Jak studenti PEF ČZU navrhovali kampaně na Facebook

Digichef

Vzpomínáte na svá vysokoškolská léta jako na dobu, kdy jste museli přetrpět mikro a makroekonomii, matematiku, statistiku a marketing se točil kolem suché teorie, o kterou jste v praxi ani nezavadili? Studenti Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze budou mít minimálně z jednoho předmětu vzpomínky pozitivnější.

Stejně jako loni totiž studenti navrhovali kampaně na sociální sítě (hlavně Facebook) pro skutečné klienty jako RYOR, Emil Frey, TicketPortal, Hervis Sport nebo Auto Kelly.

image

Aula, kde probíhalo vyhlášení nejlepší prací.

Z pohledu školícího šlo o poměrně jednoduchou akci, studenti už to měli složitější. Během první přednášky jsem je seznámil se základy marketingu na Facebooku, s ověřenými best practices a s tím, čemu by se v social media marketingu měli vyhnout. Abych jenom nemluvil, podívali jsme se společně na pár známých příkladů z praxe, např. na:

Kampaň na Mini Cooper ve Stockholmu

Heineken a 1 like = 1 balloon další videa

Flair Fashiontag

Coca Cola Like Machine

Studenti se seznámili i s dobře známou aférou brněnské restaurace Hansen (Facebook), jejíž návštěvu na svém blogu zhodnotil Marek Lutonský.

Práce studentů na samotných kampaních

Cíl byl jasný - odevzdat strategii pro využití sociálních sítí pro danou společnost na celý rok.

Od začátku jsem se snažil projekt maximálně přiblížit praxi. Pomohli mi k tomu i sami klienti, kteří studentům dodali podobné podklady, jaké často dostávají k zakázkám agentury - např. v kolonce "Jak definujete svou cílovou skupinu" uvedeno "Mainstream".

Studenti se ale nenechali odradit a vyžádali si detailní specifikaci, exporty statistik z Facebook Insights a další data, která pro svou strategii potřebovali.

Většina týmů postavila svou strategii na jedné hlavní myšlence (např. facebookové aplikaci) a doplnila ji o sezónní kampaně. Využili také příležitosti pohrát si s možnostmi PPC reklamy na Facebooku včetně sponsored stories, psaní a naplánování konkrétních příspěvků, návrh záložek od myšlenky až po grafický návrh (u těch pilnějších) nebo propojení Facebooku s ostatními marketingovými aktivitami.

Strategie by studenti pochopitelně nemohli vytvořit na základě jedné přednášky. Proto jsme se sešli na druhé, konzultační přednášce, kde jsme probrali jejich dosavadní postup a nápady. Vše jsme poté ladili po e-mailu.

Ze začátku týmy bojovaly s pravidly Facebooku a možnostmi aplikací a záložek, všechno jsme si však vyjasnili a strategie se rychle začaly ubírat správným směrem

A vítězem se stává...

Co by to bylo za projekt, kdyby z něho nemohl vzejít vítěz? Chvíle, na kterou všichni čekali, přišla 27. dubna 2012 v aule Studijního a Informačního centra na ČZU. Sešli se studenti, pedagogové, zástupci klientů a jejich account manageři a napjatě čekali, která práce bude vyhlášena jako nejpromyšlenější, nejpropracovanější, nejrealizovatelnější, zkrátka nejlepší.

Týmy prezentovaly své práce zástupcům daných společností a ostatním studentům, aby se vzápětí dozvěděly verdikt. Jejich práci jsme s klienty zhodnotili a poskytli jim zpětnou vazbu - co by bylo nutné doladit pro realizaci a kde má jejich strategie slabší a kde silnější stránky.

Studenti pak od klientů jako poděkování obdrželi drobnější i větší dárky, jeden z týmů například dostal auto na víkend.

Strategie v podání studentů ČZU

Pojďme se podívat na pár nápadů, které v pracích zazněly a které by rozhodně neměly zůstat pouze tam.

Auto Kelly

Tým studentek Daniela Drobná, Lucie Horáková, Zuzana Němcová a Barbora Prokopcová dostal skvělý nápad na interní soutěž pro zaměstnance společnosti.

Soutěž spočívá v rozdělení jednotlivých poboček na týmy, které mají za úkol během 30 dní natočit 2 až 5 minut dlouhé video, kde vtipnou formou představí prodejnu, sortiment nebo určitý návod, který fanouškům Auto Kelly bude užitečný.

V záložce na Facebooku pak budou fanoušci svými hlasy rozhodovat, který tým získá sud piva a grilované prase.

Hodně se mi líbí originalita nápadu, málokdy se na Facebooku setkáte s kampaní, která by takhle propojila fanoušky se zaměstnanci společnosti. O vhodnosti ceny není třeba diskutovat :)

Chcete-li, přečtěte si celou práci.

Hervis Sports

Záležet si dal také tým Anna Dřízalová, Helena Heřmánková, Miloš Pelikán, Markéta Soukupová a Kamila Šebková. V rámci své práce navrhli Hervisu dvě aplikace - Ulov si svou slevu a Online poradce.

Ulov si svou slevu spočívá v radikálním zlevnění jednoho atraktivního produktu na jeden den v měsíci. V ten den fanoušek uvidí v záložce na Facebook stránce mapu poboček Hervisu v České republice, u každé pobočky se zobrazí počet kusů daného produktu. Princip akce? Kdo dřív přijde, ten dřív bere! Originální způsob, jak s využitím Facebooku přivést fanouška do prodejny.

