Fáze v životě obchodníka jsou chca nechca lepší i horší, což potvrzuje i jedno staré pořekadlo. U accounta by to teoreticky platit nemělo, dokud neskončí obor, ve kterém pracuje. Praxe však ukazuje teorii vztyčený prostředníček a dává jasně najevo, že úspěch nemá jen stoupající křivku. Co dělat, když se zrovna nedaří? Račte číst dál!
Co všechno může obchodníkovi podseknout plány a dát zapomenout na pocit štěstí a úspěchu? Příčiny dělím do několika oblastí:
Chtěl jsem obchodní vztah přirovnat k manželství. Dospěl jsem ale k názoru, že s pravdou to nemá mnoho společného, obchodní vztah je tenký led s krátkými, pokud vůbec nějakými závazky. Vztah může trvat třeba jen rok a dalších nápadníků čeká za dveřmi fronta.
Začali jste s obchodem ve 20, 30, 40 letech? A po jaké době se dostavily první projevy „špatné formy“? Je-li to v řádu týdnů od startu, je na vašem šéfovi, aby rozpoznal, zda je ve vás talent, a dál vás podporoval v rozvoji.
Nastane-li „down“ fáze po více než roce, pak je třeba do hloubky rozebrat negativní body, které jste za poslední dobu nasbírali a zkusit vyhodnotit, proč některé věci dopadly tak, jak dopadly.
Nezaměřujte se však pouze na negativa, důkladně rozeberte i své úspěchy a snažte se přijít na to, co vás k nim vedlo a zda se to dá zopakovat.
Postřehl jsem, že míra nadšení klesá či stoupá s poměrem pozitivních a negativních okamžiků, které se za dané období odehrají a mají na obchodníka přímý vliv. Pozitiva nemusí být nutně jen ty „hard“ jako např. vyvedený nový obchod. V některých případech je velevítaná i stručná odpověď na email od dobývaného klienta, postup vztahu s ním do další fáze či další dílčí krůčky, které vyžadují odezvu ze strany klienta a posunou vás blíž vysněnému cíli.
Položme si nejprve otázku, jak se vlastně stalo, že se zrovna nedaří? Nenasadil jsem si příliš vysokou laťku? Nebo se proti mně všichni spikli? To asi těžko, že...:)
Příčinu hledej vždycky nejdřív u sebe. Řekni si upřímně - připravil ses na schůzku vážně tak dobře, že už to lépe nešlo? Jeden moudrý člověk kdysi řekl, že příprava je 99 % úspěchu. Ale to už je jiný příběh…
Pokaždé, kdy se necítíš ve své kůži, stanov si osobní cíl – např. v červnu se rozhodneš, že v říjnu vyrazíš s partnerkou na měsíc do Thajska. V tu chvíli víš, že na to padne zhruba sto tisíc v plné parádě (nebudeme se tam přece omezovat, že?) a že do konce srpna musíš zaplatit cestovní kanceláři první polovinu.
Snadno si pak spočítáš, kolik musíš měsíčně odložit stranou, abys mohl 1. října zaklapnout notebook, sbalit deku a rum a vypadnout za obzor.
Uvedený cíl má hned tři výhody:
Vaším cílem ovšem může být víc než krátkodobá radost. Co si třeba vytvořit finanční závazek? Zní to trochu sebevražedně si dělat závazek v „down“ fázi, ale představte si sami sebe např. v situaci, kdy potřebujete řešit bydlení nebo jinou větší investici?
Stojí před vámi dvě možnosti – buď si vzít hypotéku a závazek už vás donutí makat (podobný scénář jako v příkladu s dovolenou, jen s absencí bodu č. 2), nebo si ji nevezmete, budete čekat a odkládat to, mezitím vás ale nic jiného nedonutí, abyste situaci změnili a pouze všechno oddálíte.
Proto v této situaci není špatné si závazek udělat.
Accountské řemeslo je náročné, to určitě víte, ale nebyla by to nuda, kdyby šlo všechno pořád jako po másle?:) Přeju hodně úspěchů v byznysu, never give up!
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Hezký článek.