Jak jste si jistě všimli, Facebook předevčírem (29. 2. 2012) odhalil nový layout stávajících Facebook stránek. Některé novinky jsou super, jiné zbytečně omezující. Co vše se změnilo a jak toho můžete využít, vám teď stručně popíšu.
Suverénně největší změna. Hlavním "eye-opening" prvkem na nových pages je tzv. cover photo, tedy vrchní část stránky. Jeho optimální rozměry jsou 851 x 315 px.
Co je důležité, nesmíte zde nic přímo propagovat, uvádět cenu, slevy, informace o nákupu či dokonce používat call to action! To už považuju za dost omezující. Přece jenom jsem se do dnešního dne snažil využít potenciál profilovek na maximum a zákaz CTA se mi zdá přehnaný. Třešničkou na dortu zákazů je nemožnost uvést kontaktní informace. A to ani odkaz na web!
Uvidíme, třeba se ve Facebooku dotyční chytnou za nos... Naopak super bude cover využít pro fotky, které vyjadřují přidanou hodnotu firmy - např. zákazníci při používání produktů / služeb.
Dalším grafickým prvkem je obrázek vedle názvu stránky. Tam v budoucnu nejčastěji uvidíte logo. Ideální rozměry jsou 180 x 180 px, ale myslete na to, že na jiných stránkách se zobrazí miniatura o 32 x 32 px, tak aby bylo logo zřetelné i při tomto rozměru.
Tady jsou 3 hlavní nové funkcionality.
Pinned post - tímhle příspěvek zvýrazníte tak, že se bude zobrazovat na stránce jako první po dobu týdne (7 dní). Poté se automaticky vrátí na své místo (podle data). Můžete jej samozřejmě vrátit zpět i kdykoliv dříve. Facebook doporučuje této možnosti využívat minimálně 1x týdně pro zvýšení engagementu (edgeranku).
Highlighted post - pomocí hvězdičky u příspěvku ho můžete roztáhnout přes celou šířku timeline.
Milestones - stejně jako na osobní timeline můžete i na page přidávat milestony. Jsou zvýrazněny vlajkou a musí obsahovat obrázek. Doporučuju do historie doplnit všechny události důležité pro vaši firmu / službu / produkt.
Kromě výše popsaných změn Facebook také konečně fanouškům umožnil kontaktovat stránky pomocí zpráv, jak už sliboval dříve.
Co mohlo někoho překvapit, je potlačení záložek. Ty se nyní nazývají "views". Abych byl přesný, možnost nastavit záložku jako výchozí zmizela úplně a místo toho Facebook nabízí odkaz na konkrétní URL.
Záložky (pohledy) jsou nyní dostupné v boxech vpravo od fotek. Standardně se zobrazují 4 tyto boxy, fotky jsou umístěny napevno, ostatní je možné vyměnit. Celkem jich může být až 12. Boxy poté slouží jako odkazy do aplikací a pohledů (záložek).
Přímo na timeline, v její pravé horní části, poté najdete část "Friends activity", kde uživatelé uvidí aktivitu svých přátel související se stránkou. Vaším cílem je tedy zase zapojit maximum fanoušků, aby nefanoušci měli důvod stát se fanouškem.
Co mě ještě zaujalo, je rozdíl mezi hide a delete u příspěvku. Hide příspěvek pouze skryje z timeline, ale fanoušci jej ve svých news feedech stále vidí. Delete jej opravdu smaže.
Co znamenají tyto změny do budoucna? Obsah a interakce budou nejdůležitějšími prvky komunikace na Facebooku. Z obsahu bude nejvíce pozornosti soustředěno právě na grafiku a video, které na timeline upoutají pozornost nejvíce. Nejinak tomu je už teď i v news feedu.
Nepřekvapilo by mě, kdyby Facebook ještě zvýšil váhu fotek a videí v EdgeRanku. Zároveň jsem zvědavý, kdo bude porušovat pravidla pro covery a jak to bude Facebook řešit.
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Dobrý den, chtěl bych za tento článek poděkovat, opravdu mi pomohl. Zajímalo by mne, jak mohu timeline nastavit pro svou stránku, děkuji.
Dalibore, rádo se stalo. Timeline si na své stránce zapnete tak, že si ji otevřete jako správce a nahoře se Vám zobrazí informace o nové variantě stránky. Tam kliknete na "Preview", uvidíte, jak stránka bude vypadat a následně na "Publish now".
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat zda je v cover photo možné například uvést logo firmy, na pozadí pod logem například foto z egypta a nápis egypt (destinace jenž nabízíme, ale v cover photo je jen fotka egypta, nápis egypt a logo firmy)
Aniž bych porušil podmínky FB.
Dobrý den Vladimíre, všechny tři prvky, které chcete na své cover fotce mít, jsou v souladu s pravidly. Směle do toho!
Dobrý den,
měl bych ještě jeden dotaz. Naše firma dostala ocenění nejlepší cestovní kancelář pro rok 2011 a 2012. Je možné v cover photo zmínit tyto ocenění?
Děkuji za odpověď.
Vladímire, neznám typ Vaší stránky (místní firma, cestování, apod.). V cover photo by neměly být informace, které lze umístit do Informací o stránce (About):
"contact information such as a website address, email, mailing address, or information that should go in your Page's "About" section" viz https://www.facebook.com/page_guidelines.php.
Pokud máte tedy typ stránky, který umožňuje ocenění zapsat do informací, dle pravidel byste je měl zapsat tam, v opačném případě je uvést v cover photo.
Jedná se o stránky místní firma.
Děkuji za informace :)
Dobrý den,
děkuji za e-mail s odpovědí a pomoc.
Dobrý den,
zaujal mě Váš článek a také si píši o radu.
Na svých firemních stránkách na facebooku, kde jsem administrátor, jsem na timeline skryla svůj příspěvek. Tento hide příspěvek se tedy skryl z timeline, ale fanoušci jej ve svých news feedech stále vidí.
Jak ho mohu opět najít a umístit na svůj timeline?
Na Hlavní stránce pod 'vybranými příspěvky' není, takže se musel skrýt někam jinam.
Děkuji za pomoc,
Šestáková.
Dobrý den Eliško,
stačí, když si v horní části stránky kliknete na "Manage" a "Use Activity Log". Skrytý příspěvek pak snadno najdete, protože bude vpravo označený jako přeškrtnutý kruh. Klikem na kruh můžete příspěvek na stránce opět zobrazit ("Allowed on Page").
Pěkný den,
Tonda Růžička
Dobrý den
Je to asi trošku od tématu, na facebooku mi skočilo upozornění, že mám omezenou funkci která se jmenuje interakce se stránkami a vůbec nevím co to je.Poraďte mi prosím. Děkuji