Pravidla soutěží na Facebooku

Pořádáte nebo se chystáte pořádat soutěž na Facebooku? Pak byste rozhodně měli vědět, která pravidla a podmínky musíte dodržet. Každá soutěž například musí být předem písemně schválena a pořádána v rámci aplikace. I pouhé vyhlášení vítězů bez schválení vás může stát celou stránku. Že o tom nevíte? Tak čtěte dále.

Aktualizace: Tento článek již není aktuální. Facebook pravidla upravil. Jejich současné znění naleznete na facebook.com/promotions_guidelines.php nebo v článku Měli byste pravidla Facebooku poslat k vodě?.

Co se dočtete?

V tomto článku s vámi projdu základní pravidla, kterých je třeba se držet. Jejich kompletní znění najdete v podmínkách Facebooku, konkrétně v části promotion guidelines.

Soutěže

Co všechno je na Facebooku bráno jako pořádání soutěže? Je to provoz jakékoli činnosti soutěžního charakteru, která využívá Facebook samotný nebo část Facebook Platform. To zahrnuje také například sběr odpovědí, losování, vyhlašování nebo kontaktování výherců. Tedy v nejpesimističtější variantě může vyhlášení výherců bez schválení vést až ke zrušení celého účtu.

Na co si dát pozor

Pořádání soutěže je vysloveně zakázáno v těchto případech:

  1. Soutěž je přístupná pro osoby mladší 18 let nebo je na ně přímo cílená.
  2. Soutěž je přístupná obyvatelům států, na které USA uvalily embargo.
  3. Soutěž je pořádaná jako loterie a je přístupná obyvatelům Belgie, Norska, Švédska nebo Indie.
  4. Cílem soutěže je propagace hazardu, tabáku, střelných zbraní, léků na předpis nebo pohonných hmot.
  5. Výhra nebo její část zahrnuje alkohol, tabák, mléčné výrobky, střelné zbraně nebo léky na předpis.
  6. Podmínkou pro účast v soutěži je zakoupení produktu, dokončení zdlouhavého úkolu (dotazníku) či jiná forma protihodnoty.

Dále platí, že podmínkou účasti v soutěži nesmí být jakákoliv akce na Facebooku (aktualizace statusu, přispívání na zeď, nahrání fotky atd.). Jediná aktivita, kterou můžete po soutěžícím vyžadovat, je přidání se k fanouškům stránky.

Povolení od obchodního zástupce

Jak již bylo řečeno výše, soutěž nesmíte pořádat bez písemného souhlasu, který byste měli získat od obchodního zástupce pomocí tohoto formuláře. Jakmile jej máte, vyjadřujete tím souhlas, že se soutěž bude konat pouze v rámci aplikace. U vstupních polí jste navíc povinni uvést tento text:

This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You understand that you are providing your information to [recipient(s) of information] and not to Facebook. The information you provide will only be used for [disclose any way that you plan to use the user's information].

Pokud máte k soutěži jakékoli propagační materiály, je potřeba odeslat je ke schválení obchodnímu zástupci Facebooku minimálně 7 dní před začátkem soutěže. Slovo Facebook můžete v pravidlech soutěže zmínit jen v těchto případech:

  • Věta You can enter the Promotion through the [application name] application on the Facebook Platform. You can also find the application on the [tab name] tab on the [Page name] Page on Facebook.
  • Informování o tom, že soutěž není nijak sponzorována, podporována, řízená nebo jinak spojená s Facebookem.
  • Veškeré otázky, komentáře nebo stížnosti ohledně soutěže budou směrovány na vás, ne na Facebook.

Kdy schválení nepotřebujete

Pokud soutěž pořádáte mimo Facebook (např. na vlastním webu) a chcete jej využít pouze k propagaci, není schválení vyžadováno. Zjistí-li však Facebook, že porušujete jakoukoliv z podmínek (tzn. někdo vás nahlásí), vyhrazují si právo odstranit veškeré materiály se soutěží spojené, deaktivovat stránku či dokonce celý účet.

Ruce pryč

I v případě, že obdržíte od obchodního zástupce povolení organizovat soutěž, nemáte ještě zcela vyhráno. Facebooku totiž garantujete odpovědnost za škody a úhradu nákladů, které mu mohou v souvislosti s vaší soutěží vzniknout. Další podmínky zahrnují především klasické právnické kličky – mohou se například bez vašeho vědomí změnit, přičemž platná je vždy poslední verze. Stejně tak vám může být kdykoli odstraněn libovolný obsah stránky týkající se soutěže, a to i po schválení.

Závažnost

Pokud vás zajímá, jak často se firmy s problémem dodržování podmínek potýkají, stačí se porozhlédnout po českých fan pages. Přikládám pár náhodně vybraných stránek, kde o legálnosti silně pochybuji a teoreticky jim hrozí smazání:

  1. Schwarzkopf professional
  2. Káva Lavazza
  3. Knihkupectví Neoluxor
  4. Dorty z ručníků
  5. Mironet
  6. Pražská energetika, a.s.
  7. Siko koupelny
  8. X-Store.cz

Schvalovat?

