Poznámky z New Media Inspiration 2012 - #nmi12

Moje poznámky z New Media Inspiration 2012. Některé vám mohou připadat začátečnické, ale píšu je znova, protože si myslím, že pro mnoho lidí mohou být stále přínosem.

O mesmerismu sociálního marketingu - Patrick Zandl

  • Sociální sítě vznikly tak, že v USA na přelomu století se objevily společnosti jako Standard Oil, které nebylo kvůli desítkám tisíc zaměstnanců možné uřídit. Poradce pak přišel a analyzoval organizační strukturu a skutečnost - kdo koho poslouchá. Často pak došel k názoru, že firmu řídí sekretářka.
  • Rozdíly mezi různými generacemi - tradicionalisté, baby boomers, generace X, generace Y. Generace X chodí při vypadnutí internetu do Tesca. Generace Y se vzdělává, rozhoduje a řeší problémy v týmu - kolaborativně. To je vidět na Facebooku "Jan Novák - Já bych šel do kina" a čeká na někoho dalšího.
  • Genderový terorismus - nejrychleji rostoucí věková skupina na Facebooku - 65+ - protože děti nedávají (pra)rodičům jinou šanci.
  • Smart ForFour - tiskovka, kde se vysvětlil důvod malého čtyřmístného auta, které se překulovalo. Jako první na SERP byly však blogy, které na "žranici" (tiskovce) nebyly. Blogerům pak nakonec auta půjčili.
  • Kolik novinářů je potřeba ovlivnit, pokud se stane nějaký problém v síti operátora - analýza sociální sítě => graf. Lze zneužít i k šíření dezinformace.
  • Kampaň pro Starbucks - fanoušků se dotazovali, jakou kávu by si teď dali. Aplikace pak kontrolovala, jestli není v okolí pobočka. Pokud byla, pikolík donesl kávu danému uživateli zdarma.
  • Bílý klobouk - prodáváte předražené aplikace.
  • Černý klobouk - prodáváte falešné stránky.

Užití sociálních sítí pro SEO - Pavel Ungr

  • Experiment "Velivajíčko na zhniličku" - stránka bez vnějších odkazů - tweetnuto - google zaznamenal za 4 hodiny.
  • seznam sociální sítě částečně indexuje, údajně pracuje na robotovi, který by pracoval s javascriptem a mohl ho i spouštět
  • Kauza Trattoria Laura - skončili jste v moment, kdy se o tom doví Dan Dočekal.
  • Ukazuje vliv social search u známějších lidí.
  • Provázat si profily na sociálních sítích pomocí dobrých klíčových slov
  • On-page optimalizace - Twitter lze optimalizovat minimálně, ale má největší dopad
  • U zkracovačů začleňovat klíčová slova do URL - bit.ly/SunMarketing.
  • Domněnka - Goo.gl - Google upřednostňuje.
  • Seznam indexuje Foursquare.
  • Z hlediska SEO lze on-page faktory nejvíce ovlivnit na Google+.

Důvěra v online sociálních sítích - Veronika Trachtová

  • Dunbarovo číslo.
  • Experiment - jeden post Nejlepsikup.cz - náhodný výběr 100 lidí -
  • Počet přátel neovlivňuje otevřenost / uzavřenost profilu.
  • Otevřený profil mají lidé na základce, případně střední nebo lidé třeba z okolí Hodonína, 60+, fotky s rodinou, se psem.
  • Medián počtu přátel náhodného vzorku během roku stále rostl.
  • Klout score a wonk score se liší, někdy i výrazně.

Sociální média ve zdravotnictví - Tomáš Průša

  • USA - 80% dospělých vyhledávalo informace o zdraví
  • Ohledně zdraví 16-24 let a 65-74 je zásadní rozdíl ve vyhledávání o zdraví - generace spolu nekomunikují (mladí nehledají)
  • 94% z 15,8% američanů, kteří hledají informace o zdravotní péči online je vyhledává na Facebooku.
  • Chosemyplate.gov, Chosemyglass.gov.
  • Index čitelnosti/srozumitelnosti textu.
  • http://ebennett.org/hsnl - nemocnice v USA.
  • V ČR minimálně reagují a chybí interakce.
  • V ČR chybí znalost technologie.
  • Google.org - infodemiology.
  • Zneužití dětí v ČR pomocí gamifikace.
  • Nové možnosti - nová pravidla.
  • WHO - Twitter je důležitým nástrojem pro zdravotnictví.

Využití sociálních sítí v žurnalistice - Michal Ischia

  • Tisk umírá - nastartovala to TV, internet to akceleroval.
  • Reklama na internetu nenahradí výpadek inzerce v tisku.
  • Respekt v tisku stále roste.
  • Průzkum (n=1131) - 55% čtenářů z Facebooku.
  • Až 60% čtenářů získává často informace o aktuálním dění ze sociálních sítí.
  • Ne marketingové oddělení, ale lidi z redakcí.
  • Dobrý poměr tweets/followers je u Respektu dán vysokým počtem replies a retweetů.
  • Nenarušovat jistoty - každou neděli upoutávka na nový respekt.

Problematika sestavování rankingu - Dušan Janovský

  • Vlastní fulltext Kompas běžel silou vůle.
  • Od roku 2006 používají vlastní rozhraní pro testování kvality fulltextu
  • Např. u dotazu hračky brigádníci nedokáží určit, který výsledek pro ně má větší přínos.
  • Signál - počet klíčových slov, jestli jsou v titulku, jestli obsahuje příbuzná slova, atd.
  • Otázka zní, jakou váhu dát jednotlivým signálům.
  • O to se stará algoritmus, který se snaží vyhledávač naučit správnou váhu signálů na základě dat od brigádníků.

Role a využití social media pro PR oddělení firem a institucí - Eduard Piňos

  • Stránka Bez přátel nežiju - traffic generator - tarif od Vodafone.
  • Důležitá je identita uživatele.
  • Někdy bývají soc. média přecenována - v Egyptě má pouze 7% obyvatel Facebook a Twitter ještě méně.
  • AVE, GRP, CSI.
  • 300 000 výtisků, to znamená, že si tu jednu zmínku asi přečetlo 300 000 pokud dolistovali na 3 stránku - to stejné jako viral reach na Facebooku.
  • 84% dotázaných novinářů v USA používá sociální sítě jako častý zdroj.
  • Na sociálních sítí komunikujeme i s novináři.
  • My.cz - online tiskové centrum.
  • ROPO - research online, purchase offline.
  • Investice do vztahů, ne do transakcí.

Facebook není nástrojem přímého prodeje - Olga Biernatová

  • pozor na rozdíl mezi úplatek a pozorností na landing tabu
  • poznat druhou stranu přes filmy, seriály, hudbu, weby... poznat jejich idoly - tím jako stránka chci být

Obchod s hloupostí na Facebooku - Ondřej Jireš

  • TV = počet diváků
  • Tisk = počet fanoušků
  • Facebook != počet fanoušků
  • likesystem.cz

Paralelní monitoring pro více zemí - Václav Novák

  • Yeseter
  • wlip.cz
  • U webů o jazyku rozhoduje doména.
  • Na sociálních sítích je rozpoznávání jazyka náročné - např. u krátkých příspěvků, odkazů apod.
  • Stemming - umožňuje hledat různé tvary stejného slova.

Názor netřeba napsat, stačí kliknout - Martin Petrášek

  • Lidé nekomunikují jen na sociálních sítích, to je pouze 20-40% z celku
  • PTA (People Talking About) vyjadřuje jen počet interakcí, nikoliv sentiment.
  • KTA - Keyword Talking About
  • TTA - Topic Talking About
  • Sentiment nelze určit strojově.

Jak měříme efektivitu výkonnosti kampaně na Facebook - Eliška Hutníková

  • Co měřit: engagement, reach, traffic.
  • Dobře fungují: levné produkty, výprodeje, sezónní produkty.
  • U Facebook Ads hraje z cca 70% grafika.
  • Pokud máte pocit, že máte slevu, utrácíte více.
Tonda Růžička

21. ledna 2012