V online prostředí jde o každý znak. Každé napsané slovo může rozhodnout o tom, jestli si návštěvník vašeho webu produkt u vás koupí, nebo jestli zpochybní vaše služby a odejde ke konkurenci. Naučte se psát texty, které přesvědčí a nenechají vaši cílovou skupinu na pochybách.
Nebo byste se měli spíše rozepsat tak, abyste potenciálnímu zákazníkovi zalepili ústa veškerými možnými argumenty?
Obecně platí tato pravidla:
Délka vašeho textu se bude odvíjet od typu produktu, který nabízíte, od cílové skupiny lidí, která u vás nakupuje, od reklamního média, kde inzerujete, od cílů, které jste si u konkrétního sdělení vytyčili a od milionu dalších faktorů.
Pokud máte dražší produkt, budete potřebovat více textu, neboli více argumentů pro případné námitky. Zákazník chce znát, co přesně za své peníze získá.
Do reklamních formátů, např. v Google Adwords, lze umístit pouze krátký text. Musíte tedy zaujmout na prostoru omezeném počtem povolených znaků.
Je-li vaším cílem získání emailové adresy, text může být mnohem kratší, než když se snažíte něco prodat.
Nesnažte se svůj copywriting zbytečně nafouknout a zaplácat povídačkami. Čím úhlednější a přesvědčivější text napíšete, tím lépe bude vypadat. A pokud máte sklony se sáhodlouze rozepisovat, poproste kolegu, ať vám pár stránek vyškrtá.
Uvedeme vám tři příklady, kdy budete krátké texty potřebovat:
Když chcete získat emailovou adresu způsobem, kterým se uživatel k ničemu nezaváže.
Když by vám plánování obsáhlé textace celého vašeho webu zabralo spoustu času. V čase, kdy byste se věnovali popisným textům na web, už jste mohli uvést produkt na trh. Vypusťte nové zboží, dokud je horké a podrobné popisky nechte na potom.
(Ale, prosím, takto ne.)
Když využíváte PPC reklamy nebo na Twitteru. Tady prostě nemáte jinou možnost, než napsat krátký text.
Takže, jak si zajistit bohatý copywriting na skromném prostoru? Zde je 7 osvědčených tipů.
Ta nejdůležitější část copywritingu by se měla odehrát ještě předtím, než psát vůbec začnete. Ujistěte se, že víte, co je pro vaše čtenáře důležité, udělejte si jasno v demografickém cílení, seznamte se se svými lidmi důvěrněji a odpovězte si na tyto otázky:
Text funguje lépe, když si svou cílovou skupinu přesně specifikujeme, jak už jsme psali v článku o personách. Je totiž jednodušší mluvit s jednou konkrétní osobou. Pakliže zjistíte, že vaší cílovou skupinou jsou ženy ve věku 18 – 65 let, nemůžete cílit na všechny najednou. Dvacetiletá žena totiž neřeší stejné problémy jako šedesátiletá. Vaše cílová skupina je tak široká, že nevíte, kde začít? Začněte u ženy, která s největší pravděpodobností váš produkt koupí a mluvte přímo k ní.
Pro dlouhé i krátké texty platí, že by se měly držet jedné myšlenky. Nenechte se svést z cesty a neutíkejte od tématu. Vyberte si jedno téma a toho se držte. Dlouhé příběhy zkracujte na minimum a užívejte parafráze. Při zpětné kontrole textu vyhoďte všechno, co se netýká hlavního problému, který řešíte.
Než začnete psát, určete si, k čemu má text uživatele přesvědčit. Chcete, aby…
Jakmile si určíte cíl, zamyslete se nad tím, co by k akci přesvědčilo vás. Když chcete získat emailovou adresu, bude vám stačit méně textu, než když chcete něco prodat. Jestliže vám tahle část nejde, zkuste si nejdříve napsat výzvu k akci a k té pak směřujte význam textu. Cokoliv, co čtenáře zmate, nebo odpoutá pozornost, vymažte!
V krátkém textu pravděpodobně nepředstavíte všechny benefity svého produktu, proto vyberte ten nejdůležitější pro svou cílovou skupinu – proč by váš produkt měl někdo chtít?
Příklad: Jste firma, která prodává nádobí a vybavení do kuchyně a před sezónou pikniků a venkovních oslav chcete prodávat silikonovou formu na muffiny. Co by vás přinutilo si formu koupit? Mohla by to být třeba příručka receptů "Pohádkové cupcaky jako z cukrárny", kterou k objednávce dostanete zdarma, co říkáte?
Hlavní výhody: V přírodě nemusíte řešit občerstvení, máte ho s sebou. Krásně zdobené cupcaky každého ohromí. Nemusíte mít cukrářský talent jako na vysoké zdobené dorty. Cupcaky vypadají roztomile a děti je mají rády. Díky malým porcím nepotřebujete žádné talířky, ani příbory. Naučíte se barvit a dochucovat polevy. Zužitkujete ovoce v mrazáku. Silikonová forma se nepřipaluje a lze snadno umýt.
Kde mají uživatelé najít ten hlubší smysl? No to záleží, jestli váš text bude směřovat k vysokoškolačce, která denně pročítá foodblogy a své výtvory dává ochutnávat kamarádům, nebo k mamince, která pro své 10leté dítě chystá zahradní oslavu narozenin.
Text vypadá lépe, pokud v něm zmíníte záruku kvality vašich služeb. Všechny pochyby váhajícího zákazníka budou rozptýleny a tím spíše se přikloní ke konverzi.
"Pokud nebudete s naším produktem na 100 % spokojeni, dejte nám vědět. Pošleme vám nové zboží nebo vám vrátíme peníze. Rychle a jednoduše."
Kolikrát už jsem zmínila, že byste měli text promazat? Promažte ho přeci jen ještě jednou. Vraťte se zpátky na začátek hotového textu a odstraňte všechna slova, která se odchylují od vašeho cíle. Čtenáři sice nejsou tak hloupí, aby nedokázali pochopit i obsahově bohatý text, ale v prostředí internetové reklamy se nechají snadno rozptýlit. Jednoduché krátké texty, které si jen tak jednoduše plynou a dávají smysl, mají lepší konverzi. Tečka.
Využijte možností online prostředí pro otestování vlastních textů. To vám pomůže příště napsat ještě lepší text v ještě kratším čase. Přepište titulek, změňte velikost textu, editace vám ukáže věci, které jste předtím neviděli.
Zbytek už je na vás. Nedokážeme říct, jestli pro váš produkt či službu bude lepší krátký a úderný text, nebo dlouhý copywriting plný argumentů, ale těchto 7 tipů vás může navést na cestu častějších konverzí.