Zdroje dat pro analýzu klíčových slov

Digichef

Analýza klíčových slov je jedním ze základních dokumentů v procesu optimalizace webu pro vyhledávače. A nejen pro vyhledávače. Dokáže nám odpovědět, co naši zákazníci hledají. A pokud uživatelům nabídneme obsah, který hledají, máme vyhráno.

Abychom mohli provést kvalitní analýzu klíčových slov, potřebujeme kvalitní vstupní data. Prvním krokem tak je důkladné seznámení se s oborem analyzovaného webu a jeho cílovou skupinou. S jeho nabídkou produktů či služeb. V neposlední řadě také s konkurencí webu. Seznámení zpravidla probíhá formou brouzdání po analyzovaných stránkách, hledáním oborových webů a opět jejich procházením. V hledání podobných stránek vám může pomoci operátor (related:www.analyzovany-web.cz), nebo zadání obecnějších klíčových slov popisujících hlavní obsah webu do vyhledávače.

Všímáme si struktury webu, obsahu, který nabízí, důležitých prvků na stránce z pohledu SEO jako jsou titulky stránek, nadpisy, zvýrazněné prvky a podobně. Vhodné je si také popovídat s majitelem či správcem webu, který nám dokáže dát základní přehled o oboru. Tento krok může zabrat od několika desítek minut až po několik hodin. Záleží na velikosti oboru a rozsahu webu.

Druhým krokem je sběr dat, tedy shromáždění hledaných klíčových slov. Klíčová slova by měla být vždy relevantní k danému webu. Důležité je také odhadnout, kdy je fráze ještě relevantní a kdy už ne. Zvlášť u laterálních frází, což jsou často dotazy na obsah, který nepřímo souvisí s hlavním obsahem webu. Zdrojů, kde lze hledaná klíčová slova získat, je mnoho. Doporučuji jich využít co nejvíce, protože jenom tak jsme schopni posbírat co nejvíce dat. V následujících kapitolách si představíme několik základních zdrojů.

Statistiky návštěvnosti

Nejrozšířenější statistiky návštěvnosti u nás jsou Google Analytics. Výhodou je, že nabízejí přehled klíčových slov, přes která uživatelé přišli na naše stránky z vyhledávačů, a jejich jednoduchý export. Takže získat data je otázkou několika kliknutí. Data získáme v sekci zdroje návštěvnosti v přehledu vyhledávání. Následně si přepneme primární dimenzi na klíčové slovo a vybereme období, za které chceme statistiky zobrazit. Doporučuji vybrat co nejdelší období, abychom měli co nejvíce dat. Následně můžeme dát export, například do CSV souboru nebo excelového sešitu. Získáme tak data jak z přirozených výsledků vyhledávání, tak PPC kampaní.

Google Webmaster Tools

Druhým zdrojem jsou Nástroje pro webmastery od Googlu. Vyhledávací dotazy naleznete v sekci Návštěvnost z vyhledávání. Jedná se o nejčastěji vyhledávané dotazy uživatelů, kteří přišli na vaše stránky. Opět doporučuji zobrazit statistiky za co nejdelší období. Data lze následně stáhnout do tabulky.

Našeptávače vyhledávačů

Našeptávač nabízejí oba nejpoužívanější české vyhledávače, Google i Seznam.cz. Získaná klíčová slova z předešlých zdrojů vkládáme do vyhledávacího pole a sledujeme, jaké další dotazy nám našeptávač nabízí. Vkládáme nejprve obecnější slova a postupně je upřesňujeme.

image

Našeptávač vyhledávače Google.

Po vyhledání dotazu si všímáme titulků nalezených stránek a sledujeme související dotazy na konci stránky. Dotazy postupně upravujeme a znovu vyhledáváme. Nalezené dotazy si zapisujeme.

 

image

Související dotazy na dotaz "dovolená u moře" ve vyhledávači Google.

Nástroj pro návrh klíčových slov od služby Google AdWords a Sklik V posledním kroku doposud získaná data vložíme do nástrojů pro návrh klíčových slov od Google AdWords a Skliku. Doporučuji využít oba tyto zdarma dostupné nástroje. Jejich ovládání je velmi jednoduché a intuitivní.

Návrhy klíčových slov Google Adwords

Výhody

  • Není potřeba registrace.
  • Možnost zadat až padesát dotazů najednou.
  • Nalezená klíčová slova lze snadno exportovat do CSV souboru.

Nevýhody

  • Méně návrhů klíčových slov.

Zde doporučuji nalezeným slovům, která si chceme uložit, přidělit hvězdičku. Má to jednu velkou výhodu a to tu, že víme, která slova máme již označena. Slova označená hvězdičkou lze následně exportovat.

Návrhy klíčových slov Sklik

Výhody

  • Více návrhů klíčových slov.

Nevýhody

  • Nutnost registrace (lze se ale přihlásit přes jakýkoliv email od Seznamu).
  • Klíčová slova můžeme zadávat pouze po jednom.

Velkou výhodou nástroje od Skliku je to, že nám ve velké většině případů nabídne oproti Googlu více long-tailových (delších, méně často hledaných) frází. Nevýhodou ovšem je horší export klíčových slov. Nalezená slova lze podobně jako v Googlu označit pluskem (červeně). Takto vybrané klíčové slovo se nám uloží do seznamu vedle. Seznam označených slov pak lze zkopírovat do připravené tabulky.

Veškerá nalezená klíčová slova následně seskupíme do jednoho souboru. Promažeme duplicity a máme hotovou databázi hledaných klíčových slov k našemu webu.

O tom, jaké další zdroje využíváte, se můžete podělit v komentářích pod článkem.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.47 z 5
  • 4.47
  • 4.47
  • 4.47
  • 4.47
  • 4.47

16. července 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Adam Šitavanc | 16. července 2013

    Když už tady máme ten našeptávač od Google, tohle je velmi příjemná aplikace, která jeho data využívá: http://ubersuggest.org/

  2. Nela | 17. července 2013

    Pri rozhodovani o volbe hlavnich klicovych slov pro web rozhoduje i cetnost jejich vyhledavani. Jakym typem shody pro google keyword tool se doporucujete ridit? (shoda frazova, presna,siroka). Dekuji

  3. Matěj Velička | 17. července 2013

    Adame, díky za nástroj, funguje perfektně. Nelo, při rozhodování o volbě klíčových slov se doporučuji řídit hledaností v přesné shodě. Volná respektive frázová shoda nám naopak může dát představu, jaký potenciál má dané slovo nebo fráze v long-tailu, to znamená ve své rozšířené podobě.