Fenomén meme na sociálních sítích

Digichef

Proč tráví lidé na sociálních sítích tolik času? Kromě toho, že sdílí novinky ze svého života (a stalkují své kamarády), chodí se sem primárně pobavit. V tomto článku se zaměříme na formu zábavy, která je specifická pro současný internetový věk. A na to, jak ji využít v marketingové komunikaci.

Víte, co je na internetu nejvtipnější, nejvíce sdílené a nejvíc cool? Jsou to memes! Jako meme se dá označit jakýkoliv typ informace, který se rychle šíří. Nejčastější formou jsou obrázky, videa a může to být i zkratkové slovo (Trolol).

Meme je ve svém marketingovém pojetí spjato s virálním či guerilla marketingem, který se snaží vytvořit jakýsi fenomén spontánního sdílení samotnými uživateli.

Co o meme možná nevíte

Slovo meme (česky mem) má původ ve slově mimena, což znamená napodobovat (jako pantomima). V odborné terminologii se toto slovo používá k označení reprodukce genů a memy vlastně podobně jako geny fungují. Šíří se a replikují. Termín mem byl poprvé použit v knize Sobecký gen britského evolučního biologa Richarda Dawkinse v roce 1976. V knize jsou jako příklady memů uvedeny melodie, móda nebo dokonce technologie oblouků budov.

Náhled do historie meme

Pamatujete na sluníčkové „Always Coca Cola“?

Nebo krutopřísné Schwarzeneggerovo „I’ll be back!“?

Ano, i tohle jsou předchůdci dnešních meme. Ale maličký rozdíl zde přeci jen je. Tato meme zpopularizovaly reklamní agentury a jedná se převážně o jednostranný tok informací. Dnešní forma meme je interaktivní a nabízí více možností podílet se na tvorbě obsahu, vtáhnout uživatele do dění.

Video meme současnosti

Nejvíce virální meme tohoto roku je bezpochyby Harlem Shake. Vznikl 2. února 2013 díky videu, které nahrála na YouTube pětice teenageru z Austrálie. Dejte dohromady skupinku lidí, oblečte si šílené kostýmy, pusťte si kousek písně Harlem Shake od Baauer, dělejte nejdivnější pohyby, natočte se na video a uploadněte to na YouTube. Do rána z vás bude internetová celebrita.

Kompilace nejlepších Harlem Shake videí:

Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat a Harlem Shake nenacvičovali pouze obyčejní lidé po celém světě. Tento viral „nakazil“ i hvězdy. Takový Harlem Shake natočil basketbalista LeBron James v šatně s týmem Miami Heat.

Proč využít meme v marketingové komunikaci

Jak již bylo zmíněno v úvodu, lidé se na sociální sítě chodí primárně pobavit a chcete-li své potenciální zákazníky zaujmout, projevit smysl pro humor je jednou z dobrých cest. Upřímně…Suché společnosti na sociálních sítích dnes nikoho nezajímají. Nejsnazší cesta, kterou se můžete uživateli dostat do přízně, je rozesmát ho. Sociální sítě mají díky možnosti sdílení velký virální potenciál. Využijte toho! Ať se vaším obsahem „nakazí“ co nejvíce lidí.

image

Call-to-action

Cesty, kterými se můžete vydat

Vtipný obsah vytvořte

Pokud se živíte reklamou, v hloubi duše toužíte po tom natočit tak geniálně virální spot jako je Never say no to Panda! Video má na YouTube bezmála 27 milionu zhlédnutí, a to už je u reklamy na mléčné výrobky slušné číslo.

Inspirujte se

Pamatujete na čokoládového svalovce z reklamy na Old Spice? (Samozřejmě, že pamatujete, kdo by zapomněl…) Tvůrci filmu Kocour v botách se inspirovali a charakterových vlastností charismatického modela využili pro nenapravitelného kočičího svůdníka. Výsledek nám přijde povedený a vtipný:

image

GymRa.com - inspirace meme The most interesting man in the world

Převezměte již hotové

Nemusíte za každou cenu originální sdělení vymýšlet, převzít můžete již hotové. Na internetu je mnoho obrázků či videí, která mohou být vůči vaší cílové skupině relevantní a pobaví je. Důležité je správně načasování a obsahová podobnost s produktem nebo službou, kterou nabízíte. U nás by to bylo například…

image

Boromir

nebo...

image

Cat meme

Na co si dát pozor

Abyste mohli začít inteligentně vtipkovat, musíte komunitu svých fanoušků znát a vědět, co si k nim můžete dovolit. Zaměřte se na relevantnost. Vtipná a odlehčená komunikace je skvělým doplňkem té produktové, ale i zde se držte tematického zaměření své stránky.

Další důležitou vlastností meme je aktuálnost. Na internetu sdělení stárne mnohonásobně rychleji než v opravdovém offline světě. To, co bylo ráno cool, už je večer okoukané a každý to viděl. Jak ale být stále v obraze?

Nekonečná studnice zábavy

Vytipujte si zdroje, které budete sledovat pravidelně. Zdroje, které jsou pro vás tematicky relevantní a víte, že často přichází s novým obsahem. Čas, který věnujete shromáždění těchto zdrojů, se vám bohatě vrátí při průběžném vytváření příspěvků. Pro inspiraci jich pár přikládám.

image

Forever alone meme

image

Matrix Morpheus meme

A jaké je vaše nejoblíbenější meme? Podělte se v komentáři.

Které meme je vaše nejoblíbenější?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

29. října 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Dominik Fryč | 29. října 2013

    Pěkný článek, je to dobře napsané. Možná bych ještě pro ty, co to moc neznají, uvedl pár základních meme postaviček s jejich významem, protože to tu hraje taky důležitou roli.
    Já osobně jsem meme ze začátku nesnášel, kvůli jejich grafice. Po pár měsících jsem si na ně zvykl, občas mě rozesmály. Později jsem začal obdivovat, jak dlouho se tento hit drží internetu, hlavně tedy Facebooku, protože se pořád objevovaly nové a nové meme. V dnešní době to nesnáším, jakmile nějaká stránka sdílí meme, hned jí přestanu sledovat.

  2. Lulu Perlíková | 30. října 2013

    Zdravím Vás, Dominiku,

    díky za feedback. Máte pravdu, že jsem se měla pozastavit u rage komiksů, původně jsem to měla v plánu, ale potom jsem se přistihla, že mi FUUU, Fuck Yeah a Like a boss už taky lezou krkem. A tak jsem se raději zaměřila na meme novější, které (narozdíl od rage komiksů) přichází stále s novými obrázky.
    Ale kdoví, třeba se k Bitch, please a Cereal Guyi jednou ještě vrátím :)