampaní zde použijte "cpc".

Tak totiž PPC kampaně označují AdWords pomocí automatického tagování. Vyhnete se tak nepořádku. V případě newsletteru můžete použít "email" atd.

  • utm_campaign - stejně jako v předchozích případech je z názvu jasné, že se jedná o kampaň. Můžete tedy použít "např. vanocni+akce".

Nepovinné:

  • utm_term - v případě PPC kampaní zde uveďte klíčové slovo.
  • utm_content - v případě PPC kampaní zde můžete použít variantu reklamy, stejně tak se hodí rozlišit, pokud provádíte A/B testování nebo MVT (vícevariantní testování).

Hodnoty parametrů spojujte znakem plus, abyste v GA měli mezery. Doporučuji se také vyhnout diakritice. Některé servery ji totiž zničí a v Analytics se potom data zobrazují špatně.

Pokud už v URL nejsou jiné parametry (nebo otazník), uveďte první parametr otazníkem. Samotné parametry se pak spojují znakem ampérsand ("&"). Na pořadí, v jakém parametry uvedete, nezáleží. V začátcích vám práci se skládáním usnadní nástroj URL Builder.

S pomocí všech parametrů pak můžete data v Analytics filtrovat a třídit. Při jejich výběru se tedy na toto vyplatí myslet. Trackování samozřejmě můžete využít i jinak. V Sunu takto například sledujeme, který kolega nám přivádí návštěvnost na Sunitku a z jakého zdroje.

image

Takto sledujeme návštěvnost na Sunitka.cz

Automatické tagování v AdWords

Pokud kampaně v AdWords netrackujete automaticky ani manuálně, uvidíte návštěvy z kampaní v Analytics jako google/organic (přirozené výsledky vyhledávání), což rozhodně není správně. Chcete-li automatické tagování používat pro sledování kampaní v AdWords, je potřeba propojit účty AdWords a Analytics. V AdWords je pak nutné povolit automatické značkování a import cen.

Tím si v Analytics zajistíte přístup k počtu kliků, utraceným částkám a tím pádem i k ROI (návratnosti investice) vašich kampaní. Důležité je, že jeden AdWords účet můžete propojit pouze s jedním Analytics účtem. Výsledkem automatického tagování je pak upravená URL vašich reklam.

Na konec URL, např. http://www.eshop.cz/kategorie/produkt, se přidá ?glcid=98765. Výsledná URL tedy bude http://www.eshop.cz/kategorie/produkt?glcid=98765. Jak už možná tušíte, může zde nastat problém, pokud váš server parametry v URL odstraňuje. To zjistíte snadno tak, že si zkusíte svůj web otevřít se smyšleným parametrem (např. http://www.eshop.cz/kategorie/produkt?glcid=test). Pokud vám po otevření stránky v URL parametr zůstane, vše funguje správně. Toto platí i pro manuální tagování.

Bit.ly

V některých případech vás může zajímat pouze počet prokliků daného odkazu (např. při odesílání na Facebook nebo Twitter). V tom případě postačí, když si odkaz zkrátíte přes bit.ly. Pokud se zde zaregistrujete, uvidíte kompletní statistiky počtu prokliků v průběhu času, odkazující stránky a národnosti na základě IP adresy u všech odkazů.

Tip: Pokud chcete vidět statistiky o proklicích cizího odkazu, stačí na konec URL dopsat znak plus (např. http://bit.ly/pIuVGm+).

A jak dál?

V článku jsme si ukázali, jak manuálně tagovat (značkovat) jednotlivé reklamní kampaně. To je však pouze jedna část práce. Druhou částí je vyhodnocení samotných dat. To je však téma na samostatný článek. V tuto chvíli vám pouze řeknu, že naměřená data si můžete prohlédnout v Google Analytics pod Zdroji návštěvnosti a Kampaně.

image

Jak kolegové přivádějí nové návštěvníky na Sunitka.cz. Bohužel přimět všechny k tagování není jednoduché :)

  • Celkový průměr hodnocení: 4.5 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

13. října 2011

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. pavel jašek | 13. října 2011

    Tondo, proč uvádíte, že v případě PPC kampaní se má do utm_term uvádět klíčové slovo? K čemu je dobré ztratit informaci o konkrétním vyhledávacím dotazu?

  2. Peter Hlavač | 14. října 2011

    Dakujem za super clanok.

    Prosim, chystame cesky eshop, zakladal som kampan v Skliku - neviete poradit co robit ked chcem sledovat v Google Analytics pre Sklik?

    V Skliku mam URL v tvare:
    /?utm_source=sklik&utm_medium=cpc&utm_campaign=sklik-gucii

    Chcem sledovat:
    (1) realne vyhladavane klucove slova v Sezname ktore navstevnici vyhladali a nasledne klikli na reklamu (Matched Search Query) ... toto asi aj meriam vdaka URLke (aspon myslim)
    (2) vdaka akemu klucovemu slovu zadanemu v Skliku sa zobrazila reklama v Sezname

    Pekne to robi Analytics pre Google, dam si dve dimenzie a pozeram ze v kampani je vo volnej zhode zadane slovo "parfem gucii", reklama sa zobrazuje ale aj na nerelevantne pojmy ako "tričko gucii" a zlepsim spresnenie kluc.slova ci doplnam negativne slova. Mame dost velky pocet klucovych slov, v roznych tvaroch. Pre kazde klucove slovo vytvarat zvlast odkaz sa mi moc nechce. Ci neexistuje nejaky trik ktory do URL posle obe klucove slova a Analytics si ich precita a spravne zaradi?

    Dakujem

  3. Tonda Růžička | 17. října 2011

    Pavle, díky za dotaz. Uvádím to jednoduše proto, že sledování jednotlivých klíčových slov mi dává smysl. Sledování vyhledávacích dotazů z AdWords nemá v začátcích smysl řešit jinak než auto-taggingem a v Skliku se přiznám, že nevím, jak přesně a zároveň jednoduše sledovat jednotlivé vyhledávací dotazy. Tento návod je určen pro začátečníky a úpravy v JS považuju za pokročilejší.

    --------------
    Peter, rádo se stalo :)
    Pokud už vyhledávací dotazy sledujete, tak pravděpodobně díky upravenému sledovacímu kódu, který tento dotaz parsuje z odkazující URL. Doporučil bych tedy tento dotaz uložit do vlastní proměnné a samotné klíčové slovo vkládat do adresy dopadové stránky pomocí utm_term={keyword}.

  4. pavel jašek | 17. října 2011

    Tondo, ale vždyť vy si právě ten vyhledávací dotaz "natvrdo" přepisujete konkrétním slovem, které musíte ručně upravovat. Začátečníkům bych právě nějakým utm_term nepletl hlavu, jen získají špatné návyky. Bez utm_term získáte v přehledech vyhledávací dotaz, nikoliv napárované klíčové slovo.

    Chápu, že třeba Peterovi se tato informace může hodit. Ten ale přepsáním utm_term také zjistí pouze "parfém gucii" a nikoliv že existovalo nějaké slovo "tričko gucii" :-) Doporučoval bych v takovém případě raději reklamní kampaně/sestavy rozdělit více atomicky.

  5. Tonda Růžička | 17. října 2011

    Pavle, nevím, jestli si rozumíme. Bavíme se o Skliku nebo jiném reklamním systému, kde automatické značkování nefunguje. Jak bych tedy pomocí utm_term mohl něco přepsat, když je prázdné?

  6. vp | 22. října 2013

    Dobrý den, zkoušel jsem to, ale GA mi stále nic neukazují. Je potřeba v Google Analytics něco nastavit nebo tomu rozumím správně a stačí tedy pouze správně vygenerovat odkaz se správnými parametry a následně se mi to již ukáže v kategorii kampaně v Google Analytics samo? Jak dlouho trvá, než se jakákoliv interakce projeví - hned či třeba několik hodin? Děkuji

  7. vp | 22. října 2013

    pro jistotu vkládám i vygenerovanou url http://www.jaknadx.cz/dealextreme-jeste-levneji/?utm_source=test01&utm_medium=facebook+pratele&utm_campaign=taprvni

    díky

  8. Veronika Brindzová | 22. října 2013

    Dobrý den, parametry máte k URL zadány správně. Google Analytics vám v přehledu kampaní dané výsledky neukáže ihned, je nutné minimálně několik hodin počkat. Doporučuje se provádět kontrolu nejlépe druhý den, kdy už by měla být všechna data zpracovaná. Pokud si ale chcete ověřit měření parametrů ihned, můžete k tomu použít přehledy v reálném čase, které vám v záložce Zdroje návštěvnosti ukáží zdroj i medium.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné