Firmy v sociálních sítích - co přinesla pražská konference?

Digichef

Když jsem dostal nabídku zúčastnit se celodenní konference Firmy v sociálních sítích, dlouho jsem neváhal. Zvučná jména v seznamu přednášejících, zajímavá témata a možnost prohloubit znalosti v oboru - kdo by to nebral? Ze školní lavice už jsem sice vyrostl, ale psát si poznámky ještě zvládám. Proto si níže můžete přečíst, co zajímavého konference #FSS přinesla.

Daniel Dočekal - Facebook je nový Web 3.0. A co hůře, nahrazuje i reálný svět

Jak vypadá typický uživatel českého Facebooku?

  • Běžný facebookový uživatel 13 - 17 let - je fanouškem stránky Au moje koule!, miluje víkendy, šokující videa a boty. Z firemních stránek se mu líbí Xparfémy, Lentilky, Prima Cool, Evropa 2 a seriál Comeback.
  • Běžný facebookový uživatel 18 - 24 let - je fanouškem stránek Já chci na pláž, nenávidí pomalý internet, nesnáší loučení, miluje řízení, spánek a slevy. Z "firem" se mu líbí stránka Milana Baroše, Pilsneru, Kofoly, Tří sester a Nemyslíš, zaplatíš.
  • V roce 2010 bylo na Facebooku 5 762 745 mrtvých, Facebook s nimi nic nedělá, jejich účty nelze ani "zdědit".
  • Největším problémem Facebooku je on sám - žere čas a peníze uživatelů i firem.

Jindřich Fáborský - 15 super tipů pro reklamy na Facebooku

  • Více kliků na inzerát v absolutních číslech vede k nižší CPC.
  • CTR výrazně ovlivňuje volba obrázků u inzerátu. Obrázky je dobré volit v jiných než facebookových barvách, zobrazovat spíše ženy než muže a snažit se odlišit - např. sdělením přímo v obrázku.
  • Správa reklamních kampaní na Facebooku je snazší s Power Editorem.

Prezentaci si můžete prohlédnout na Slidesharu.

Ondřej Jireš - Kritické přehmaty firem v sociálních sítích

  • Firmy se bojí vstupu na sociální sítě kvůli kritice ze strany zákazníků nebo tam působit nechtějí, protože "konkurence tam taky není".
  • Firmy si stanovují nesmyslné cíle (např. za půl roku mít 5000 fanoušků) a příliš se zaměřují samy na sebe (nesledují, co, kde a jak se o nich píše jinde než na vlastním profilu).
  • K facebookové stránce by mělo mít přístup více zaměstnanců, ne jen jeden.

Pavel Ungr - Optimalizace profilu a obsahu sociálních sítí nejen pro vyhledávače

  • Firmy z IT a technologií by neměly chybět na Twitteru
  • Sociální síť zvolte podle typu obsahu, který budete vytvářet - např. budete-li mít hodně grafického materiálu, vstupte na Pinterest.
  • Sociální sítě mají malou šanci vygenerovat návštěvnost webu (pouze v jednotkách procent).
  • Na sociálních sítích musíme být nalezitelní pro lidi, kteří o nás zatím neví - na profilu zmínit důležité informace o nás, z webu odkazovat na sociální sítě apod.
  • Před vstupem na sociální sítě je dobré zjistit si, jak lidé mluví o našich produktech - říkají "pohovka", nebo "gauč"? Jejich řeči pak přizpůsobíme svůj profil.
  • SEO texty ani klasické marketingové obraty na sociálních sítích netáhnou.

Ljuba Kotásková - Analýza a aktivace v sociálních médiích

  • Neurčujte si příliš obecná KPIs
  • Na sociálních sítích postupujte následovně:
  1. Získejte data o své stránce
  2. Změřte data v kontextu
  3. Pracujte na jejich základě s interakcí s fanoušky
  • Při správě stránky se zaměřte na vykrytí nejexponovanějších časů.

Luděk Motyčka - Firemní využití Google plus - názorné case studies

  • Google+ má přes 170 milionů uživatelů.
  • Nejpočetnější komerční stránka je Coldplay - přes 2 miliony příznivců.
  • Firmy, které přišly na určitou sociální sít mezi prvními, mají oproti ostatním výhodu.
  • Buďte unikátní - Cadbury vytvořila originální balení čokolády pro špičky Googlu, ostatní je pak mohli vyhrát.

Dušan Murčo - Punk´s not dead - case study o komunikácii na Twitteri v podani Martinus.sk

  • Motto - značka jako člověk.
  • Každý z nakladatelství Martinus se může na Twitteru s fanoušky pobavit. Občas to vede k nejednotné komunikaci, ale tato svoboda v rámci firmy je přínosná.
  • Mezi uživateli Twitteru je mnohem víc influencerů než na Facebooku. Víc nakupují online, jsou kritičtější a pro zpětnou vazbu přínosnější (pěkný příklad - Martinus na Twitteru zveřejnil "spy photo" svého připravovaného webu. Followeři začali doporučovat změny, zatímco na Facebooku by to lidé pravděpodobně pouze "lajkli").
  • Originální promo vlastního Twitter profilu spojené se vzděláním - když Twitter slavil 5leté výročí založení, napsali příspěvek na blog, který s ním čtenáře seznámil a rovnou odkázal na firemní profil.

