Donedávna se marketingové aktivity na Facebooku točily hlavně kolem počtu fanoušků. Kolik jich získáme tímhle, najdeme další tamhle, proč jich máme tak málo? Všichni "jeli" v kvantitě a na kvalitu se nikdo moc neohlížel. Časy se však mění a lidé si začínají uvědomovat, že pro efektivní social media marketing potřebují fanoušky aktivní, ne takové, kteří jednou kliknou a už se nevrátí. Proto jsem pro vás připravil několik tipů, jak na svou stránku přivedete relevantní uživatele.
Chystáte-li se propagovat svou facebookovou stránku mimo online prostředí, propagujte ji tam, kde se nachází (potenciální) zákazníci. A ne prostě tam, kde jsou lidé.
Příklad: máte prodejnu a servis lyží a chcete zviditelnit svou fan page. Můžete si pronajmout komerční prostory kolem sjezdovek a čekat, kolik lidí se chytne a stane se fanoušky. Nebo můžete vytisknout letáčky a ty přihodit každému zákazníkovi k nákupu nebo dokladu o servisu. Prvním způsobem možná získáte za krátký čas velké množství fanoušků. Těžko s nimi ale navážete smysluplnou konverzaci, když nevíte, jestli vůbec někdy byli u vás v prodejně. Zvolíte-li druhý způsob, příznivce přivedete pomaleji a nebude jich tolik. Zato však budete mít jistotu, že už využili vašich služeb, znají vás a pravděpodobně tedy budou otevřenější navázání dialogu.
Spousta soutěží, sloužících k propagaci Facebook pages, pracuje na principu "dostat to mezi co nejvíc lidí a pak sledovat, jak přibývají fanoušci". Vy můžete spustit efektivnější soutěž a naplánovat ji tak, aby kromě kvantity přinesla i kvalitu. Jak? Zakomponujte do soutěže omezující prvek, který odradí typické lovce cen. Může to být třeba vědomostní kvíz týkající se vašich produktů, kterým musí soutěžící nejprve projít. Chcete-li být radikálnější, nabízí se možnost podmínit účast předchozím nákupem. Omezení účasti poslouží jako síto, kterým propadnou jen relevantní uživatelé. Dělejte to však s citem, abyste neskončili se soutěží o pěti hráčích...
Relevantnost přivedených uživatelů ovlivníte i chytrým výběrem výher. Volte takové, o které z logických důvodů nebude chtít hrát každý.
Příklad: Jako restaurace v centru Prahy můžete dát do soutěže třeba notebook. Spousta lidí ho bude chtít a stane se za tímto účelem vašimi fanoušky. Přijedou k vám ale někdy na oběd, když bydlí na druhém konci republiky? Efektivnější bude, když uspořádáte soutěž třeba o večeře zdarma. Takto nastavená cena vyfiltruje geograficky nevyhovující uživatele a vy získáte jen ty, kteří vás z dlouhodobého hlediska mohou zajímat.
Rozšiřte pole své působnosti mimo vlastní Facebook page. Aktivita na tematicky stejně zaměřených stránkách vám pomůže dostat se do širšího povědomí a jít naproti potenciálním příznivcům. Pouhé "lajky" obsahu stránek stačit nebudou. Snažte se trefně komentovat příspěvky a rychle reagovat na všechny podněty. Bavte se s lidmi stejně, jako byste byli na své vlastní stránce. Budete-li komunikovat chytře, můžete zaujmout širokou komunitu relevantních uživatelů.
Ani jeden extrém nepřinese dobré výsledky, jak se můžete dočíst i v článku od Tondy Růžičky na téma integrace Facebooku do marketingu společnosti. Stránka s dvaceti aktivními fanoušky je stejně špatná jako stránka s deseti tisíci neaktivními. Snažte se proto najít kompromis a při podpoře své Facebook page se zaměřte na kvantitu, která však nepůjde na úkor kvality.
Máte vlastní tipy, jak na facebookovou stránku přivést relevantní uživatele? Budu rád, když se o ně podělíte v diskuzi.