Responzivní webdesign – ano, či ne?

Webdesign je flexibilním a neustále se vyvíjejícím oborem. Nabízí nespočet možností, jak dosáhnout jednoho cíle, ať se jedná o malé projekty (microsites) nebo rozsáhlejší a komplexnější weby (weby s redakčním systémem, s napojením na externí systémy a jiné). Každá společnost, která se zaměřuje na vývoj webových řešení, zná šíři funkčnosti daného řešení a s tím spojených nákladů na projekt. Otázkou zůstává, zda určitá charakteristika webového řešení - v našem případě responzivní webdesign - má být standardem, nebo navíc nabízeným rozšířením?

O čem je responzivní webdesign?

Ač se v tomto článku nechci zaměřit na popisování responzivního webdesignu z technické stránky, řekněme si alespoň to základní.

Jde o návrh webu a následnou tvorbu HTML šablon tak, aby byly optimalizovány pro nejrůznější zařízení od mobilů přes tablety až po desktopy s tím, že se samotný web automaticky danému zařízení přizpůsobí. Není tak nutné pro každé zařízení vytvářet samostatnou prezentaci.

Responzivní webdesign z pohledu investice

Mobilní zařízení se stávají čím dál populárnější a provozovatelé webových prezentací na tento trend musí reagovat. Hlavním problémem, se kterým jsou konfrontováni, je snaha o zpřístupnění informací co nejširšímu spektru uživatelů mobilních zařízení při vynaložení co nejnižších nákladů, a to i z dlouhodobějšího hlediska (je třeba myslet i na následnou správu obsahu).

V případě, že se rozhodnou jít s dobou, mohou se těšit na zvyšující se návštěvnost svého webu nebo mobilní verze a z toho plynoucích efektů. Provozovatel se pravděpodobně bude rozhodovat mezi mobilní verzí webu a webem s responzivním designem. Pojďme si ukázat, proč by měla jeho volba padnout na responzivní webdesign - nákladově mnohem efektivnější řešení, jehož hlavní myšlenkou je vytvořit jeden web a přizpůsobit jej pro všechna zařízení.

Proč volit responzivní webdesign

  • Uživatelů, kteří využívají k přístupu na web mobilního zařízení, je čím dál více.
  • Jedna verze webové prezentace pro všechna zařízení.
  • Nižší náklady na správu obsahu. Aktualizuje se obsah pouze jedné prezentace.
  • Nižší náklady na vývoj oproti mobilní verzi webu.
  • I když mají uživatelé velký displej, ne vždy mají okno prohlížeče otevřené na celou obrazovku. S responzivním webem uživatel nikdy neuvidí ohyzdné horizontální skrolovátko.
  • Všechna zařízení využívají jednu URL adresu stránky. Představte si, že ze svého chytrého telefonu pošlete kamarádovi odkaz na stránku z mobilní verze webu. Kamarád si však stránku otevře na běžném počítači. Zobrazí se mu stránka optimalizovaná pro chytrý telefon a to není dobré. Responzivní webdesign této situaci zabrání.
  • Je vhodnější z pohledu SEO. S oddělenými URL (jednou pro běžný web a jednou pro mobilní verzi) bude vaše SEO zbytečně oslabeno.
  • Centralizované sledování výkonu webu při využití responzivního designu, namísto samostatné mobilní verze.

Responzivní design jako standard, nebo pouhé rozšíření?

Jednoznačným argumentem pro to, aby se stal responzivní webdesign standardem, je vývoj samotný. Není možné přehlížet růst počtu mobilních zařízení. Vše podtrhují také statistiky prodejnosti.

Chytrých telefonů se loni prodalo poprvé v historii více než počítačů - 487,7 milionů oproti 416,6 milionům (podle analytické společnosti Canalys). S počtem mobilních zařízení roste samozřejmě také využívání mobilního internetu. A vývoj se nezastaví u počítačů, tabletů a chytrých telefonů, půjde dál a lidé budou internet ve stále větší míře navštěvovat i z dalších zařízení. Nejlépe tento trend vyjadřují následující obrázky.

image

Zdroj: Brad Frost Web

image

Zdroj: Brad Frost Web

image

Zdroj: Brad Frost Web

Argumentem, který stojí proti responzivnímu designu, jsou především vyšší náklady. Responzivní webdesign vyžaduje delší čas na samotný návrh webu, zpracování projektové dokumentace, více wireframů a mockupů a také více času na tvorbu samotných šablon a následné testování.

Čas jsou peníze a pokud se rozhodneme poskytovat při vývoji webových prezentací responzivní webdesign jako standard, musíme zvýšit ceny.

Na základě výše uvedeného považuji za lepší volbu vnímat responzivní webdesign jako rozšíření, i když coby standardní součást nabídky. Důvody jsou zřejmé. V žádném případě nechceme přicházet o zákazníky proto, že budeme nuceni zvýšit cenu. Naopak je rozumnější přistupovat ke klientovi i v tomto případě individuálně a dát mu možnost výběru.

My už máme jasno. A jakou cestou se vydáte vy?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

22. května 2012

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Tomkivan | 23. května 2014

    Responzivní design je prý budoucností všech e-shopů. http://www.oxyshop.cz/mobilni-a-responzivni-skin-pro-oxyshopy/novinka Se stoupajícím využitím mobilních technologií je to pravděpodobné! http://cs.wikipedia.org/wiki/Responzivn%C3%AD_web_design

  2. Lukáš | 24. května 2015

    Našel jsem celkem výstižně zpracovanou případovou studii ohledně přechodu webu na responzivní design:

    https://www.uvm.cz/Cesta-webu-Ligranitcz-do-mobilu-a-tabletu-Responsive-webdesign-v-akci-n18211.htm

    Také mě zaujal článek na praktický developing:

    http://www.catswhocode.com/blog/tips-and-best-practices-to-develop-responsible-websites

    Od dubna 2015 navíc Google upřednostňuje weby s responzivním designem...no čekají nás veselé časy!

  3. Veronika | 3. února 2016

    Lukáši, jestli mluvíte o tomto, tak to je trochu jiná interpretace, bych řekla. Google upřednostňuje weby s responzivem, ale jakmile je to potřeba. http://pixelfield.cz/google-v-mobilnim-vyhledavani-uprednostnuje-mobilni-verze-webu/