Linkbuilding: jak poznám kvalitní web, z kterého bych měl usilovat o odkaz?

Linkbuilding se za posledních několik málo let výrazně proměnil, a to především díky vývoji algoritmů vyhledávačů. Dnes už není prvotním ukazatelem úspěšnosti linkbuildingu křivka rostoucího počtu zpětných odkazů a počet odkazujících domén směřujících na web. Zásadní je kvalita zpětných odkazů, respektive odkazujících webů. Pojďme si projít několik základních ukazatelů, podle kterých poznáme kvalitní web, s kterým by stálo za to navázat spolupráci.

Relevance

Prvním nepochybným ukazatelem je jistě relevance. Web by měl být tematicky příbuzný s naším webem. Pokud například provozuji eshop s bytovými doplňky a dekoracemi, vhodné weby pro spolupráci budou například magazíny o bydlení, blogy zaměřující se na bytový design, ale třeba i eshopy prodávající nábytek. Nebojte se oslovit komerční weby. Pokud nebudete v konkurenčním vztahu a spolupráce bude dávat pro oba zúčastněné smysl, jen do toho!

Historie domény

Dalším důležitým faktorem je historie domény. Čím starší web je, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že na něj povede více přirozených zpětných odkazů. Pro zjištění nejen těchto informací o konkrétní doméně existuje značné množství nástrojů, například http://whois.net/.

Návštěvnost

Hlavní cíl spolupráce by neměl být zpětný odkaz, ale návštěvnost, kterou web má. Právě tu je třeba využít a nasměrovat na náš web. Zpětný odkaz hraje "pouze" roli prostředku, kterým návštěvnost převedeme.

Ne vždy máme k dispozici statistiky návštěvnosti a ne každý web má veřejné počítadlo návštěv. Návštěvnost lze ale odhadnout. Jednak na základě Alexa ranku, jednak na základě aktivity uživatelů v komentářích pod příspěvky, ve fóru, anketách a podobně. Alexa rank nabývá hodnot 1 až 10 mil., přičemž čím je hodnota tohoto ranku nižší, tím je web navštěvovanější.

Aktivita webu

Vyhledávače mají rády aktuální obsah. Web by proto měl obsahovat aktuální informace. Pokud se jedná o internetový magazín nebo blog, příspěvky by měly přibývat pravidelně. Pokud je web neaktivní a zastaralý, pravděpodobně už nebude mít ani pravidelné návštěvníky.

Reklamy

Reklamy jsou zdrojem příjmu většiny webů a jako takové jsou jejich přirozenou součástí. Ovšem čeho je moc, toho je příliš. Existuje řada webů, které jsou vytvořeny pouze pro reklamu, nikoliv pro to poskytnout kvalitní obsah. Takovýmto webům bychom se měli při linkbuildingu vyhnout.

Ranky

Ranky neboli hodnocení stránky vyhledávači by nemělo být primárním ukazatelem kvality webu. Nicméně ranky mohou o webu prozradit mnohé informace.

Například pokud objevíme výrazný nepoměr mezi rankem od Seznamu (Srank) a rankem od Googlu (Pagerank), může to značit problém. Zvlášť pokud je Pagerank hlavní stránky roven nule a přitom víme, že web má již nějakou historii (v řádu minimálně několika měsíců), existuje pravděpodobnost, že jej postihla nějaká forma penalizace. Proto bychom se takovému webu měli vyhnout.

image

Toolbarové hodnoty Srank a Pagerank.

Počet zaindexovaných stránek

Díky počtu zaindexovaných stránek si můžeme udělat obrázek o velikosti kontrolovaného webu.

Zjistíme jej snadno operátorem „site“. Pokud bych například chtěl zjistit počet zaindexovaných stránek pro tento blog, zadáme do vyhledávače příkaz „site:sunitka.cz“. Stejně jako u předchozího bodu, výrazný nepoměr počtu zaindexovaných stránek (několikanásobný rozdíl) může ukazovat na problém. Například velké množství duplicitního obsahu na webu nebo porušení pravidel vyhledávačů.

Zpětné odkazy

Je vhodné se také podívat, jaké odkazy na daný web vedou. Zda jsou odkazující weby tematicky podobné a obsahově kvalitní. Základní analýzu dnes některé nástroje umožňují zdarma, velmi dobrou zkušenost mám například s nástrojem Majestic SEO.

image

Analýza zpětných odkazů webů www.sunitka.cz v nástroji Majestic SEO.

Toto jsou základní ukazatele kvality webu. Po zhodnocení výše uvedených faktorů bychom měli být schopni posoudit, zda je vhodné s webem navázat kontakt a pokusit se vyjednat spolupráci. Víte o dalších faktorech, které jsem nezmínil a stojí za to se na ně podívat? Napište nám do komentáře pod článkem.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.74 z 5
  • 3.74
  • 3.74
  • 3.74
  • 3.74
  • 3.74

20. srpna 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Erik Webr | 20. srpna 2013

    Žádná zmínka o webu navštěvovaném mojí cílovou skupinou? Hodnotíte to pouze technicky, moc selského rozumu v tom není...

  2. Matěj Velička | 21. srpna 2013

    Děkuji za komentář, pane Webr. Cílová skupina je samozřejmě důležitá, tu nám ale již ošetřuje první ze zmíněných faktorů - tedy relevance neboli tematická příbuznost obou webů.