Jan Valuštík - Co přinášejí sociální média portálu Aukro.cz

  • Facebook je pro Aukro 6. největší zdroj návštěvnosti, generuje 2,83 % celkového obratu.
  • Správná krizová komunikace - když Aukro "spadlo", reagovali správci stránek na příspěvky fanoušků v řádu několika vteřin, za tuto rychlost a ochotu se sitauce obrátila, fanoušci to ocenili.
  • Social media marketing by měl prorůst celou firmou, není to jen jeden člověk.
  • Nebojte se na sociálních sítích zeptat, co zákazníkům na vaší společnosti vadí, co se jim nelíbí.

Marek Prokop - Skladník ze šroubárny v éře sociálních médií

  • Strategie pro sociální sítě nedávají prostor pro(sympatickou) lidskou chybu
  • Uděláte dobře, když budete méně "tvořit strategii" a více se budete snažit najít svůj vlastní styl komunikace.
  • Zaměstnance, kteří se starají o profily v sociálních sítích, je dobré zviditelnit (na webu nebo přímo na Facebooku).

Olga Biernátová - Knihovna jako LoveBrand

  • Na Facebooku buďte aktuální - spravujte svou stránku "realtime".
  • Čas od času se nevyhnete zveřejnění "nudné" informace typu otevírací doba o svátcích. Snažte se příspěvek zatraktivnit a informaci podat v obrázku.
  • Zapojte se do komunity - sledujte, co vaše publikum dělá, čím zrovna žije a tomu přizpůsobte komunikaci.

Lukáš Kořínek - Launch reklamní agentury pomocí sociálních médií

  • "Nebojte se vymezit a jít svou vlastní cestou." O založení agentury Bubble.

Michal Popelář - Typické fungování české firmy na Facebooku a jak je jednoduše zlepšit

  • Firmy vstupují na Facebook z několika důvodů - jsou tam všichni ostatní, dostanou nařízení z ústředí nebo chápou, co jim sociální sítě nabízejí. Nejlepší předpoklady pro úspěch mají samozřejmě firmy ve třetí skupině.
  • O firemní facebookovou stránku by se měl starat člověk zevnitř, který žije produktem. Přenést zápal takového člověka do agentury je složité.
  • Případová studie o správném využití sociálních sítí - LEGO CUUSOO. Fandové Lega staví vlastní díla a ostatní návštěvníci portálu jim mohou svým hlasem vyjádřit podporu. Výtvor, který získá 10 000 hlasů, začne Lego sériově vyrábět.
  • Zajímavostí je profil Švédska na Twitteru - úřady ho každý týden svěřily jednomu občanovi, aby se o něj libovolně staral.

Barbora Wagnerová - Český fanoušek na Facebooku. Co se mu líbilo dřív a co se mu líbí dnes

  • 2008 - 2009 - fanoušek "zelenáč" - Facebook je pro něj novinkou, stává se fanouškem stránek s vtipnými názvy (např. Stop ponožkám v sandálech).
  • 2009 - 2010 - fanoušek "nadšenec" - všechno lajkuje, všechno sdílí, hraje všechny "villy" (Farmville apod.) a je rád za každou pozvánku do aplikace.
  • Současnost - na Facebooku najdeme tři typy uživatelů - lovce výher, skeptiky a srdcaře.
  1. Lovci výher - problémová skupina uživatelů pro pořadatele soutěží, dá se však využít pro šíření povědomí o soutěži. Částečně je můžeme eliminovat, když zvolíme mechanismus rozdání výher 50:50 - o polovině výher rozhodnou uživatelé, o druhé polovině porota z řad pořadatele.
  2. Skeptici - jsou přesycení facebookovými aktivitami a přítomností firem, odebírají se z fanoušků stránek.
  3. Srdcaři - loajální fanoušci, lajkují jen to, co mají opravdu rádi.

Alžběta Houzarová - Jak to děláme my aneb sociální sítě z pohledu korporace

  • Zatápí vám někdo na sociálních sítích? Zaměstnejte ho!
  • Pořádejte offline eventy pro své fanoušky/příznivce.

Lubor Zoufal - S posluchači na jedné vlně: Evropa 2 a Frekvence 1 na Facebooku

  • Facebook tvoří 1,2 % návštěvnosti webu.
  • Na webu umožněte uživatelům registraci pomocí Facebooku - Frekvenci 1 se tím zvýšila aktivita na stránce.
  • Celkový průměr hodnocení: 3.33 z 5
  • 3.33
  • 3.33
  • 3.33
  • 3.33
  • 3.33

12. června 2012