Proč a jak nasadit e-commerce v Google Analytics

Provozujete-li e-shop, je e-commerce tou částí Google Analytics, která by vás měla nejvíc zajímat. Abyste mi věřili, vysvětlím vám proč a naučím vás je používat. Pojďme na to!

Proč e-commerce

E-commerce jsou reporty, které vám řeknou, kolik a za co u vás utratili jednotliví zákazníci. Protože se jedná o součást Google Analytics, spojíte tyto informace s daty z jednotlivých zdrojů provozu a najednou znáte například:

  • příjem v závislosti na zdroji, klíčovém slovu nebo produktu,
  • průměrnou hodnotu objednávky,
  • čas mezi první návštěvou webu a nákupem.

V čem vám to pomůže? Zjistíte třeba, že u PPC kampaně vám při stejné útratě v Skliku a AdWords vydělává více Sklik a zvýšíte investice do něj. Pak uvidíte, že klíčová slova A, B a C vám negenerují žádné příjmy a přestanete na ně inzerovat. Všimnete si, že produkt X se dobře prodává přes kontextovou reklamu a na skladě ho máte fůru, které se potřebujete zbavit... Vidíte ty možnosti?

Můžete namítnout, že to stejné zjistíte i s nastavením cílů. To je samozřejmě pravda, ale s jedním rozdílem. Cíle vám řeknou, zda dotyčný nakoupil. Případně můžete cíli přiřadit i hodnotu. Ta je ale pro všechny produkty stejná. O vašem zisku z toho (např. při slevách) nevíte nic.

Teď už snad není pochyb o tom, že zařazení e-commerce povede ke zvýšení efektivity celého vašeho byznysu.

Jak e-commerce nasadit

Především musíte mít na webu nasazeny Google Analytics. V nich potom příslušnému účtu zapnete e-commerce:

  1. V GA si otevřete daný účet.
  2. Vpravo klikněte na ikonku nastavení.
  3. Vyberte nastavení profilu.
  4. U Sledování elektronického obchodu nastavte Ano, web elektronického obchodu.

Poté upravte sledovací kód na thank you page - poslední stránka v nákupním procesu, kde zákazníkovi děkujete za objednávku:

  1. Ve sledovacím kódu najděte řádek: _gaq.push(['_trackPageview']);.
  2. Za něj budete muset generovat následující kód, který GA informuje o transakci. Položky označené hvězdičkou jsou povinné. Za řetězce mezi apostrofy vygenerujte vlastní hodnoty u kterých se pokuste vyhnout netextovým znakům.
 _gaq.push(['_addTrans',
    '12345',   // *ID objednávky
    'Skrz',    // Název obchodu nebo affiliate partner
    '541.99',  // *Celková cena nebo celková marže
    '0',       // Daň. Cenu buď uveďte bez ní a daň nastavte,
                  nebo daň nastavte na 0. 
    '99',      // Poštovné
    'Praha',   // Město
    'Praha',   // Okres
    'ČR'       // Stát
  ]);

3. Dále je potřeba GA říct o každé položce, kterou si zákazník koupil:

  _gaq.push(['_addItem',
    '12345',                     // *ID objednávky
    'DD44',                      // *SKU/kód produktu
    'Anatomický polštář',        // Název produktu
    'Polštáře',                  // Kategorie produktu
    '514.99',                    // *Cena za kus
    '1'                          // *Počet 
  ]);

4. A na závěr všechny tyto informace GA odešleme:

  _gaq.push(['_trackTrans']);


Pokud místo vlastního řešení provozujete jedno z hotových jako OxyShop, Prestashop, Simplia, Spree apod., podívejte se po pluginech. Implementace e-commerce bývá často tímto způsobem vyřešena.

Naměřená data potom naleznete v GA pod položkou Elektronický obchod. Můžete je také zobrazit pomocí vlastních reportů.

image

Náhled přednastaveného reportu podle produktů

Proč se e-commerce vyhnout?

Google Analytics mají obecně hromadu nevýhod. Jednou z nich je název - Google Analytics. Bylo tomu tak už dříve, po změnách podmínek je to ještě horší.

Příkladem může být "konspirační teorie", podle které Google používá data z e-commerce k určení cen za PPC.

Další nevýhodou je nepřesné měření. Ani u e-commerce se na GA nelze kvůli jejich nepřesnosti spoléhat.

