Měli byste pravidla Facebooku poslat k vodě?

Dodržovat pravidla a spustit kampaň, která bude průměrná, nebo je poslat k vodě a spustit kampaň geniální? Toť otázka, kterou si pokusíme zodpovědět.

První článek o pravidlech na facebooku jsem napsal téměr před dvěma lety. Překvapuje mě, že stále narážím na stránky, které pravidla porušují (např. Hot Peppers, Lety Mimo, Marionnaud a další). Otázkou je, zda schválně, nebo z nevědomosti. Pravda bude někde uprostřed.

Pravidla soutěží

Základ je stále stejný, ať se jedná o jakýkoliv typ soutěže. Nesmíte ji pořádat přímo na stránce - ano, to jsou všechny soutěže typu "sdílejte a vyhrajte", "první správná odpověď v komentářích vyhrává", "pošlete fotku na zeď" apod.

Správně byste měli použít aplikaci třetí strany, což je v praxi záložka (view) nebo vaše vlastní aplikace. Tab běží fyzicky jinde a na Facebooku se pouze zobrazuje.

Mimo pravidel facebooku musíte samozřejmě dodržet veškerá legislativní nařízení. Nejčastěji porušovaný je loterijní zákon, kdy si pořadatel plete spotřebitelskou soutěž se spotřebitelskou loterií ve smyslu zákona o loteriích a jiných podobných hrách č. 202/1990 Sb..

To nejčastěji poznáte tak, že výherce bývá náhodně vybrán (losován) nebo je účast v soutěži podmíněna nákupem. Řešení je snadné. Stačí nastavit jasná pravidla pro výhru - např. vyhrává každý Xtý v pořadí, Xtá správná odpověď apod.

Další častou chybou je vyhlašování výherců přímo na Facebooku. Facebook k vyhlašování použít zkrátka nelze. A nejedná se jen o příspěvek na stránce, ale i o zprávy, chat nebo příspěvky na zdi. Místo toho výherci napište e-mail.

Stejně tak nesmíte použít funkce facebooku jako hodnotící mechanismus. Nejvíce k tomu láká např. like tlačítko. Řešení?

Vytvořte si vlastní tlačítko.

Nebo se hlasování od ostatních hráčů vyhněte úplně. S nejvyšší pravděpodobností ho totiž zneužijí profesionální hráči. Ty si ale nechám do příštího článku.

Zpátky k pravidlům. Samozřejmostí je i dodržení pravidel pro tvorbu aplikací, která určitě nepodceňujte. Zablokovaná aplikace v průběhu soutěže určitě není něco, o co byste stáli.

Kompletní znění pravidel najdete na facebook.com/page_guidelines.php.

Pokud se tedy bavíme o pravidlech soutěží, nevyplatí se je dle mého názoru porušovat. Koledujete si o zcela zbytečné zablokování stránky.

Jednoduchou soutěž lze spustit s pomocí webu a emailové schránky (pro odpovědi) a z Facebooku ji pouze zpropagovat. I fanoušci jsou v této oblasti vzdělaní a často správce na porušení upozorní.

Pravidla stránky

Na pravidla stránek mám názor odlišný. Ale pojďme se na ně nejdříve podívat. Jejich kompletní znění najdete opět na facebook.com/page_guidelines.php.

Přeskočíme samozřejmosti, že stránku smí spravovat pouze oprávněný zástupce apod. Často narážím na jiný problém. Na stránku, která propaguje např. alkohol, není zakázán přístup mladším 18 let. S tím se setkáte např. na stránce Pilsner Urquell, Jameson Czech Republic, Jack Daniels Czech Republic nebo Captain Morgan Česká republika a dalších.

Přestože podmínky Facebooku vysloveně říkají: "You are required to restrict access to Pages (through our gating functionality) as necessary to comply with applicable laws and Facebook policies, including our Advertising Guidelines and Community Standards.", nikoho to evidentně netrápí. Asi u nich utrácí balík :-)

 

Pravidla jsou taky porušena, pokud je osobní účet vytvořený pouze pro kampaň / soutěž a nereprezentuje tedy reálnou osobu. To můžeme vidět např. u výše zmíněné soutěže od Marionnaud, kde je porušení pravidel naprosto zbytečné. Kampani nic extra nepřidává.

Ukažme si ale i opačný příklad. Velmi dobře timeline "zneužila" Israel Anti-Drug Authority, která v ní spustila protidrogovou kampaň. V té ukázala dvě varianty života jedné osoby - s drogami a bez.

Takových případů najdete více. Např. IKEA ve Švédsku uspořádala soutěž stojící na osobním profilu a využívající označování na fotkách. Nic převratného, až na to, že s nápadem přišli už v roce 2009.

S dalším originálním nápadem přišla brazilská firma Olla Condoms. Vystrašili mladé lidi, kteří si podle svých profilů života řádně uživali. Udělali to pomocí fake profilů jejich dětí, které dotyčné požádali o přátelství. Na zdi "svého" dítěte jste pak našli odkaz na web. Za takový nápad bych se rozhodně nestyděl!

Abych to shrnul - pokud nemáte nápad (první případ), pravidla neporušujte. Pokud přijdete s originální myšlenkou, přesvědčte šéfa nebo klienta, že porušení pravidel se může vyplatit. Minimálně novináři budou mít důvod navíc, proč o vás napsat.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

21. června 2012

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné