Patero facebookových prohřešků, které vám fanoušci dají sežrat

Digichef

Většinou se vám snažím poradit, co při správě Facebook page dělat. Dnes to vezmeme z té temné strany (pardon, nedávno jsem viděl Star Wars). Vaše stránka může mít všechny předpoklady úspěchu, ale stejně budete fanoušky zavrženi. Kdy? Když uděláte jednu nebo více z těchto chyb.

1. Plazíte se před fanoušky po kolenou

Určitá bulvárnost Facebooku neznamená, že byste měli nechat veškerou slušnost stranou (i když jsem před pár měsíci o správě Facebooku tvrdil opak).

Ale nepleťte si slušnost s podlézavostí.

Nemusíte si nechat všechno líbit. Máte-li na Facebooku respektovat styl komunikace běžných uživatelů, měli by i oni respektovat vás - a toho nedosáhnete, když sami sebe pasujete do ponížené role firmy zoufale vyžadující přízeň lidu.

image

Autor článku se marně snaží získat přízeň plazením. Vy to nedělejte!

Ukažte sebevědomí.

Pokud to s ochotou a slušností vůči fanouškům přeženete, nikdy s nimi nevybudujete vztah rovného s rovným.

2. Pálíte do fanoušků marketingové blafy

"Na základě průzkumu mezi zákazníky se naše společnost rozhodla uvést na trh..."

Ne! Váš fanoušek přestal číst u třetího slova.

Uvádíte-li na trh nový produkt, musíte z toho přece mít radost. Ukažte ji!

"Je to tady! Měsíc jsme nespali a místo toho vylepšovali, ladili a vychytávali mouchy. S radostí vám představujeme XY!"

Takhle.

3. Nereagujete na příspěvky fanoušků

Facebook je o dialogu, to přece víte. Nezareagovat na příspěvek fanouška je asi stejně dobrý nápad jako neodpovědět na jeho dotaz, když vás navštíví v prodejně.

Jen si to představte - zákazník vám položí otázku, vy stojíte naproti němu, koukáte na něj a mlčíte.

Udělali byste něco takového?

Neřekl bych. Na Facebooku si sice nevidíte z očí do očí, to ale neznamená, že můžete podněty z druhé strany ignorovat - naopak! Váš laxní přístup tam vidí všichni fanoušci. Vzpomeňte si na to, až příště nad nějakým příspěvkem mávnete rukou.

4. Vaše příspěvky jsou nudné a nic nového fanouškům nepřinášejí

Pokud máte co říct, řekněte to. Pokud ne, mlčte. Z některých příspěvků vyloženě čiší touha autora za každou cenu něco zveřejnit, protože se dočetl, že "se doporučuje přispívat každý den".

Upocené, "jen aby na stránce něco bylo" vytvořené příspěvky málokdy fanoušky obohatí.

Příklad ze skutečného světa:

Máte v obchodě zákazníka, který si prohlíží tričko. Chvíli ho pozorujete, pak přijdete a řeknete mu: "Tohle tričko tady prodáváme".

Na to vám řekne akorát vše vyjadřující "hm".

Raději mu řekněte, z čeho je tričko vyrobené, jak ho prát, jaký typ lidí ho nosí... Zkrátka něco, co nevidí na první pohled.

Unikátnost, originalita, přidaná hodnota. S tím na Facebooku uspějete.

5. Mažete negativní příspěvky fanoušků

Klasika nad klasiky! Všichni ví, že se to nemá dělat, ale stejně se pokaždé najde firma, které to v dané situaci přijde jako parádní nápad. Jako třeba Trattoria Laura.

Ani tentokrát si neodpustím offlinové přirovnání.

Smazat fanouškovi příspěvek je úplně stejná drzost, jako kdyby zákaznická podpora třískla s telefonem naštvanému volajícímu. Akorát v přímém přenosu před zraky dalších lidí.

Divokou kartu zaručující okamžité vymazání si samozřejmě zaslouží příspěvky, které vyloženě urážejí vás nebo ostatní fanoušky. Ty patří do diskuzí na iDnesu.

Jak jste dopadli?

Doufám, že jste po přečtení všech bodů udělali hlasité "ufff" prozrazující, že se žádného z nich nedopouštíte.

Máte vlastní zásady, které by firmy neměly na sociálních sítích porušovat? Sem s nimi!

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

21. února 2012

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. PaZZole | 21. února 2012

    Fotka dobrá, ale chce to pro každou z 5 chyb jednu fotku ve stylu té první. To určo zvládnete!!!

  2. Filip Škaloud | 21. února 2012

    Byl bych pro, ale už takhle mi dalo dost práce kolegy přemluvit ke spolupráci. Přitom je to jejich přímá cesta ke hvězdám:)