Alespoň jednu zásadní facebookovou revoluci jistě pamatujete - ano, mám na mysli zavedení Timeline. Podobně rozsáhlým počinem bude i změna ve vyhledávacím systému. Facebook představuje Graph Search.
Najít na Facebooku to, co skutečně hledáte, je v současné době na den volna nebo alespoň pořádně silné nervy. Nový systém vyhledávání nejen zvýší (doufejme) uživatelský komfort, ale především VÝRAZNĚ rozšíří naše možnosti. Jinými slovy, Facebook bude ještě více sociální.
Chcete najít fotky svého kamaráda, které jste v minulosti lajkovali? Nebo fotky vašich přátel pořízené v New Yorku? To nebude problém. Stejně jako vyhledat ženy, které jsou single a líbí se jim stránka "Miluju sex". Jak užitečné, že?
Ale teď vážně. Užitečný tento vyhledávací systém skutečně je. Umožňuje vrstvení vyhledávacích kritérií a tím pádem v podsatě nekonečný řetězec, pomocí něhož se doberete ke kýženému výsledku.
Vyhledávat můžete na základě sociálních vazeb, které máte s ostatními uživateli. A že v tomto ohledu musí být databáze Facebooku neskutečně naditá, o tom není pochyb. Bylo tedy na čase, aby toho pan Zuckerberg a spol náležitě využili.
Graph Search vám umožní hledat nejen uživatele, ale i fotky, místa či zájmy, které nejvíce odpovídají vašim požadavkům. Víte o svých přátelích, že mají vytříbený hudební vkus a rádi byste nějaký ten tip? Ve světě založeném na běžné komunikaci FtF byste prostě šli a zeptali se. Ve světě Facebooku stačí napsat "Bands my friends listen to" a kamarádi vám doporučí. Aniž by o tom věděli.
To vše má jedno omezení. Veškeré výsledky vyhledávání musí respektovat nastavení soukromí. Právě v souvislosti s připravovanou novinkou se o otázce soukromí uživatelů výrazně diskutovalo, nicméně není důvod panikařit. V tomto ohledu se pro uživatele de facto nic nemění. Výsledky vyhledávání jsou pro každého uživatele jedinečné, nicméně lze vyhledat pouze obsah, který s vámi někdo sdílí nebo který je volně přístupný.
Právě nastavení vašeho soukromí tak určí, co o vás ostatní budou moci vyhledat. Věnujte mu proto zvýšenou pozornost.
Na Facebooku je více než miliarda lidí, 240 miliard fotek a více než bilion spojení. Vybírat je tedy z čeho. Nejpodstatnější pro Facebook je fakt, že se jedná o data unikátní. O data, ke kterým třeba takový Google nemá přístup. A vzhledem k tomu, že vyhledávání na základě sociálních vazeb bude doplněno i o vyhledávání webové (to zajistí Bing od Microsoftu), zástupci Googlu nadšením asi zrovna neskáčou.
Stejně tak jako představitelé Foursquare. Jen uvažte, nové vyhledávání vám umožní hledat oblíbené restaurace přátel na určitém místě apod. Nemluvě o funkci Nearby, jejíž rozšířené možnosti na Foursquare přímo útočí. Ale o tom třeba zase příště...