Brainstorming jako cesta k oživení kampaní

Digichef

Už se vám někdy stalo, že jste koukali do reklamního rozhraní a přemýšleli, jak oživit dlouho běžící kampaň? A i kdyby do vás dloubali kolegové vidličkou, prostě vás nic nenapadalo? To se může stát každému z nás. Pojďme si říct, jak takovou slabou chvilku hravě překonat!

Každý z nás se určitě už někdy brainstormingu zúčastnil. Podle mě neexistuje lepší způsob, jak se na chvíli vytrhnout ze stereotypu, pobavit se s kolegy a získat tak pár (i víc) dobrých nápadů. Funguje to skvěle při vymýšlení vychytávek na kampaních, a to i když se zúčastní lidé, kteří normálně do PPC nedělají. Nevěříte?

Představte si, že máte kampaň klienta, který prodává ve velkém auta. Kampaň jede skvěle - vychytali jste spoustu klíčových slov, některá jste vyloučili, díky tomu máte skvělé CTRko, snížili jste klientovi náklady na proklik, do kampaně jste zapracovali Sitelinky, rozšíření o pobočky, máte vymazlený remarketing, Youtube InVideo, bannery s akční nabídkou, prostě všechno, co vás napadne. Co teď?

Sesbírejte kolegy, kteří nemají s PPC nic společného, ale rozumí autům. Sice vám neporadí, jaké vychytávky se dají na kampani nastavit díky automatickým pravidlům nebo jak lépe analyzovat vývoj trendu přes Google Trends (bývalé Google Insights), ale získáte pohled lidí, kteří prostě mají rádi auta a sledují dění na trhu.

To je přece k nezaplacení!

Není to ale tak snadné, jak se zdá. Že jen tak naženete pár lidí do stejné místnosti a odnesete si v hlavě tucet super střel, ze kterých budete muset přinést na schůzku s klientem polštář a izolepu, protože bude nadšením skákat až do stropu.

Chce to pořádnou přípravu.

Ta podle mě dělá většinu úspěchu brainstormingu. Pojďme si to probrat celé popořadě:

  • Ještě než vůbec oslovíte kolegy, musíte mít jasný cíl, kterého budete chtít na brainstormingu dosáhnout.

Je to věc, od které odpíchnete celý brainstorming. Musí být co nejjasnější. Například: „Čím zvýšit počet prokliků“ vašim kolegům nic neřekne a nevyřešíte nic. Oproti tomu: „Jak promovat klientův autoservis u lidí, kteří si v kontextové síti vyhledávají články o autonehodách“ už je mnohem lepší.

Proč? Protože tím zasadíte do hlav kolegů jasnou myšlenku, kterou se pak mohou zaobírat.

 
  • Nechte kolegy mluvit, i když se chvíli nedrží přímo konkrétního cíle.

Když začnete ostatní přerušovat a opravovat, ztratí brainstorming základní pointu, kvůli které se svolává.

Důležité je zaznamenat myšlenku, nápad. Ať už je jakákoliv.

Nedělejte si starosti s tím, co je to za nesmysly, které v kampani nepoužijete. Nepřemýšlejte hned, jak nápady zpracovat. Na to není čas ani místo.

Brainstorming má být svižný, rychlý. Musí ubíhat jako Usain Bolt na olympiádě.

Určete někoho, kdo vám bude nápady zapisovat a vy jenom lehce korigujte jednotlivé body. Když se u nějakého zdržíte déle, nevadí. Hlavně nikoho neblokujte tím, že ho budete opravovat. Na samotné "poradě" to musí svištět!

image

Zdroj: www.brainwads.net

  • Dejte si oraz, než výsledky vyhodnotíte.

Dejme tomu, že máte hotovo. Kolegové na vás vychrlili hromady nápadů a vizí, řekli vám co a jak, proč a kdy a tak dále.

Rozhodně nedoporučuju hned sednout za stůl, půlku vyškrtat a druhou hned rvát na sílu do kampaně.

To je kontraproduktivní nesmysl.

Nechte to den nebo dva být, pak se k zápisu vraťte s čistou hlavou a projděte si ho. Vyberte pár dobrých tipů, racionálně si je zdůvodněte (ano, až teď, rozhodně ne při brainstormingu) a zapište bokem. Pak můžete začít vymýšlet, jak je použít v kampani.

Jestli zkusíte nějaké zajímavé cílení s velmi specifickými reklamními texty, nebo jestli klientovi navrhnete nějakou novou kreativitu bannerů, které potom určitým způsobem použijete někde v kontextu. To už je na vás.

Důležitý je odstup od samotného brainstormingu a následného vyhodnocení.

 

Určitě tenhle postup vyzkoušejte, uvidíte, že takhle přijdete na zajímavé věci. Nezapomeňte, že nemůžeme být mistři všech řemesel a nedokážeme nosit v hlavě všechny nápady.

Na závěr se ptám, máte nějaké vlastní tipy, které se vám osvědčily při brainstormingu? Podělte se s námi! Rád si poslechnu vaše vlastní zkušenosti.

Svižně, cíleně. Tak se dělají dobré brainstormingy :)

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

6. listopadu 2012