Záložka Online poradce funguje na pomezí online chatu a diskuzního fóra. Studenti vycházeli z myšlenky, že Hervis pouze prodává zboží. Zákazníkům chybí možnost poradit se o konkrétním produktu nebo najít řešení svého problému. Poradce by to měl napravit. Pomůže fanouškům vybrat produkt, vyřídí jejich reklamaci, poskytne informace o správné sportovní výživě a podobně.

Podívejte se na kompletní znění práce pro Hervis Sports nebo na ostatní.

image

Slide o konkurenci z prezentace nejlepšího týmu pro Auto Kelly

image

Jan Kubík za Auto Kelly snahu studentek zhodnotil a poděkoval za odvedenou práci

image

Nejlepší týmy dostaly odměnu

image

Tým Jana Blumitrittová, Monika Kadláčková, Ondřej Sotona a Radek Pýcha prezentují svůj návrh pro Ryor, který postavili na věrnostím programu Kolo štěstí

image

Tým prezentující nápady pro Emila Freye - Zdeněk Domáček, Alena Hodysová, Lenka Rigerová, Šárka Rozsypalová, Markéta Stejskalová

image

Těším se na studenty, kteří tu usednou příští rok!

Jaký byl projekt z pohledu studenta?

Anna Dřízalová (členka vítězného týmu pro Hervis Sports): "S projektem takového rázu jsme se setkali poprvé. To, že nejde jen o dosažení dalšího zápočtu, ale že můžeme vytvořit něco smysluplného a v budoucnu možná využitelného, nás motivovalo natolik, abychom se s minimem informací o marketingu začali s týmem pravidelně scházet a studovat.

Každý z týmu měl za úkol přes týden přemýšlet a na "poradě" nebylo nouze o nové a zajímavé nápady. Učebnicový příklad brainstormingu a kolektivní práce jsme už využívali prakticky.

Projekt nás bavil, nebrali jsme to jako "nutnost do školy", neplnili jsme jen úkol. Výhra nás velmi mile překvapila, ale jen samotný pocit dobře odvedené práce byl pro nás odměnou.

Určitě také nemusím zmiňovat, že po prezentaci před 250 lidmi je teď již přednes ve školní učebně hračkou =). Mluvím-li teď sama za sebe, projekt mě naučil spolupracovat s ostatními, zorganizovat práci, pracovat pravidelně, vzdělávat se a iniciativně vyhledávat nové informace, zbavit se trémy a umět prodat to, co umím. Velice proto děkuji všem, co nám tuto zkušenost k nezaplacení umožnili a doufám, že pro studenty nižších ročníků opět něco vymyslíte."

Vyzpovídal jsem i studentky z loňska

Byl jsem zvědavý, jak projekt zpětně hodnotí studentky z předminulého semestru. Ty si totiž vybraly jako klienta Provozně ekonomickou fakultu ČZU a svůj projekt skutečně zrealizovaly.

Lucka Koleňáková: Studium předmětu Marketingové řízení bylo alespoň pro mě velikým přínosem. Nejen že jsme si prohloubili teoretické znalosti, ale ty jsme vzápětí aplikovali v praxi při zpracování zadaného projektu.

Mirka Kotlasová: Ve škole máme v mnoha případech šanci teoretické poznatky využít i pro práci v týmu na konkrétních projektech. Opravdu skutečné podmínky jsme si ale mohly vyzkoušet až v Akčním týmu a v tom vidím hlavní přínos. Takže díky originálně vedenému předmětu Marketingové řízení, který dává možnost dostat naše projekty do reality. :)

Bára Podzemská: Koncepci předmětu Marketingové řízení vidím jako velmi zdařilou. Spolupráce Katedry řízení a společnosti Sun Marketing tak činí tento předmět pro studenty nejen zajímavým, ale i zábavným a inspirativním.

Péťa Zákoutská: Díky vítěznému projektu a následné spolupráci s PEF jsme začaly své nápady z projektu opravdu realizovat. Prací v Akčním týmu jsme získaly mnoho jak dobrých, tak špatných zkušeností a zjistily jsme, že i sebelepší nápad není jednoduché v realitě prosadit a dovést ho do úspěšného konce.

Katka Mňuková: Práce na našem projektu mě opravdu nadchla nejen kvůli lákavé výhře, ale i týmovému duchu, který náš tým měl. Díky skvělým nápadům, trošce štěstí a spolupráci jsme projekt dotáhly až do auly před celý ročník. Shrnutí vítězných projektů bylo pojato formou konference, která proběhla nad míru mého očekávání. Díky tomuto předmětu a spolupráci se Sun marketingem jsem se naučila více než kdy ze skript. A to, že se náš projekt nakonec převedl do reality, je jen pomyslnou třešničkou na dortu a myšlenkou, že nikdy nevíte, co se díky dobrému nápadu může stát. :-)

A poděkování na závěr si zaslouží...

... v první řadě všichni zúčastnění pedagogové Provozně ekonomické fakulty:

  • Ing. Jiří Čerkasov,
  • Ing. Lucie Vokáčová,
  • Ing. Jan Huml,

... ale samozřejmě také jednotlivé společnosti a jejich zástupci:

  • Auto Kelly - Jan Kubík,
  • Emil Frey ČR - Zdeněk Jaroš,
  • Hervis Sport - Kateřina Havlíková,
  • TicketPortal - Petr Bílý,
  • RYOR - Jana Štěpánková,

... a samozřejmě všichni studenti, kteří odvedli výbornou práci!

Good job!

  • Celkový průměr hodnocení: 4.6 z 5
  • 4.6
  • 4.6
  • 4.6
  • 4.6
  • 4.6

14. května 2012