Není kanál jako kanál

Počátkem roku jste mohli zaznamenat změny, ke kterým přistoupil Google u své služby YouTube. Nově prezentovaný kanál ve verzi 4 s kódovým označením Hitchhiker (stopař) a oficiálním názvem Jednotný kanál YouTube si nyní prozkoumáme trochu podrobněji, a to jak běžně využívanou bezplatnou variantu, tak i variantu placenou, která umožňuje vytváření vlastních gadgetů (tzv. YouTube Custom Gadget Channel). V případě obou variant jde pro YouTube o významnou změnu, která přináší mnoho zajímavých vylepšení.

YouTube kanál by neměl být pouhým uložištěm nahraných videí, ale dalším komunikačním kanálem, který poskytne divákům informace o vašich produktech či službách a pomůže budovat komunitu věrných fanoušků značky. Poslouží k tomu jak možnost brandingu kanálu ve všech zařízeních, zobrazení více obsahu než dříve, oslovení i těch, kteří nejsou odběrateli vašeho obsahu a další.

image

Jednotný kanál YouTube / Zdroj: Google

Nový layout, nové možnosti

Nový layout jednotného kanálu je dostupný cca od poloviny února tohoto roku. Postupně pak docházelo k automatickému přechodu na novou verzi, která nabízí třísloupcové rozložení.

  • Levý sloupec je věnován průvodci, kde uživatelé naleznou historii přehrávání, seznamy videí nebo odebíraný obsah,
  • pravý sloupec je potom určen pro oblíbené a související kanály,
  • a prostřední sloupec slouží pro vlastní videa nebo vytvoření vlastního gadgetu, který se bude dynamicky rozšiřovat v závislosti na velikosti obrazovky od 640px do 1060px.

Krom změn v rozložení kanálu přináší nová verze například i možnost nastavení upoutávky. Tedy jednoho videa, které se zobrazuje pouze divákům, kteří nejsou přihlášeni k odběru. Nově je také možné zveřejnit odkazy na vlastní webové stránky nebo sociální sítě přímo v rámci oblasti určené pro channel art.

Jeden vzhled pro všechna zařízení

Pravděpodobně nejpodstatnější změnou, především vzhledem k neustále rostoucímu využití mobilních zařízení pro přístup k obsahu na internetu, je možnost zobrazit jednotně kanál na všech zařízeních. Design kanálu se nyní chytře přizpůsobí, aby vypadal dobře na obrazovce jakékoli velikosti. Obsah kanálu se tak stává přístupným pro všechna zařízení s webovým prohlížečem.

Nový kanál je sice možné zobrazit s jednotným vzhledem na všech zařízením, přicházíme však o možnost nahrání vlastního pozadí, jak tomu bylo u předchozí verze. Navíc s novým channel artem (jakýmsi cover obrázkem na způsob Facebooku) je nutné si trochu pohrát a dát si především pozor na to, aby klíčové sdělení bylo umístěno v oblasti viditelné právě na všech zařízeních. Obrázek bude totiž zmenšován nebo zvětšován podle mobilního zařízení, na kterém bude zobrazován. Je tedy nutné dodržet specifikace pro tvorbu designu kanálu.

image

Popis Jednotného kanálu YouTube

Kontrola nad vlastním obsahem

S jednotným kanálem je možné využít vyšší kontroly nad vlastním obsahem kanálu. Seznamy videí jsou nyní zobrazeny v popředí těsně pod upoutávkou kanálu. Takže pokud jste se seznamy dříve příliš nepracovali, pak nyní máte dostatek možností, jak obsah kanálu zorganizovat tak, abyste co nejvíce zaujali své odběratele.

Průvodce

Slouží uživatelům k tomu, aby snadno zjistili, co nového nabízejí jimi odebírané kanály. Na mobilní verzi webu však průvodce nenajdete. Alespoň zatím.

Doporučené a související kanály

Doporučené kanály si nastavuje sám vlastník kanálu. Může tak uživatelům doporučit například další obsah v rámci vlastní značky.

Související kanály jsou pak nabízeny na základě YouTube algoritmu. Může se tak stát, že jako související kanály jsou zobrazovány i ty konkurenční. Tomu lze samozřejmě zbránit zakázáním zobrazování souvisejících kanálů v nastavení. V některých případech také může nastat situace, kdy algoritmus nevyhodnotí obsah žádného kanálu jako související.

Vlastní gadgety

Nestačí vám hrátky s jednotným kanálem YouTube? Chtěli byste něco víc? Žádný problém! Právě pro vás je tu možnost vytvoření vlastních gadgetů, pomocí kterých můžete posunout váš jednotný kanál na úplně jinou úroveň. Podívejte se, jak vlastní gadgety využívají některé světoznámé značky.

Má to ale drobný háček. Kromě vytvoření samotného gadgetu budete muset investovat i do podpory kanálu, a to částku 1 mil. Kč. Částka musí být investována během 3 měsíců od spuštění kanálu, a to do jakéhokoliv formátu v rámci YouTube (tzn. jakákoliv video/display reklama na YouTube homepage, searchpage, watchpage, jako například masthead lite na YouTube homepage, přeskočitelná video reklama nebo invideo reklama).

Žádost o založení YouTube Custom Gadget Channelu je nutné doplnit o základní informace jako je název společnosti, timming kampaně, základní plánovaný koncept kanálu. Žádost je následně nutné zaslat na chciyoutube@google.com.

Jakmile budete mít navržen koncept kanálu a schválenou žádost, můžete se pustit do vývoje vlastního gadgetu. Pokyny, jak postupovat, najdete na stránkách nápovědy společnosti Google.

Budeme velice rádi, pokud se s námi podělíte o vaše názory na Jednotný kanál YouTube a pošlete nám třeba i ukázky kanálů, které jsou podle vás nejlepší.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.6 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

17. září 2013

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné