Nástroj SEDM – nový pomocník při analýze klíčových slov a hledání konkurence

Rád bych vám představil náš nástroj SEDM – Search Engine Data Miner. Z názvu už asi poznáte, že se jedná o nástroj, který získává určitá data z vyhledávačů. Je to tak. Slouží jako pomocník pro analýzu klíčových slov. Pro důkladnou analýzu je potřeba získat z vyhledávačů mnoho dat. A získávat je ručně je kolikrát na hodiny. O stereotypu této činnosti ani nemluvě. SEDM vám usnadní spoustu této ne vždy příjemné práce.

Co SEDM umí?

SEDM je veřejně dostupný nástroj sloužící k analýze výsledků vyhledávaní fulltextových vyhledávačů Google a Seznam.cz. Za pomoci nástroje lze snadno získat data o hledanosti až několika desítek klíčových slov ve vyhledávači Seznam.cz. Pro každé klíčové slovo pak počet nalezených výsledků v obou vyhledávačích. Počet možných zadaných klíčových slov jsme nijak neomezovali, nicméně máme vyzkoušeno, že pro padesát klíčových slov by měl nástroj data získat bez jakýchkoliv problémů. V neposlední řadě nástroj umí vyhledat nejčastěji zobrazené weby v SERPu na zadaná klíčová slova, což může posloužit při hledání konkurence ve vyhledávačích. To vše na několik kliknutí. Získaná data lze snadno exportovat do excelovského souboru, případně zkopírovat do schránky.

Pro běh aplikace je nutný prohlížeč Firefox s rozšířením Greasemonkey, případně Chrome s rozšířením Tampermonkey, instalace scriptu SEDM a přihlášení do reklamního systému Sklik.cz. Nástroj SEDM pracuje ve vašem prohlížeči a všechny dotazy, které při vyhodnocování vašeho zadání zašle na Seznam.cz nebo Google, jsou odeslány z vaší IP adresy a vašeho prohlížeče.

image

Instalace nástroje SEDM

Začínáme

Po instalaci rozšíření, scriptu a přihlášení do systému Sklik.cz se vám objeví okno pro zadání klíčových slov (někdy nutno aktualizovat stránku - F5). Klíčová slova se oddělují čárkou či případně enterem. Lze zadávat i větší počet klíčových slov najednou. Pod textovým polem je možné nastavit analýzu konkurence (weby, které se na daná klíčová slova nejčastěji zobrazily v SERPu). Po kliknutí na tlačítko „Sedmit“ začne nástroj načítat data.

image

Zadání klíčových slov

Počty výsledků a hledanost

Po načtení dat se vám zobrazí dvě tabulky (v případě že zvolíte také analýzu konkurence). V první tabulce naleznete data o počtu nalezených výsledků pro jednotlivá klíčová slova v obou vyhledávačích a také jejich hledanost ve vyhledávači Seznam.cz. Zde jen musím upozornit, že pokud máte nastaveno nové vyhledávaní na Seznam.cz, nemusíte získat data o počtu nalezených výsledků. Pokud se tak stane, je nutné ve vyhledávači Seznam.cz přepnout na klasické výsledky (odkaz „Přepnout na původní vzhled“ v patičce webu) a analýzu provést znovu (respektive donačíst tato data). Pokud nezískáte všechna data v této tabulce, nelze načíst další tabulku.

image

Počty výsledků a hledanost

Analýza konkurence ve vyhledávání

Druhá tabulka je pak analýza konkurence ve vyhledávačích pro zadaná klíčová slova. Ve skutečnosti nástroj nalezne weby, které se nejčastěji a co možná nejlépe umisťují ve výsledcích vyhledávání. V tabulce naleznete 10 webů s nejlepším hodnocením. Weby jsou seřazeny dle relativní síly.

Relativní síla webu je podíl součtu získaných bodů z výsledků vyhledávání a maximálního teoretického počtu bodů, které může web získat. Hodnocena je pouze první stránka výsledků vyhledávání. Web může získat 1 až 10 bodů v závislosti na tom, na které pozici se nachází. 10 bodů získá za první pozici, naopak 1 bod za desátou pozici. Čím větší relativní sílu web má, tím více je vidět ve výsledcích vyhledávání na zadaná klíčová slova.

image

Analýza konkurence

Nástroj byl původně vyvíjen interně, jako pomocník při analýze klíčových slov. Nicméně rozhodli jsme se jej pustit do světa a usnadnit práci SEO konzultantům, ale i jiným specialistům, kteří pracují s těmito daty.

O vývoj se postarala naše sesterská společnost Smart Media, konkrétně autorem skriptu pro Greasemonkey je Víťa Krchov

Nástroj naleznete na adrese: http://www.sunitka.cz/nastroje/sedm. Budeme rádi za jakékoliv připomínky a podněty, které můžete zasílat na email sedm(at)sunmarketing.cz.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

16. prosince 2013

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Ludo Jambrich | 19. prosince 2013

    Dobry den, chválim myšlienku aj realizáciu.

