Určitě víte, na co se zobrazuje vaše PPC?

Věc, která se v PPC reklamě vždy řešila a vždy řešit bude: vaše klíčové slovo nemusí odpovídat vyhledávacímu dotazu uživatele. Často se tak stává, že se vaše reklama zobrazí i na vyhledávání slova, které je sice podobné, avšak s reklamou nijak nesouvisí. Možná byste sami nevěřili, na co všechno se může reklama zobrazit. Ale jak se tomu bránit?

Nejprve je nutné pochopit, proč k tomuto jevu dochází. Typicky jsou na vině 2 faktory: obecná slova a volná shoda.

Problém příliš obecných slov

Řekněme, že inzerujete pneuservis a chcete prodávat pneumatiky. Je možné, že chcete zvýšit objem kliků pomocí obecných slov, možné je, že se vám to stane nedopatřením. Ovšem pokud pro takovouto kampaň použijete slovo „pneumatiky“ (třeba i na frázové shodě), může se stát, že se vaše reklama zobrazí na vyhledávání slova „recenze pneumatiky“ či „pneumatiky diskuze“.

Asi sami uznáte, že z takovýchto vyhledávání moc prodejů neuskutečníte.

Ačkoliv obecná slova jsou do začátku dobrá v tom smyslu, že vám pomohou najít další vhodná specifická slova pro kampaň, měli byste se u nich mít však na pozoru! Doporučuji pravidelně kontrolovat přehled vyhledávacích dotazů a následně z kampaně vylučovat slova, která pro vás nejsou relevantní. Vždy je dobré malérům díky vylučujícím klíčovým slovům předejít.

image

klíčové slovo, vyhledávací dotaz, relevance reklamy. 3 nejdůležitější termíny PPC reklamy.

Problém volné shody

Nyní si představte, že jste například distributor zemního plynu a v akviziční kampani na nové zákazníky máte i slovo „levnější plyn“. Ovšem toto slovo máte na volné shodě. V takovém případě se klidně může stát, že se vaše reklama zobrazí na „plynové pistole levně“.

Podobně jako v předchozím případě, vaše reklama nebude vyhledávacímu dotazu relevantní a tedy ani efektivní.

A podobně jako před tím, volné shody jsou fajn, pokud máte získat nápady na nová slova. Ovšem předpoklad je, že budete sledovat vyhledávací dotazy a včas vylučovat nerelevantní slova, na která se vám reklama zobrazila. Podle toho, jaké shody klíčových slov použijete, necháte PPC systém rozhodnout, na jaké slovo má být reklama zobrazena.

Kombinace obecného slova a volné shody

Asi to „nejlepší“, co se dá udělat, je zadat obecné klíčové slovo a nastavit ho na volnou shodu. V takovém případě se asi nebudete stačit divit, co všechno se vám může zobrazit v přehledu vyhledávacích dotazů. Někdy se budete smát, jindy brečet.

Například pro slovo “zážitky“ na volné shodě můžete dostat „zažitky se swingrs party“ či „zažitky žen při milovani s 2 muži“.

Našimi favority mezi vyhledávacími dotazy (a ano, toto uživatelé skutečně vyhledávají) jsou:

  • brány suvné letmé samonosné jen na ruční pohon
  • kuřacka prisada do auta
  • destilovaná voda na piti
  • jméno jak se dělá patchworkový vánoční zvonek
  • vánoční flaška s pitím
  • nebankovní půjčky bez registru a zástavy a pro problémové klienty

Z těch peprnějších pak jsou:

  • mega cock afrodisiakum masti
  • vibrátor ponorný
  • erotické filmy s deti
  • agáta hanychová v pornu

Tímto seznam samozřejmě nekončí. Pro pobavení přikládám i 10 nejkurióznějších vyhledávacích dotazů.

Na stopě vyhledávání uživatelů

Bohužel nezjistíte, na co se bude PPC reklama zobrazovat, dokud ji nespustíte a nepodíváte se na přehled vyhledávacích dotazů. Nebo ano?

Před spuštěním PPC kampaně doporučuji v nástrojích pro návrh klíčových slov systému AdWords i Sklik vyhledat pár vašich nejdůležitějších klíčových slov. Co vidíte? Jsou návrhy ucházející, nebo spíše děsivé? Nezapomínejte, že zde vidíte predikci založenou na reálných datech z jiných PPC kampaní a ze sledování provozu vyhledávání.

Co tedy v těchto nástrojích uvidíte, to s největší pravděpodobností uvidíte i ve svých PPC kampaních. Proto je na toto dobré pamatovat ještě před spuštěním a předem některé šílenosti rovnou vyloučit. Aby se vám nestalo například toto:

image

Návrh souvisejících klíčových slov v nástroji Skliku.

Přiznám se ale, že v tomto se mi líbí jistá brutalita upřímnosti Skliku v tom, co se u nás opravdu hledá.

A jaké zkušenosti máte s vyhledávacími dotazy vy? Budu rád, pokud se svěříte do diskuze a rozšíříte tak mou sbírku kuriozit :).

Občas se PPC reklama zobrazuje i na šílené vyhledávací dotazy...

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

6. listopadu 2013

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné