Když jsem dostal nabídku zúčastnit se celodenní konference Firmy v sociálních sítích, dlouho jsem neváhal. Zvučná jména v seznamu přednášejících, zajímavá témata a možnost prohloubit znalosti v oboru - kdo by to nebral? Ze školní lavice už jsem sice vyrostl, ale psát si poznámky ještě zvládám. Proto si níže můžete přečíst, co zajímavého konference #FSS přinesla.
Daniel Dočekal - Facebook je nový Web 3.0. A co hůře, nahrazuje i reálný svět
Jak vypadá typický uživatel českého Facebooku?
- Běžný facebookový uživatel 13 - 17 let - je fanouškem stránky Au moje koule!, miluje víkendy, šokující videa a boty. Z firemních stránek se mu líbí Xparfémy, Lentilky, Prima Cool, Evropa 2 a seriál Comeback.
- Běžný facebookový uživatel 18 - 24 let - je fanouškem stránek Já chci na pláž, nenávidí pomalý internet, nesnáší loučení, miluje řízení, spánek a slevy. Z "firem" se mu líbí stránka Milana Baroše, Pilsneru, Kofoly, Tří sester a Nemyslíš, zaplatíš.
- V roce 2010 bylo na Facebooku 5 762 745 mrtvých, Facebook s nimi nic nedělá, jejich účty nelze ani "zdědit".
- Největším problémem Facebooku je on sám - žere čas a peníze uživatelů i firem.
Jindřich Fáborský - 15 super tipů pro reklamy na Facebooku
- Více kliků na inzerát v absolutních číslech vede k nižší CPC.
- CTR výrazně ovlivňuje volba obrázků u inzerátu. Obrázky je dobré volit v jiných než facebookových barvách, zobrazovat spíše ženy než muže a snažit se odlišit - např. sdělením přímo v obrázku.
- Správa reklamních kampaní na Facebooku je snazší s Power Editorem.
Prezentaci si můžete prohlédnout na Slidesharu.
Ondřej Jireš - Kritické přehmaty firem v sociálních sítích
- Firmy se bojí vstupu na sociální sítě kvůli kritice ze strany zákazníků nebo tam působit nechtějí, protože "konkurence tam taky není".
- Firmy si stanovují nesmyslné cíle (např. za půl roku mít 5000 fanoušků) a příliš se zaměřují samy na sebe (nesledují, co, kde a jak se o nich píše jinde než na vlastním profilu).
- K facebookové stránce by mělo mít přístup více zaměstnanců, ne jen jeden.
Pavel Ungr - Optimalizace profilu a obsahu sociálních sítí nejen pro vyhledávače
- Firmy z IT a technologií by neměly chybět na Twitteru
- Sociální síť zvolte podle typu obsahu, který budete vytvářet - např. budete-li mít hodně grafického materiálu, vstupte na Pinterest.
- Sociální sítě mají malou šanci vygenerovat návštěvnost webu (pouze v jednotkách procent).
- Na sociálních sítích musíme být nalezitelní pro lidi, kteří o nás zatím neví - na profilu zmínit důležité informace o nás, z webu odkazovat na sociální sítě apod.
- Před vstupem na sociální sítě je dobré zjistit si, jak lidé mluví o našich produktech - říkají "pohovka", nebo "gauč"? Jejich řeči pak přizpůsobíme svůj profil.
- SEO texty ani klasické marketingové obraty na sociálních sítích netáhnou.
Ljuba Kotásková - Analýza a aktivace v sociálních médiích
- Neurčujte si příliš obecná KPIs
- Na sociálních sítích postupujte následovně:
- Získejte data o své stránce
- Změřte data v kontextu
- Pracujte na jejich základě s interakcí s fanoušky
- Při správě stránky se zaměřte na vykrytí nejexponovanějších časů.
Luděk Motyčka - Firemní využití Google plus - názorné case studies
- Google+ má přes 170 milionů uživatelů.
- Nejpočetnější komerční stránka je Coldplay - přes 2 miliony příznivců.
- Firmy, které přišly na určitou sociální sít mezi prvními, mají oproti ostatním výhodu.
- Buďte unikátní - Cadbury vytvořila originální balení čokolády pro špičky Googlu, ostatní je pak mohli vyhrát.
Dušan Murčo - Punk´s not dead - case study o komunikácii na Twitteri v podani Martinus.sk
- Motto - značka jako člověk.
- Každý z nakladatelství Martinus se může na Twitteru s fanoušky pobavit. Občas to vede k nejednotné komunikaci, ale tato svoboda v rámci firmy je přínosná.
- Mezi uživateli Twitteru je mnohem víc influencerů než na Facebooku. Víc nakupují online, jsou kritičtější a pro zpětnou vazbu přínosnější (pěkný příklad - Martinus na Twitteru zveřejnil "spy photo" svého připravovaného webu. Followeři začali doporučovat změny, zatímco na Facebooku by to lidé pravděpodobně pouze "lajkli").
- Originální promo vlastního Twitter profilu spojené se vzděláním - když Twitter slavil 5leté výročí založení, napsali příspěvek na blog, který s ním čtenáře seznámil a rovnou odkázal na firemní profil.
Jan Valuštík - Co přinášejí sociální média portálu Aukro.cz
- Facebook je pro Aukro 6. největší zdroj návštěvnosti, generuje 2,83 % celkového obratu.
- Správná krizová komunikace - když Aukro "spadlo", reagovali správci stránek na příspěvky fanoušků v řádu několika vteřin, za tuto rychlost a ochotu se sitauce obrátila, fanoušci to ocenili.
- Social media marketing by měl prorůst celou firmou, není to jen jeden člověk.
- Nebojte se na sociálních sítích zeptat, co zákazníkům na vaší společnosti vadí, co se jim nelíbí.
Marek Prokop - Skladník ze šroubárny v éře sociálních médií
- Strategie pro sociální sítě nedávají prostor pro(sympatickou) lidskou chybu
- Uděláte dobře, když budete méně "tvořit strategii" a více se budete snažit najít svůj vlastní styl komunikace.
- Zaměstnance, kteří se starají o profily v sociálních sítích, je dobré zviditelnit (na webu nebo přímo na Facebooku).
Olga Biernátová - Knihovna jako LoveBrand
- Na Facebooku buďte aktuální - spravujte svou stránku "realtime".
- Čas od času se nevyhnete zveřejnění "nudné" informace typu otevírací doba o svátcích. Snažte se příspěvek zatraktivnit a informaci podat v obrázku.
- Zapojte se do komunity - sledujte, co vaše publikum dělá, čím zrovna žije a tomu přizpůsobte komunikaci.
Lukáš Kořínek - Launch reklamní agentury pomocí sociálních médií
- "Nebojte se vymezit a jít svou vlastní cestou." O založení agentury Bubble.
Michal Popelář - Typické fungování české firmy na Facebooku a jak je jednoduše zlepšit
- Firmy vstupují na Facebook z několika důvodů - jsou tam všichni ostatní, dostanou nařízení z ústředí nebo chápou, co jim sociální sítě nabízejí. Nejlepší předpoklady pro úspěch mají samozřejmě firmy ve třetí skupině.
- O firemní facebookovou stránku by se měl starat člověk zevnitř, který žije produktem. Přenést zápal takového člověka do agentury je složité.
- Případová studie o správném využití sociálních sítí - LEGO CUUSOO. Fandové Lega staví vlastní díla a ostatní návštěvníci portálu jim mohou svým hlasem vyjádřit podporu. Výtvor, který získá 10 000 hlasů, začne Lego sériově vyrábět.
- Zajímavostí je profil Švédska na Twitteru - úřady ho každý týden svěřily jednomu občanovi, aby se o něj libovolně staral.
Barbora Wagnerová - Český fanoušek na Facebooku. Co se mu líbilo dřív a co se mu líbí dnes
- 2008 - 2009 - fanoušek "zelenáč" - Facebook je pro něj novinkou, stává se fanouškem stránek s vtipnými názvy (např. Stop ponožkám v sandálech).
- 2009 - 2010 - fanoušek "nadšenec" - všechno lajkuje, všechno sdílí, hraje všechny "villy" (Farmville apod.) a je rád za každou pozvánku do aplikace.
- Současnost - na Facebooku najdeme tři typy uživatelů - lovce výher, skeptiky a srdcaře.
- Lovci výher - problémová skupina uživatelů pro pořadatele soutěží, dá se však využít pro šíření povědomí o soutěži. Částečně je můžeme eliminovat, když zvolíme mechanismus rozdání výher 50:50 - o polovině výher rozhodnou uživatelé, o druhé polovině porota z řad pořadatele.
- Skeptici - jsou přesycení facebookovými aktivitami a přítomností firem, odebírají se z fanoušků stránek.
- Srdcaři - loajální fanoušci, lajkují jen to, co mají opravdu rádi.
Alžběta Houzarová - Jak to děláme my aneb sociální sítě z pohledu korporace
- Zatápí vám někdo na sociálních sítích? Zaměstnejte ho!
- Pořádejte offline eventy pro své fanoušky/příznivce.
Lubor Zoufal - S posluchači na jedné vlně: Evropa 2 a Frekvence 1 na Facebooku
- Facebook tvoří 1,2 % návštěvnosti webu.
- Na webu umožněte uživatelům registraci pomocí Facebooku - Frekvenci 1 se tím zvýšila aktivita na stránce.