Odkud by měla vycházet vaše strategie pro sociální sítě?

Digichef

Někdo řeší aktivity v sociálních sítích tak moc, až je postupně oddělí od jádra svého podnikání. Sociální sítě přitom (většinou) nejsou místem, kde se kolem značek utváří nové komunity. Jsou místem, kde se sdružují komunity již existující. Zastávám názor, že strategie pro sociální sítě by měla vzniknout s cílem vybudovat komunitu, jejíž existence se až poté na sociálních sítích promítne. Proč?

Protože sociální sítě jako takové vás nespasí

Nemáte-li dostatečnou základnu věrných příznivců ve skutečném světě, těžko ji získáte ve světě digitálním.

A tím těžko nemyslím, že by se vám to nepodařilo. Podaří. Ale bude vás to něco stát. Budete totiž muset postupovat takhle.

image

Je to sice delší cesta, ale zato s horším výsledkem. Paráda, ne?

Začnete oslovovat nekontrolovatelnou masu uživatelů sociálních sítí. Lidi, které neznáte a nemáte s nimi nic společného. Budete se snažit udělat z nich své příznivce - typicky fanoušky na Facebooku. Využijete k tomu soutěže, bonusy, vzorky zdarma a další lákadla.

Ta strategie bude fungovat. Kdo by odmítl něco zadarmo? Nebo možnost něco vyhrát?

Získáte "příznivce". Ano, příznivce svírané nelítostnými uvozovkami. Co myslíte, budou to skuteční zastánci vaší značky? Nebo uměle přivedení zájemci o 50 ml vašeho šamponu zdarma?

Jakmile se začnete snažit udělat z pseudopříznivců své zákazníky - a to budete, proč byste se jinak snažili je získat? - čeká vás ještě hodně práce s nejistým výsledkem.

Nevíte totiž, s jakými lidmi pracujete. Už u vás někdy nakoupili? Vědí vůbec, kdo jste?

Naproti tomu druhá cesta, to je jiná!

Budete-li chytřejší (a já vám v tom fandím), začnete o sociálních sítích přemýšlet jako o zrcadlu image vaší společnosti.

A zařídíte, aby byl váš odraz co nejlepší. Vydáte se totiž touhle cestou.

image

"Rekrutovat" příznivce z řad zákazníků je snazší, levnější a upřímně - zábavnější

Vaše strategie pro sociální sítě by měla začínat špičkovými službami, prvotřídním servisem, milým chováním vaší recepční.

Vším, co přímo ovlivňuje dojem zákazníka z vaší společnosti.

Pak dejte nadšenému zákazníkovi vědět, že jste na sociálních sítích. Najde si vás. A bude tak kvalitním příznivcem - fanouškem, followerem, odběratelem - jakého si jen můžete přát.

Zná vás. Ví, jak pracujete, co pro něj děláte a jak to děláte. Věnuje vám svou pozornost, protože mu za to stojíte.

Interaguje s vámi a pomáhá šířit váš obsah.

Ať vědomě či nevědomě, dává svým přátelům a ostatním uživatelům sociálních sítí vědět o tom, že tu jste a že děláte dobře svou práci.

A ostatní uživatelé se o vás budou zajímat. Samozřejmě ne všichni. Ale ti, co ano, rozhodně nebudou litovat - děláte totiž všechno pro to, aby se stali vašimi příznivci.

Toť pro dnešek vše.

Doporučení na závěr - máte-li hodinu denně na vymýšlení aktivit na Facebooku, věnujte ji přemýšlení nad tím, jak udělat radost zákazníkům, ne tomu, jak ulovit nové fanoušky.

Teď už je to opravdu všechno. Dotazy? Připomínky? Směle do diskuze!

Místo lovu nových příznivců si je vychovejte.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67

13. listopadu 2012