Čím mě Facebook umí nasrat nejvíc

Digichef

Když jsem se ptal kolegů na podněty pro další článek, padl návrh udělat „recenze“ systémů, ve kterých pracuji. No proč ne, chtělo by to nějaký feedback – nastavit pomyslné zrcadlo velkým internetovým hráčům. A protože je na Facebooku opravdu z čeho čerpat, padla první volba na něj. Takže tady to máte a pěkně zostra.

Hned na úvod říkám, že tento článek se nezabývá malichernostmi typu „Štve mě, že zase změnili typ profilu!“ nebo „Na timeline můj duckface nevyniká. Muck!“. Vezmu to více prakticky, k věci a objektivně. A protože se zabývám PPC reklamou, budu hovořit hlavně o Facebook AdManageru.

Chyba první: obrázek nenahraješ

Říkám tomu „nahraně nenahraný obrázek“. Matoucí? Hned vysvětlím. Když totiž vytváříte reklamu cílící na webovou stránku, do náhledu reklamy se vám načte „obrázek stránky“. Nevím, odkud přesně se nahrává, nejspíše z favicony, ale na tom teď nesejde.

Zřejmě to vývojáři Facebooku mysleli jako usnadnění: když se tam nahraje obrázek z dopadového webu, už nemusíte vytvářet a nahrávat obrázek sami. Chyba – myslet znamená...nevědět, takže když reklamu s tímto návrhem uložíte, hned máte o zábavu postaráno.

image

Nahraně nenahraný obrázek aneb k reklamě s obrázkem, se ještě musí nahrát obrázek.

Samozřejmě že když ten stejný obrázek uložíte a pak do reklamy nahrajete ručně, jako zázrakem to funguje. Je úsměvné sledovat reklamu s obrázkem a chybou „Pro svoji reklamu musíte nahrát obrázek.“.

Chyba druhá: interpunkci nepoznáš

Tak tohle mě na Facebooku irituje nejvíc: neznalost interpunkce. Možná, že jsou v Palo Altu machři na programování, ale gramatika jim uniká. Představte si, že chcete napsat „Využijte slevu 50 %.“ Nejde. Facebook totiž nedovoluje dávat 2 interpunkční znaménka za sebou.

image

Mimochodem: znaménko procent je sporné; podle mě to však interpunkční znaménko není.

Pointa se skrývá v tom, že když zkusíte napsat „Využijte slevu 50 %!“, najednou to jde. Takže Facebook za interpunkci považuje tečku, ale vykřičník ne?

Tak to bude pětka jak vyšitá.

Doporučuji nastudovat en.wikipedia.org - Punctuation!

image

Tři tečky za sebou se však počítají jako jedna.

Všimněte si na posledním obrázku, že 3 tečky za sebou projdou, jako by se nechumelilo. WTF?!

Chyba třetí: nevyreportuješ

Tak na rovinu – rovnou se rozlučte s reportem po dnech za období delší než rok. Přitom je zvláštní, že Sklik i AdWords to svedou… Je možné, že se vám to povede, ale ve většině případů uvidíte tuto dnes již klasickou hlášku:

image

Této hlášce jsem dal pracovní označení "Chyba obecná".

Jak říkám – občas vám to projde, většinou ale ne. To je další z věcí, kterou mi Facebook znepříjemňuje práci; často se nedostanu k reportům kampaně, když je zrovna potřebuji. Klienta nezajímá, že vám to Facebook nechce dát – zajímá ho až hotový report.

Chyba čtvrtá: nevyznáš se

Už jsem o tom před časem psal, ale nedá mi, abych to nezopakoval. Nejen podle mého názoru jde totiž o vyloženou blbost.

Pokud se díváte na své reklamy přes rozhraní Facebook AdManageru, pravý horní graf a malé grafy vpravo od reklam jsou za posledních 28 dní. To je jasné.

Pak si však můžete vybrat, za jaké časové období se vám zobrazují statistiky u reklam. Toto však neovlivní ani velký graf vpravo nahoře, ani ty malé u reklam; u těch reklam mě to sice trápí, ale překousl bych to.

image

Možnost výběru časového období ála Facebook: nepraktické až hrůza.

Co však nemůžu vystát, je fakt, že časové období si zde můžete zvolit jen za „Dnes“, „Včera“, „Posledních 7 dní“ a „Posledních 28 dní“. Konec. Jenže je tu ještě jedno nastavení a sice „Vlastní nastavení“. Logika diktuje, že zde si budete moci zvolit libovolné časové období. Jenže nemůžete.

Můžete nastavit „den počátku“ a pak zvolit, jestli chcete sledované období od tohoto data o 1, 7 nebo 28 dní nazpět. Vlastní období? Blbost. Praktické? Ani náhodou. Máte sice možnost udělat si tento přehled v reportovacím rozhraní, ale je možné, že opět narazíte na toto:

image

A opět je tu všudypřítomná chybová hláška.

Naštěstí existuje ještě možnost roletku s výběrem časového období „hacknout“ pomocí Michalkových firebugových triků, ale otázka spíš zní, jestli je to opravdu nutné a zda by se rozhraní AdManageru nedalo udělat více logicky a prakticky. Myslím, že dalo.

Chyba pátá: neuděláš

Poslední chyba není chybou konkrétní – je to o reklamním rozhraní Facebooku jako celku. Často v něm narazíte na chybové hlášky, že něco nejde, něco se pokazilo atd. Nezřídka se pro jistotu ani stránka vůbec nenačte. Věřte, že nemluvím do větru, když řeknu, že hlášku „Je nám líto, ale bohužel došlo k chybě.“ vidím i několikrát za hodinu.

Ano, milý Facebooku, taky je mi líto, když nemůžu pořádně a efektivně (tedy hlavně včas) odvést svoji práci. Taky je mi líto těch ztracených nervů a minut čekání na to, jestli se reklama uloží, nebo ne. Jestli dostanu report, nebo ostrouhám.

Nechci, aby článek vyzněl vůči Facebooku hanlivě; rozhodně je to mocný reklamní nástroj se širokými možnostmi cílení. Myslím si však, že na to, kolik inzerenti investují do reklam na Facebooku, by jim to mohl oplatit alespoň tím, že by konečně tyto chyby opravil. Nejsou to totiž chyby nové, ale trvají už minimálně rok a půl.

Poučení na závěr? Pokud chcete inzerovat na Facebooku a nechcete při tom přijít o zdravý rozum, svěřte to raději profesionálům, kteří už jsou léty praxe otrlí ;). Pokud se i přesto rozhodnete spravovat si reklamy na Facebooku sami, vřele doporučuji tento přípravek :).

Jak jste na tom vy? Máte také své zkušenosti s reklamním rozhraním Facebooku? Pokud ano, budu velmi rád, když se o ně podělíte v diskuzi.

Facebook práci inzerentům rozhodně neusnadňuje.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.5 z 5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5

15. května 2012

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Jirka Wetter | 15. května 2012

    Problém s interpunkcí a neustálé chyby mě také pravidelně "zpestřují" práci. Bohužel v této oblasti je FB na naprosto amatérské úrovni, kterou bych čekal u studentského projektíku, ne u reklamní platformy největší sociální sítě.

  2. Ondřej Hnát | 15. května 2012

    Dobrý den Jirko,

    přesně tak - lépe bych to asi shrnout nedokázal...