Procitnutí aneb Začátky jednoho PPC specialisty

Digichef

Žádný učený z nebe nespadl. Nikdy. A proto než se budete moct chlapácky poplácat po zádech (jde to těžko, ale dá se to zvládnout) a říct si, že jste v něčem fakt dobří, čeká vás spousta práce. Rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti. Kdo ví, třeba zvažujete kariéru v oboru výkonnostních reklam a můj článek vám bude maličkou, trpasličí berličkou. Tak pojďme na to!

Na začátku každé velké životní změny stojí rozhodnutí. To mé bylo vcelku jednoduché, a to i díky tomu, že jsem měl čas nechat si pěkně v klidu projít hlavou všechna pro a proti. Znáte to, člověk se v pátek restauruje a přijde řeč na práci (jako by jí nebylo v týdnu dost). Tehdy jsem probíral celou problematiku výkonnostních reklam poprvé a hned mě zaujala vysoká míra kreativity, kterou tahle práce vyžaduje.

 

Máte-li rádi výzvy, kreativní, zodpovědnou práci a smysl pro detail vám není cizí, jste na dobré cestě stát se kvalitním PPC specialistou. Cesta to však bude dlouhá a tady teprve začíná.

Doporučuji být iniciativní a ještě dlouho předtím, než vůbec začnete rozesílat životopisy, věnovat doma čas samostudiu. Pro začátek nemůžete šlápnout vedle s publikací Pay-Per-Click Search Engine Marketing – An Hour a Day od Davida Szetela a Josepha Kerschbauma (Ano, anglicky byste umět opravdu měli). Nemusíte přitom přečíst všech 379 stran, inteligentní člověk může kapitoly jako „Think Like a Search Engine“ a „Know Thy Customer“ rovnou přeskočit. Spousta věcí vám jistě dojde.

 

Do začátku, než se pustíte do hloubkových analýz, remarketingu a optimalizací návratnosti investic, je důležité pochopit pouze několik základních premis. Ty vyčtete i v Nápovědě Google (kterou mimochodem doporučuji opravdu důkladně projít, a to hned několikrát).

 

Neváhejte a založte si v rozhraní Google AdWords účet!

 

Stačí vám jen e-mail na Googlu. Fakturační údaje se zadávají až v momentě, kdy chcete spustit kampaň, takže si můžete klidně testovat a zkoušet různé reklamy „nanečisto“, aniž byste cokoliv museli platit.

 

V začátcích si vyzkoušejte práci na pár kampaních. Získáte tak alespoň hrubou představu, co se po vás v práci bude vyžadovat. Udělejte si průzkum a zjistěte, jaká další rozhraní se v PA marketingu používají. Jestli si myslíte, že nebudete potřebovat znalost Skliku, Facebooku nebo eTargetu, rovnou to zabalte.

 

Rozhodně doporučuji věnovat čas publikaci Advanced Google AdWords od Brada Geddese. Nemusíte nutně procházet všechny kapitoly. Opět platí, že jako inteligentnímu člověku vám spousta věcí dojde sama.

 

Pokud vstřebáte teorii a obohatíte ji o pár projektů v samotných Google AdWords (práce v AdWords Editoru by měla být samozřejmostí!), máte velkou šanci uspět při přijímacím pohovoru.

 

Myslíte, že tady končí všechna práce a začíná pohodička? Musím vás zklamat. Ta opravdová dřina teprve začíná.

Pokud se chcete v oboru uchytit, naskakujete do rozjetého rychlíku. Musíte co nejrychleji zjistit, kudy už projel, a zároveň sledovat, kam směřuje jeho další cesta. Do toho se rozkoukáváte v úplně nové společnosti, která má své zaběhnuté pořádky a ve které vás nikdo nenechá jen tak si pomlaskávat, pokud si dřív nebo později (spíš dřív) neuděláte osobní certifikáty od Googlu.

 

Takže prodejte permanentku do posilovny, psa věnujte mamince a zrušte svůj účet na Steamu, tomuhle oboru je potřeba ze začátku věnovat opravdu hodně času.

Máte na to?

 

Ale abych vás jenom neděsil a abyste si neříkali, že jsem masochista… Práce PPC specialisty je specifická (a zábavná) hlavně tím, jak je variabilní. V pondělí děláte kampaň pro e-shop s vodáckým vybavením, v úterý makáte na analýze konverzí obrovského letního fesťáku, na který se shodou okolností chystáte jet, a ve středu dáváte dohromady plán, jak a kde propagovat luxusní automobilku.

 

Můžu vám ohledně práce PPC specialisty něco slíbit? Ano - rozhodně se nebudete nudit a práce vám snad nikdy nezevšední. Trh se totiž vyvíjí den co den a my musíme reagovat.

 

Takže co myslíte? Máte na to?

Doporučená četba:

V tohle oboru se vážně nikdy nebudete nudit :)

  • Celkový průměr hodnocení: 4.33 z 5
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33

28. května 2012

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Jan Foltýn | 29. května 2012

    Poutavě a lidsky napsáno. Dobré rady, díky. JF

  2. Václav Novák | 29. května 2012

    Vtipně napsaný článek. Sice mě tento obor činnosti vždy jen míjel, ale po přečtení mám téměř chuť zkusit si to taky :)

  3. Michal Krhut | 29. května 2012

    Václav: Doporučuji to zkusit, opravdu je to zajímavá práce, a dobrý analytik se v oboru nikdy neztratí :)

  4. Blanka Jahnová | 30. května 2012

    Díky za vtipného průvodce po, pro mě do té doby, španělské vesnici.

  5. Iva Šedová | 2. srpna 2012

    Píšeš vážně dobře, četlo se to samo :) Sice jsem skoro ničemu z těch cizích slov nerozuměla, ale některým lidem to určitě může i pomoct.

  6. Michal Krhut | 3. srpna 2012

    Díky Ivo, cením si toho :)
    Dá se v tom zorientovat docela dobře, chce to jen trochu času a píle :)