I přes tyto nedostatky můžu provozovatelům e-shopů nasazení e-commerce doporučit. Informace z nich nejsou vždy přesné, ale budete-li na ně pohlížet jako na nástroj pro určení trendů spíše než konkrétních hodnot, pomohou vám propagaci e-shopu optimalizovat a zvýšit jeho efektivitu.

Pokud vás článek zaujal, přidejte si do RSS těchto 9 zahraničních blogů o webové analytice.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

7. února 2012

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Peter Sabó | 11. srpna 2013

    Dobrý deň,
    otázka amatéra. Medzi apostrofy mám dosadit aké hodnoty? Napr. cena za kus, názov produktu, kategória, ID objednávky a pod. Tie hodnoty predsa nepoznám.

    Ospravedlňujem sa za naozaj laickú otázku,

    Peter Sabó

  2. Ondřej Hnát | 14. srpna 2013

    Dobrý den,

    nechápu jak myslíte, že ty hodnoty nepoznáte... tyto hodnoty by Vám měl někde vracet shop systém Vašeho e-shopu. Pak se jen musí zajistit, aby tyto hodnoty Váš shop systém automaticky vyplňoval do správných polí e-commerce kódu.

    Ale kde ty hodnoty najdete Vám neporadím, protože to záleží systém od systému. Pokud však používáte nějaké "krabicové" řešení, zkuste se podívat do administrace obchodu - tato řešení totiž často obsahují již předpřipravené moduly pro E-commerce tracking. Případně doporučuji se obrátit na dodavatele shop systému přímo.

    Doufám, že jsem pomohl.

  3. Sabo Peter | 15. srpna 2013

    Dobrý večer,
    áno, rozumiem tomu, že tie údaje musí vracať eshop ale nechápem aký presný tvar má potom mať upravený sledovací kód.

    Ďakujem za trpezlivosť,

    Peter Sabo

  4. Ondřej Hnát | 19. srpna 2013

    Dobrý den,

    tak jsem se s dotazem obrátil na vývojáře, zde je jeho odpověď:

    - V "thank you page", jak se v článku píše, už eshop zná číslo objednávky i všechny potřebné údaje pro odeslání dat do GA.

    - Jediné, co by mohlo dělat problém, je SKU produktu, zde lze zvolit např. vnitřní / vlastní ID produktu (tento údaj by měl být v eshopu vždy přítomen) nebo jeho EAN.

    Praktická ukázka:

    <script type="text/javascript">

    var _gaq = _gaq || [];
    _gaq.push(['_setAccount', 'VAS-UA-KOD']);
    _gaq.push(['_trackPageview']);
    _gaq.push(['_addTrans',
    '<?php echo $order->getId() ?>', // * ID objednávky po dokončení
    '<?php echo $request->hasAffiliate() ? $request->getAffiliate() : "Název eshopu" ?>', // Affiliate nebo název eshopu
    '<?php echo $order->getTotal() ?>', // * Cena objednávky celkem
    '<?php echo $order->getTax()->getTotal() ?>', // DPH
    '<?php echo $order->getShipping()->getTotal() ?>', // Cena za dopravu
    '<?php echo $order->getCustomer()->getCity() ?>', // Město
    '<?php echo $order->getCustomer()->getProvince() ?>',// Kraj
    '<?php echo $order->getCustomer()->getCountry() ?>' // Země
    ]);

    <?php foreach ($order->getItems() as $item) { ?>
    _gaq.push(['_addItem',
    '<?php echo $order->getId() ?>', // * ID objednávky po dokončení
    '<?php echo $item->getSku() ?>', // * SKU / EAN / kód produktu
    '<?php echo $item->getName() ?>', // Název produktu
    '<?php echo $item->getCategory()->getName() ?>', // Kategorie produktu
    '<?php echo $item->getPrice() ?>', // * Cena za produkt
    '<?php echo $item->getQuantity() ?>' // * Počet kusů
    ]);
    <?php } ?>

    (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
    })();

    </script>

    Snad Vám to pomůže... Přeji pěkný den,

    Ondra Hnát

  5. Peter Sabó | 20. srpna 2013

    Ďakujem za pomoc Ondřej, vyskúšam.

    Pekný deň,

    Peter Sabó

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné