Think export with Google: Jak internet pomáhá firmám exportovat

Digichef

Je vám český trh malý a přemýšlíte, že svojí činnost rozšíříte i na trhy zahraniční? Tak nezapomeňte pro svůj start využít i online kanály. A že nevíte, jak na to? Shrnuli jsme vše důležité z konference Think Export, která přinesla spousty zajímavých informací o tom, jak využít online k internacionalizaci vašeho produktu či služby.

Včera jsme se zúčastnili v hotelu Mandarin Oriental jako poradenská agentura konference Think Export with Google s podtitulem Jak internet pomáhá firmám exportovat. Hlavním tématem celé konference bylo, jak jsou dnes české firmy připraveny internet využívat ke svým mezinárodním prodejům a jaké nástroje k tomu používají. Konference se účastnilo několik desítek zástupců předních českých firem, které své zboží či služby již exportují nebo se chystají exportovat.

image

Naše účast na konferneci Thik Export with Google

Úvodní přednášku zahájil hlavní ekonom Patria Finance David Marek s tématem Export v kontextu české ekonomiky a online kanálu. V současné době se český export podílí na HDP přibližně 80 % a jsme tedy příkladem malé otevřené ekonomiky závislé na exportu. Hlavním poselstvím přednášky tedy bylo, že zahraniční poptávka je pro český trh zajímavá a internet může být velmi účinným médiem, jak jí začít více využívat.

image

S online nástroji můžete pracovat velmi efektivně

Dalším přednášejícím byl Tomáš Potměšil, který se věnoval hlavně připravenosti firem na vstup do online světa. Zdůraznil, stejně jako Marek, že potenciál pro export s online kanály je velký, ale české firmy jej využívají jen minimálně. Hlavními důvody jsou prý:

  • nevíme, co přesně chceme a jaké online kanály k tomu využít,
  • myslíme si, že nemáme přístup k datům,
  • myslíme si, že nemáme kompetentní lidi.

Online kanály, ale skýtají pro exportéra velký potenciál a nabízejí mu spousty výhod:

  • poskytují kvalitnější a dlouhodobý vztah se zákazníkem,
  • větší dostupnost a množství relevantních dat,
  • přímé ovlivnění kampaní,
  • Možnost vyšší marže.

Na druhou stranu zde Tomáš Potměšil také uvedl, že ale internet není všemocný a je nutné respektovat určité kulturní zvyklosti a poznat lokální trh.

K tomu nám mohou pomoci určité nástroje od Google, se kterými nás seznámil Tomáš Kasman, hlavní analytik v českém Google. Pokud se rozhodujete, zda začít expandovat na mezinárodní trhy, pak vás bude určitě zajímat, zda je po vašem produktu na daném trhu poptávka, jak lidé nakupují a hledají informace a jaká je na daném trhu sezónnost vašeho produktu a regionální rozložení poptávky.

Přehled dostupných nástrojů od Google, které vám pomohou při rozhodování, zda a kam začít exportovat:

  • Google Market Finder – nástroj pro hledání nových trhů, který vám pomůže vyhodnotit možné příležitosti a velikost poptávky.
  • Consumer Commerce Barometer (CCB) – nástroj, který pomůže zhodnotit význam internetu v jednotlivých fázích nákupního chování spotřebitele. Máte možnost zjistit, jaké produkty v dané zemi (oblasti) nakupují spotřebitelé nejčastěji online, jaké offline, zda vyhledávají informace nejdříve na internetu a pak nakupují v kamenné pobočce a spoustu dalších zajímavých informací.
  • Google Trends – nástroj, který zachycuje vývoj poptávky ve vyhledávání. Pomáhá zjistit sezónnost a regionální rozložení poptávky. Můžete mimo jiné také zjistit, jakým způsobem se vyvíjí poptávka po vaší konkurenci, a to na úrovni jedné konkrétní země, nebo celosvětově.

Závěrem 4 doporučení, jak efektivně zapojit online kanály do exportu od Michala Kadery, ředitele pro vnější vztahy ze Škoda Auto:

  1. Mějte kvalitní produkt
  2. Poznejte svého zákazníka
  3. Online prodávejte jen to, co jde
  4. Bavte se u toho!

Pokud tedy uvažujete o vstupu na zahraniční trh, rozhodně přitom myslete i na příležitosti, které vám nabízí online svět, a nezapomeňte jich naplno využít. Pokud si s tím i přesto nebudete vědět rady, nebojte se obrátit na odborníky.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

21. března 2014