Vlastnosti úspěšných soutěží na Facebooku

Chtěl jsem napsat článek zaměřený na ty vlastnosti soutěží na Facebooku, které prokazatelně vedly k jejich úspěšnosti. Nedostatek případových studií, ze kterých by se dalo vycházet, mi sice plán lehce narušil, ale považuju tohle téma za tak zajímavé, že ho nemůžu nechat ležet ladem. Přináším vám proto svůj osobní pohled na facebookové soutěže a souhrn toho, co by v nich nemělo chybět.

Návratnost investice

Kladná ROI by měla být při pořádání soutěže hlavní motivací. Až překvapivě často se však setkávám s klienty, kteří ji neřeší.

Abyste získali investici zpět, považuju za nutné propojit soutěž s offline světem či přímo s nákupním procesem. Propojením s offlinem mám na mysli například návštěvu kamenné prodejny (kontrola přes Facebook Places, QR kód, leták s kódem, RFID atd.). Nákupním procesem pak třeba zadání kódu z účtenky, z obalu zboží atp.

Návratnosti investice pomůže také viditelnost v médiích. K tomu je samozřejmě nutné zapojit fantazii a přijít s konceptem, který budou mít média důvod otisknout.

image

Nejkreativnější kampaně a soutěže na Facebooku si můžete prohlédnout na Facebook-Studio.com

Výběr soutěžících

Už při plánování celkového konceptu soutěže ji navrhněte tak, aby zaujala relevantní uživatele, tedy takové, kteří mají předpoklady stát se advokáty značky. Toho dosáhnete několika způsoby:

  • výběrem cen - např. v případě FMCG prvních padesát získá produkt. U produktu je pravděpodobnější, že bude motivovat pouze uživatele, kteří o něj mají skutečně zájem. Výhodou pak jsou nižší náklady. V případě restaurace to může být například recept na jeden z oblíbených dezertů atd.
  • mechanikou soutěže - soutěžní aktivitu by měli vykonávat uživatelé, kteří vás zajímají z dlouhodobého hlediska. Soutěž by měla buď vyžadovat zvýšené úsilí (např. najít v reálném světě skrytý předmět), motivovat uživatele k vyjádření přízně k brandu (např. úprava profilové fotky) nebo bavit cílovou skupinu i za cenu toho, že nepřiláká širokou masu uživatelů.
  • zacílením reklamy při propagaci soutěže - pokud budete o soutěži mluvit na místech, kde se vyskytují potencionální zákazníci (např. emailová databáze pro newsletter), získáte hodnotnější soutěžící. Potencionální zákazníky můžete informovat pomocí Facebook Ads, stávající pomocí prostředků, které už máte.

Pravidla soutěže

Soutěže jsou často pořádány na začínajících stránkách bez solidního publika. Proto je dobré soutěž koncipovat tak, aby se jí mohli zúčastnit i uživatelé, kteří se o ní dozvěděli později. Může se to zdát jako samozřejmost, ale podívejte se po Facebooku a uvidíte sami, že ne každý si toho je vědom.

Snažte se pozdnímu zapojení uživatelů do soutěže předejít. Jak? Můžete podniknout třeba tyto tři kroky:

  • Udělejte předsoutěžní kampaň, kde se soutěžící budou moci zaregistrovat a těsně před spuštěním budou informováni.
  • Koncipujte soutěž tak, aby ji bylo možné opakovat a měla více kol.
  • Umožněte uživatelům aplikaci využívat před spuštěním soutěže. Kromě získaných uživatelů odhalíte i možné nedostatky aplikace.

Dalším poznatkem, který jsem bohužel objevil až časem, je nutnost jednoduchých pravidel. Čím méně jich je, tím úspěšnější a pro pořadatele časově méně náročná soutěž bude. Složitá pravidla čte málokdo, což vede ke stížnostem a menšímu počtu zúčastněných. Při psaní pravidel dejte také pozor na to, že co připadá jednoduché vám, může být pro běžné uživatele těžko srozumitelné.

Z psychologického hlediska je také lepší nenechat soutěžící začínat od nuly, ale dát jim určitý počet bodů už na začátku soutěže nebo je v postupu k výhře posunout jiným způsobem.

Virální prvky soutěže

V angličtině zastoupeny vše říkajícím pojmem - Social by design. Soutěž by měla mít přímo ve svém jádru zakomponováno šíření. Ať už v podobě benefitu pro uživatele, kteří pozvou přátele, nebo ve formě obsahu, který mají uživatelé tendenci sdílet.

Další tipy?

Jak jsem psal v úvodu - konkrétních případových studií na toto téma je žalostně málo. Napadly vás při čtení další vlastnosti, kterými se vyznačují úspěšné soutěže na Facebooku? Napište do diskuze.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.75 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

9. ledna 2012

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné