Google Performance & Branding Summit 2014

Digichef

Ani tento rok nechyběl Sun Marketing na Google Performance & Branding Summitu. Pár svých postřehů z této akce vám představím v následujícím článku.

Na 4. ročníku nás bylo o jednoho více než minule - zúčastnili jsme se ve třech: já, Pája a Verča -, proto nebylo až tak obtížné rozhodit si, kdo půjde na kterou z přednášek, které se konaly ve dvou sálech.

Místo konání zvolil Google dosti netradiční. Akce se odehrála v národní kulturní památce Stará Čistírna odpadních vod v Bubenči (ano, čtete správně, je to bývalá čistička odpadů z kanálů :-)). Ze začátku jsem byl poněkud skeptický k volbě místa. Hlavně z důvodu větší vzdálenosti od centra Prahy, nicméně genius loci mi toto mínus bohatě vynahradil. Abyste se dozvěděli, proč se mi místo nakonec líbilo, budete si muset počkat až na konec článku. Nyní již k tomu, co jsme se na přednáškách dozvěděli.

image

Já a Verča před Smileboxem

Co rok dal: nové formáty a funkce

První přednáška, na kterou jsem vyrazil s Pájou, byla pro nás ze Sun Marketingu spíše startovací. Jan Bednář a Jindřich Benko z Googlu nám představili nejzajimavější novinky v AdWords z minulého roku, přičemž většinu z nich jsme již znali nebo je už aktivně využíváme (a rovněž o nich píšeme články :-)).

Nejčerstvější a pro mě nejzajímavější novinky byly dvě:

1) Rozšíření o výzvu: jde vlastně o další řádek navíc u textových reklam, podobný sitelinkům, s tím rozdílem, že tato rozšíření nejsou prokliknutelná. Dle Googlu mají sloužit ke komunikaci slev, akcí apod. Podmínky toho, aby se Rozšíření o výzvu zobrazila, jsou podobné jako u jiných rozšíření.

2) Optimalizace cílení byla novinkou, která mne osobně zaujala nejvíce. Zjednodušeně řečeno slouží - na základě algoritmů Googlu - k automatickému rozšíření cílení v kontextových kampaních nad rámec toho, jaké cílení si člověk sám v kampaních nastaví. Z podstaty věci je tedy zřejmé, že optimalizace cílení není vhodná pro ty, kteří chtějí mít nad cílením svých reklam v kontextu úplnou kontrolu. Je naopak vhodná pro ty, kteří chtějí oslovit více potenciálních zákazníků. Google slibuje, že při zapnuté optimalizaci cílení se nezvedne CPA. Nakonec mě dosti překvapilo, že při zakládání nových kampaní v rozhraní je tato volba automaticky zapnuta.

image

Automaticky zapnutá optimalizace cílení při zakládání nové kampaně

Optimalizace 3.0

Přednáška Jana Zdarsy z českého Googlu byla vybrána parádně. Na první pohled by se zdálo, že neřekl nic až tak objevného - jeho přednáška se točila okolo těchto tří témat:

  • Základem dobrého remarketingu je koncepční segmentace publik do homogenních skupin, se kterými se musí pracovat odlišně.
  • "Používejte modifikátory nabídek!"
  • "Vylučujte klíčová slova!".

Takto to zní jako banální rady a sotva první stupeň základní školy každého PPC specialisty. Nicméně, Zdarsa tato témata dokázal rozebrat do takové hloubky, že jsem se místy v přednášce docela ztrácel. Co se týče segmentace remarketingových publik, představil 4 určující body, o nichž platí, že pokud v některém z nich existuje výrazný rozdíl, je třeba segmentovat:

  1. sdělení (např. ty uživatele, co už jednou nakoupili před více než 30 dny, reaktivovat novým sdělením.)
  2. pravděpodobnost konverze
  3. hodnota konverze (např. na základě marží u eshopu)
  4. chování uživatelů

K těmto všem bodům Google dle Zdarsových slov nabízí unikátní nástroj:

  1. dynamický remarketing;
  2. optimalizátor konverzí;
  3. flexibilní strategie nabídek;
  4. demografické údaje o uživatelích v přehledu publik, které by snad měly do budoucna být ještě podrobnější.

Pokud jde o vylučování klíčových slov, Zdarsa důrazně varoval před pozastavováním klíčových slov s nízkým CR. Takové slovo se nakonec "nachytá" na jiné slovo, takže je třeba dané slovo opravdu vyloučit. Tím to ale nekončí, dané klíčové slovo s nízkým konverzním poměrem je potřeba vyloučit i napříč sestavami či dokonce kampaněmi, aby opravdu nemělo žádnou možnost "chytit" se jinde.

Na závěr své přednášky mimo jiné přihodil perličku: Google testuje jakousi obdobu dynamického remarketingu pro služby. Na to jsem velmi zvědav!

Relevancy and landing page optimization

Pokud jste chtěli na PBS 2014 zažít dva opravdové showmany, nesměla vám ujít dvojpřednáška Relevancy and landing page optimization pánů Mariusz Gąsiewskiho z polského Googlu a Američana Nav Nouhiho, který působí v českém AVG.

Polák svou přednášku prokládal vtipnými videi, které však byly k tématu vždy relevantní. Kromě optimalizačních tipů nám doporučil při copywritingu držet se metody 4U:

  • urgent ("last 2 places left")
  • ultra-specific ("9 EUR/day")
  • useful (příklad si jistě domyslíte sami:-))
  • unique ("stand-out" produktu, který propagujeme).

image

Mariusz Gąsiewski

Nav Nouhi zase v americkém duchu sršel vtipem a hláškami, dobíral si předchozího přednášejícího Mariusze a občas mluvil tak rychle, že mu téměř nebylo rozumět. Základem optimalizace dopadovek je dle něj testování, testování a... opět testování.

Tipů, jak optimalizovat dopadové stránky, nám oba řečníci představili opravdu bezpočet. Zmíním jen pár:

  • Používat nadpisy a přehlednou strukturu textů na webu.
  • V každém kroku objednávkového procesu uživateli připomínat, o jak skvělý deal jde ("20 % off").
  • Optimalizovat dle pohlaví/dne v týdnu/hodiny/atp. aka používat modifikátor nabídek, jak o tom mluvil i Jan Zdarsa. Mariusz tuto optimalizaci přirovnal k Yetimu - každý ho zná, ale nikdo ho prakticky neviděl.
  • Dávat do viditelné URL stejná slova jako v nadpise.
  • Barevně odlišovat tlačítka "Buy". Vhodné barvy jsou modrá, zelená nebo oranžová.

Spolu s Optimliazcí 3.0 šlo o velmi motivující přednášky. Velmi se těším, až budou slajdy a videa z přednášek k dispozici - jejich zhlédnutí doporučuji každému, kdo se výkonovou reklamou zabývá.

Integrovaná kampaň pro prodej i branding

Poslední přednáška byla z mého pohledu nejméně přínosná. Šlo o představení toho, jak v korporátu slučují performance a branding části svých online marketingových aktivit (a dokonce jak se snaží, aby jejich aktivity pochopili a docenili i lidi z offlinu). Na můj vkus byla přednáška příliš obecná, nedokázal jsem si z toho odnést nic, co by mi v mé práci pomohlo a trochu to na mě působilo jako plácání po zádech sebe sama, které známe od jednoho našeho telefonního operátora. Osobně raději vítám odbornější a úzce tematicky zaměřené přednášky.

Zakončení

Celá akce končila velkorysou afterparty s nezbytným rautem :-) Součástí afterparty byla i možnost komentované prohlídky útrob čistírny, což jsme s Verčou rádi využili. Historie místa i samotné prostory byly alespoň pro mne velice zajímavé. Zkrátka, splnil se mi dětský sen ještě z dob, kdy jsem koukal na Želvy Ninja (to jest, podívat se do kanálů :-)).

image

Čistička odpadních vod zevnitř

Kdy budou dostupná videa přednášek? Nemohu se dočkat!

  • Celkový průměr hodnocení: 3.0 z 5
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0

10. června 2014