    So skriptom mám nasledovný problém: skript ukazuje len výsledky z Skliku.
    viď.: http://i.imgur.com/7mdbjim.png

    Ešte otázka, píšete:
    "Ve skutečnosti nástroj nalezne weby, které se nejčastěji a co možná nejlépe umisťují ve výsledcích vyhledávání."

    myslí sa tým kombinácia SERP v Adwordsa aj Skliku?

  2. Matěj Velička | 19. prosince 2013

    Dobrý den, děkujeme za pochvalu. :) Přejdu rovnou k odpovědím:

    "skript ukazuje len výsledky z Skliku" - toto by mělo být již opraveno. Zkuste to, prosím, znovu. Musím jen upozornit na to, že nástroj v současné době získává data o počtu výsledků ve vyhledávači Google pouze v českém jazyce. I přesto, že máte nastaven ve vyhledávači jiný jazyk, než je čestina, sám jej přepne na češtinu.

    "myslí sa tým kombinácia SERP v Adwordsa aj Skliku?" - přesně tak, je to kombinace SERPu Googlu i Seznamu.

  3. Pavel Ungr | 22. prosince 2013

    Matěji, nevím jetsli jsme to správně pochopil, ale získání hledanosti jen ze Seznamu je bug nebo feature?

  4. Matěj Velička | 24. prosince 2013

    Pavle, v AdWords nešlo jednoduše "vyparsovat" data o hledanosti, protože je to celé přes javascript. Museli bychom to tahat přes zpoplatněné AdWords API. Je ale možné, že v budoucnu i toto implementujeme.

  5. StaWEBnice | 21. ledna 2014

    Zdravím,
    Prosím, co musím udělat, aby mi vyskočilo to okno pro zadání klíčových slov? Jsem přihlášená v skliku, podle všeho mám obě rozšíření nainstalovaná: http://imtp.me/6zy60250b.p ale ani po f5 či ctrl+f5 mi nic nevyskočí...

  6. Matěj Velička | 21. ledna 2014

    Hezký den. Mohu poprosit o screen "instalačních boxů"? Nebo alespoň o informaci, které máte zatrhlé, a které nikoliv? A také jakou máte verzi scriptu? Děkuji.

  7. ales | 27. března 2015

    Dobrý den,

    jak se nástroj spouští? Někde přímo v skliku ?

  8. Matěj Velička | 27. března 2015

    Dobrý den Aleši,

    nástroj naleznete na této adrese: http://www.sunitka.cz/nastroje/sedm. Pro správný chod aplikace je nutný prohlížeč Firefox s rozšířením Greasemonkey, případně Chrome s rozšířením Tampermonkey, instalace scriptu SEDM a být přihlášen do reklamního systému Sklik.cz. Vše najdete popsáno výše. Pokud byste si i tak nevěděl s rozběhnutím aplikace rady, napište mi na email - matej.velicka@sunmarketing.cz.

    Přeji hedně úspěchu!

    Matěj

  9. Vašek | 9. listopadu 2015

    Ahoj,

    bylo by možný nástroj SEDM spustit i pouze na výsledky hledanosti ze Seznamu? Když aktualizuji klíčovku, tak by se mi hodilo aktualizovat i hledanost ze seznamu :)

  10. Matěj Velička | 9. listopadu 2015

    Zdravím Vašku,

    vždyť hledanost zadaných klíčových slov ze Seznamu je standardně součásti výstupu ze SEDMičky. Nemyslíš hledanost z Googlu? Tu lze nyní bohužel automaticky "tahat" pouze přes placené API Google AdWords. Z toho důvodu není zatím hledanost zadaných klíčových slov z Googlu součástí výstupu.

    Matěj

  11. Vašek | 9. listopadu 2015

    Ano to je :) ale tím, že to získává počet výsledků, tak to trvá hrozně dlouho :)

  12. Jirka | 8. května 2016

    Podle čeho se počítá sloupeček "Konkurence na Seznam.cz"? Když jsem se díval, ukazuje to jiné hodnoty, než návrh klíčových slov v Skliku...

  13. Matěj Velička | 9. května 2016

    Hezký den, Jirko,

    číslo v tomto sloupci se počítá na základě toho, kolik dokáže vyhledávač Seznam.cz zobrazit výsledků na daný dotaz. Je to to číslo, které můžete vidět ve spodní části SERPu "Zobrazujeme výsledky 1–10 z celkem X nalezených", tedy to X (vizte http://screencast.com/t/mZMmWoeK8s). Zjednodušeně řečeno, čím více stránek je schopen vyhledávač zobrazit ve výsledcích vyhledávání, tím těžší bude optimalizace na daný dotaz.

    Matěj

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné