V lednu si stanovujeme nové cíle, dáváme si předsevzetí a snažíme se odhadnout vývoj událostí, které plánujeme. Zároveň se ale ohlížíme za rokem, který už uplynul. Za rokem, který nesl číslo 2013 a který na sociálních sítích byl rokem novinek, zvratů a manipulace. Shrnuli jsme pro vás témata, která na sociálních sítích nešlo přehlédnout.
Facebook a Twitter jsou silné politické nástroje, což dokázaly i poslední prezidentské volby. Můžeme se setkat s názory, že o výsledku 1. kola voleb sociální sítě rozhodly. Karel Schwarzenberg se díky komunikaci na Facebooku dočkal tak silné podpory, že ohrozil výzkumy podložené a naprosto jisté 2. místo Jana Fischera. Ale druhý pohled naznačuje, že sociálními sítěmi výsledky voleb ovlivněny nebyly, protože většina voličů na sociálních sítích aktivní vůbec není. Oba pohledy v sobě nesou špetku pravdy, ale ať už byl výsledek voleb jakýkoliv, nejdůležitější je v této otázce fakt, že díky sociálním sítím byla politickým děním ovlivněna i ta část mladé generace, která si v podvečer nezapne ani Události.
Dlouho byl Instagram službou pouze mobilní, ale v únoru přišla změna a IG našel druhý domov i na webu. Změna byla jedním z důsledků koupě Instagramu Facebookem. Webové profily se povedly, obsahují měnící se záhlaví sestavené z vlastních fotek a snímky jsou seřazeny podle měsíce pořízení. Koukněte třeba na IG Disney.
Desítky tisíc lidí na Facebooku uvěřilo, že když bude sdílet fotku počítače MacBook, skutečně jej získá. Jistě si na to pamatujete. Naše newsfeedy zaplavila vlna sdílených fotek iProduktů s komentářem „černá“ nebo „bílá“. Tato aktivita dokázala podvodem nabrat na stránku 50 000 nových uživatelů za jeden den. A nejsrandovnější na tom je, že podvodné stránky jsou na Facebooku stále k nalezení.
Pamatujete, jak nám Facebook změnil klasický vzhled na tzv. „timeline“ a všichni ji nenáviděli ještě dlouho předtím, než jim byla povinně přidělena? V dubnu 2013 nám timeline upravili znovu. Dali pryč dva nepřehledné sloupce a nechali pouze jeden. S touto podobou Facebooku fungujeme vlastně stále. Kdypak asi přijde další inovace?
Loni se facelift nevyhnul ani sociální síti od Google, ale všem to bylo tak nějak jedno, protože tam stejně nikdo kvůli tomu nepřišel. G+ se na první pohled hodně podobá Facebooku a v některých směrech je G+ i uživatelsky daleko příjemnější než Facebook. Ale ani jasně okopírovaná timeline nedonutila uživatele Facebooku se na G+ přesunout. Proto důvodem k působení zde zůstává hlavně praktičnost - podpora kampaní v AdWords, SEO a možnost hangoutů.
Anketu o Tweet roku vyhrál Falešný kníže. Jedná se o virtuální profil založený na osobě významného českého politika Karla Schwarzenberga, který je pojat tak nějak po cimrmanovsku. Ačkoliv je profil falešný, mezi českými uživateli Twitteru patří k nejoblíbenějším. Falešný kníže vyhrál nejenom kategorii Tweet roku, ale i kategorii Účet roku a pokud Twitter používáte, doporučujeme sledovat – pobavíte se. A jak vlastně tweet roku vypadal?
To, že se dá na internetu stáhnout podcast kázání, když zrovna nemůžete jít do kostela, už je celkem normálka. Papež František, který je pro jedny rebelem a pro druhé „konečně normální člověk jako my“, se chce přiblížit mladým a sledováním papežova Twitteru se prý můžete dočkat církevních odpustků. Oceňujeme kreativitu papežova PR týmu. P.S.: Na vlastní kůži jsme to ještě netestovali.
Během srpna jsme v souvislosti se soutěžemi na Facebooku bouchali šampáňa a celý měsíc jsme jenom oslavovali… Ne, děláme si legraci, ve skutečnosti jsme pracovali ještě intenzivněji - Facebook nám totiž povolil dělat soutěže v timeline, a tak jsme si to chtěli u svých klientů vyzkoušet. Tato revoluční inovace odbourala většinu nesmyslných omezení, která do té doby soutěže svazovala. Ale pozor, nejedná se o naprostou anarchii, stále tu nějaká pravidla jsou a stále se nejedná o nástroj, který by kompletně dokázal nahradit aplikaci.
V září se na blogu Instagramu objevila informace o celkovém počtu 150 milionu uživatelů. Více jak 50 milionů se přitom registrovalo za půl roku. Domníváme se, že hromadná migrace je zásluhou Facebooku, který IG koupil. Dříve mohli IG používat jenom majitelé iPhonů (toto období máte možná spojené se vtipem Kolik váží hipster? – Jeden instagram.), pak se dostal i mezi uctívače Androidu (což íčkaři dramaticky oplakali) a nakonec přišla v červnu možnost točit videa, která mají o 8 sekund delší stopáž než videa na Vine. IG rulz!
Do loňského října jsme si na Facebooku mohli zvolit, že nechceme být vyhledávačem nalezeni. Tuto možnost prý používalo tak málo lidí, že Facebook rozhodl o zrušení. Fair enough! A pak se stala ještě jedna věc, kterou moc nechápeme. Na Facebooku se objevilo nekonečno žiraf. Proč? Možná vám to přišlo do pošty. Jedná se o hádanku v následujícím znění:
Takze: Dohoda je, ze vam dam hadanku. Pokud uhodnete, muzete si nechat svuj profilovy obrazek. Pokud se vam to nepodari, budete muset zmenit svuj profilovy obrazek na zirafu po dobu pristich 3 dnu. ODPOVED MI POSLETE DO ZPRAVY. Tady je hadanka: 03:00 Zazvoni zvonek a vy se probudite. Necekani hosté a jsou to vasi rodice, prisli na snidani. Mate jahodovy dzem, med, vino, chléb a syr. Co je prvni vec, kterou otevrete? Nezapomente … poslete odpoved jen mne. Pokud odpovite spravne, napisu pod status vase jméno. Pokud spatne, musite si zmenit svuj profilovy obrazek.
Připomíná vám to něco? Je to tak, hádanka je vlastně meme.
Po tom, co si Facebook koupil Instagram, chtěl mít pod palcem i momentálně nejoblíbenější aplikaci pro puberťáky, Snapchat. A nabídl za něj trojnásobek co za IG. Ale majitelé Snapchatu nabídku odmítli. Říkáte si, který blázen odmítne prodat službu na posílání obrázků za 3 miliardy dolarů? Každý, kdo ví, že zanedlouho se cena Snapchatu vyšplhá až na 4 miliardy dolarů.
Oblíbenost Pinterestu se rozšířila i za hranice USA, s čímž bylo spojeno přeložení do celkem dvaceti jazyků, které nově zahrnují češtinu a slovenštinu, ruštinu, polštinu a turečtinu. V Pinterest vkládáme veliké naděje, protože hledání a sdílení krásných obrázků je často tím nejprostším důvodem, proč lidé tráví na sociálních sítích tolik ze svého času.
A jaké události na sociálních sítích v roce 2013 uvízly v hlavě vám? Podělte se s námi v komentáři.
K článku již nelze přidávat další komentáře.
řekl bych, že nejdřív otevřu .. oči? nebo dveře..
řekl bych, že nejdřív otevřu .. oči? nebo dveře..
Drahý oldmane, máte pravdu, jsou to skutečně oči. I dveře jsou v toleranci. Ale hádanka nepočítá s variantou, že jsou mezi námi tací, kteří ve tři ráno otevřou víno ke snídani i poslepu :)