Rozhodně doporučuji výše zmíněná pravidla dodržovat a požádat o přidělení obchodního zástupce. Pokud vám pak Facebook stránku zabaví, získáte tak alespoň teoretickou šanci na její obnovení. Z vlastní zkušenosti však mohu říci, že Facebook na žádosti uživatelů nereagují. Samozřejmě existuje i možnost podmínky vědomě porušit a doufat, že vás konkurence nenahlásí. Touto cestou se ostatně vydává valná většina stránek. Pokud máte na věc jiný názor nebo vlastní zkušenosti s organizací soutěží, uvítám, když se o ně podělíte zde pod článkem, na twitteru nebo na facebooku.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.43 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

18. října 2010

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Lukáš | 21. října 2010

    Super článek.
    Dost firem je dnes zmatených co můžou a co nemůžou. Tohle vysvětlí vše důležiré.

  2. Martin Kindl | 27. října 2010

    Velice zajímavý článek, ale mám 2 dotazy:
    u těch loterijních soutěží - je zakázáno cílit na Belgii, Norsko, Švédsko a Indii. Proč právě tyto země? Předpokládám, že to je díky zákonům těchto zemí, ale máte k tomu nějaké bližší informace?
    Dále mě dostalo toto:
    Výhra nebo její část zahrnuje alkohol, tabák, mléčné výrobky, střelné zbraně nebo léky na předpis.
    MLÉČNÉ VÝROBKY? Vedle zbraní, léků, tabáku a alkoholu mléčné výrobky uní opravdu kuriózně. Nevíte náhodou proč právě mléčné výrobky?
    Za odpovědi předem děkuji

  3. Tonda Růžička | 27. října 2010

    Martine, domnívám se, že obojí je kvůli zákonům v různých zemích (státech).
    Viz. například:
    http://www.insidefacebook.com/2009/12/14/got-milk-facebook-will-with-forthcoming-promotions-guidelines-change/

    Nicméně to není úplně limitující. Stále je možné udělat soutěž mimo Facebook a ten použít jako zdroj počtu fanoušků. Viz. například akce Škodovky v Belgii - http://www.m-journal.cz/aktuality/kampan-skody-v-belgii---sleva-podle-poctu-fanousku-na-facebooku__s288x7375.html.

  4. Pepa Kulhánek | 27. října 2010

    Mléčné výrobky bijí do očí ale mne trochu zaráží i ban propagace pohonných hmot. Tuší někdo důvod?

  5. Jan Janca | 3. listopadu 2010

    Ty pravidla jsou obecne nesplnitelna, at vymyslite cokoliv, vzdy najdete nejakou "Hlavu 22" podle, ktere vas dostanou. Pravdou je, ze facebook toleruje tak zasadni porusovani pravidel jako je aplikace posli Plznicku od Pilsneru, nebo fernetovou pyramidu. Je na libovuli Facebooku jak se zachova.

  6. Tonda Růžička | 3. listopadu 2010

    Honzo, nemyslím si, že se ta pravidla nedají splnit. S tím, že Vás Facebook může chytit za cokoliv souhlasím. Ostatně je to i zmíněno v podmínkách.

    "6.4 We may remove any materials related to a promotion at any time, regardless of whether the promotion was approved, where we determine the continued marketing or administration of such promotion may be unlawful under applicable laws, rules, regulations or guidelines or may cause unreasonable liability for us."

    Plzničku a Fernet si vysvětluji tak, že aplikaci ještě nikdo nenahlásil nebo to neudělal dostatečný počet lidí. Jak to je ve skutečnosti, ale netuším. Každopádně bych rád věděl, jestli Facebook Pošli Plzničku schválil nebo ne.

    Obecně ale zastávám názor, který na Web Expu 2009 nastínil Michal Berg - Na sociálních sítích je sociálno. Všichni jsou si rovni, někteří jsou si rovnější...

  7. Tonda Růžička | 5. listopadu 2010

    Tak Nebeslev.cz už na nedodržování podmínek doplatilo. Přišli o stránku. Viz. http://www.candytech.cz/blog/55-facebook-smazal-stranku-nebeslev-pouzivala-praktiky-proti-pravidlum-/

  8. Lukáš | 30. ledna 2012

    Dobrý den,
    zajímalo by mne, zda je možné nějakým způsobem kontaktovat technickou podporu facebooku, existuje-li vůbec taková. Mám zájem o tvorbu soutěže pro nejmenovanou firmu, nicméně pravidla soutěží se jak vidno v průběhu funkce facebooku mění. Potřeboval by jsem důvěryhodný zdroj pravidel, kterým se mohu řídit.

  9. Tonda Růžička | 30. ledna 2012

    Lukáši, aktuální a platná pravidla najdete na http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php. Kontakt na Facebook je obecně téma a nevím o nikom, kdo by se k takové funkci hlásil.

    Takto zběžně Vám mohu poradit formuláře
    - http://www.facebook.com/KnownIssues?v=app_4949752878
    - http://www.facebook.com/business/contact.php

    Případně, pokud mi na tonda(zavinac)sunmarketing.cz pošlete bližší informace, budu Vám možná schopný poradit více.

  10. lenka nejedla | 10. července 2012

    Dobrý den, ukázky soutěže, která je dle pravidel v pořádku, nemáte?
    Děkuji

  11. Tonda Růžička | 11. července 2012

    Dobrý den Lenko,

    dle pravidel běží například tato soutěž - http://www.facebook.com/AutoKelly/app_114228755386383.

    Pokud potřebujete poradit s konceptem soutěže, nebojte se na mě obrátit na tonda@sunmarketing.cz. Např. pro mobilní telefon máme v šuplíku minimálně jeden pěkný nápad a další Vám můžeme vymyslet.

    Tonda Růžička

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné