Také si vždy na začátku nového roku hodnotíte ten předchozí? Co se vám povedlo, čeho jste dosáhli či na čem je třeba ještě více zapracovat? Já si takovou sumarizaci dělám vždy, a to hned na několika „frontách.“ Jednou z nich jsou letos i české PPC systémy. Rok 2010 byl totiž pro ně rokem velkých změn, které jsme v jeho průběhu samozřejmě zaznamenávali. Když se na ně zpětně podíváme, zjistíme, že jich bylo opravdu požehnaně! Udělejme si takový průlet inovacemi v českých PPC systémech spolu.
Sklik na sobě opravdu zamakal! Přišel s mnoha novinkami, které nám pomáhají efektivněji spravovat kampaně našich klientů.
Hned zpočátku roku, přesně 1. 2. 2010, byl spuštěn nový Sklik. Seznam téměř rok pracoval na nové verzi reklamního systému a na přelomu ledna a února Sklik „překlopil.“ Tato změna přinesla mnoho pozitivních funkcionalit, jako například optimalizaci denního rozpočtu, možnost rovnoměrného střídání inzerátů, změnu způsobu řazení inzerátů ve vyhledávači, zvýšení limitu importu na 30 MB. Nový Sklik přinesl i inovace týkající se kontextové sítě, a to možnost statistických reportů jednotlivých webů a možnost vyloučení jednotlivých webů. Další užitečnou funkcí je vyhledávání v účtu Skliku. Uf! Jak vidíte, přechod ze starého Skliku na nový přinesl hodně skvělých novinek. Musím si ovšem trochu rýpnout. Ne všechno proběhlo tak hladce, jak jsem zprvu očekávala. Některé změny v nastavení kampaní se nám neuložily a kontextová síť vygenerovala obrovský počet konverzí za dobu přechodu. Ne že bychom z konverzí neměli radost ;), bohužel ale nebyly relevantní.
V červenci Sklik otevřel volnou registraci do partnerské sítě, která souvisela s ukončením testovacího provozu kontextové sítě Sklik. Co znamená „volná registrace do partnerské sítě?“ Prakticky každý majitel webu se může do partnerského programu přihlásit a tím na svém webu zobrazovat reklamy Sklik (pokud projde schválením ;)).
Další novinka, která přišla tentýž měsíc, je zobrazování screenshotů webových stránek inzerentů u reklam ve vyhledávači. Že stále screenshot u inzerátu nemáte? Pomocí přidávacího formuláře a přidání URL lze aktualizovat náhled stránky a do 24 hodin by měly být změny viditelné.
V srpnu přišla funkce, na kterou jsme čekali už dlouho, a to geo cílení kampaní. Kampaně jdou od srpna zacílit na jednotlivé kraje či lze zacílit na bod a okruh kolem něj. Spolu s geo cílením byla uvedena možnost rozšířit inzerát o adresu, což ovšem vyžaduje propojení s adresářem firem. A pokud máte sídlo společnosti jinde než pobočku obchodu, máte smůlu, protože v adresáři firem je vždy uvedena adresa dle OR :-(.
V září si dal Sklik s inovacemi pauzu, aby nás v říjnu opět zasypal novou várkou :-). Sklik spustil API! Na to mnoho programátorů čekalo. Zatím je zdarma, ale zpoplatnění ho pravděpodobně nemine. Necháme se překvapit.
Nejen že administrátoři přepracovali nápovědu, ale proběhla změna v zakládání kampaní. S čím Sklik oproti jiným systémům zaostával, to napravil - přibyla totiž možnost časového plánování kampaní a nově lze kampaně rozdělit na vyhledávání a kontext zvlášť!
Ani před koncem roku Sklik v inovování nepolevil. Díky změně pravidel lze propagovat v inzerátech alkohol jako je pivo, víno a medovina. Na víno už máme spoustu inzerentů a dokonce i na medovinku se nějací najdou ;). Jednou z posledních novinek je možnost upravovat viditelnou URL za doménou prvního řádu, což je super a pomůže to při detailnějším cílení inzerátů.
A nakonec ještě programátoři upravili import a export kampaní, klíčová slova lze nyní hromadně editovat v rozhraní. Uvidíme, jestli to práci urychlí. Stejně bych nejvíce ocenila nějaký offline editor, který by se dal s online rozhraním propojit ;) Co vy?
Nejen že Google AdWords oslavil v roce 2010 své desáté narozeniny, ale během tohoto roku také přinesl mnoho novinek. Některé bych nazvala přímo revolučními :-). Vynechám změny rozhraní AdWords, kde se změnilo umístění štítků a reporty se přesunuly, což dle mého názoru nebyl zrovna šťastný krok. Vrhnu se hned na nové možnosti v nastavení kampaní.
Možná se ptáte, co považuji za zmíněné „revoluční“ funkcionalitky? Nemusíte se mnou souhlasit, ale remarketing je jednou z možností zefektivnění kampaní budoucnosti! Opakovaného oslovování uživatelů, kteří (ne)udělali, co jsme chtěli? Za mě super nápad! S remarketingovými kampaněmi je třeba zprvu experimentovat a nenechat se odradit od prvotních neúspěchů.
Mezi zásadní novinku AdWords v roce 2010 řadím i search funnels. Opět je to skvělý nápad! Ukázat, jaké klíčové slovo přivedlo na stránky konvertujícího uživatele jako první? Obecná klíčová slova, která se zdají na první pohled neefektivní, již mají potvrzenou svou důležitost!
Ne tak úplně, ale pomalinku se můžeme dostat k datům, jak si obecně stojíme v podílu zobrazení, v míře zobrazení klíčových slov s přesnou shodou či v míře ztracených zobrazení. Dobré, ne? Přibyla nám totiž možnost zobrazení konkurenčních metrik :-).
Rozčilovala vás klíčová slova na volné shodě, která zobrazila inzerát i na podobné dotazy, což nebylo žádoucí a přesná nebo frázová shoda nebyla vhodná? Už nemusí! Funkce Broad match modifier toto změnila. Pomocí znaménka „+“ před klíčovým slovem zafixujeme výraz, který nechceme, aby se pomocí volné shody zaměnil. Další „Thumb up“!
V nástrojích AdWords inovoval nástroj pro návrh klíčových slov, nástroj pro diagnostiku reklam a hlavně AdWords Editor. Co mě mile překvapilo, je nástroj, který zobrazí potenciální umístění. Nadefinujeme klíčová slova kontextové sestavy a můžeme si zobrazit, kde zhruba se naše reklama zobrazí. Paráda!
V rozhraní lze na kartě "Možnosti" nyní nově získávat návrhy na úpravu kampaní, které si dokonce můžeme vyexportovat. Jedná se o návrhy ceny za proklik klíčových slov pro první stránku, detailnější statistiky klíčových slov a také třeba ideální cenu za klik pro sestavy.
V nastavení kampaní AdWords došlo k novým možnostem práce s druhem nabídky ceny za klik. Nyní lze cenu za klik „rozšířit.“ Co to znamená? Rozšířená cena za proklik znamená, že se cena bude při každé „aukci“ upravovat podle dlouhodobého zvýšení návratnosti investice. Je tedy potřeba mít zapnuté měření konverzí.
Cenu lze také nastavit zaměřenou přímo na konverze. Tímto nastavením aktivujeme Optimalizátor konverzí, tedy nastavujeme maximální či průměrnou cenu za konverzi a ne cenu za proklik.
Také nově lze nastavit demografické cílení i v našich kampaních, ale u nás to ještě není moc použitelný údaj :-(.
Nově lze vytvořit reklamy pro Google obrázky, a to pomocí Display Ad Builderu. Moc inzerentů toto ale nevyužívá, alespoň ne u nás v ČR.
Jelikož už má smart phone skoro každý, AdWords uvádí na trh i novinky pro mobilní telefony, jako je AdWords rozhraní pro mobily. Pro uživatele přinesl AdWords funkci Click to Call, která uživateli umožňuje klinknout na číslo u inzerátu a rovnou volat.
Certifikační program Google AdWords prošel v tomto roce razantní změnou. Zkouška GAP (Google AdWords Professional) skončila a přišly nové zkoušky GACP (Google AdWords Certified Partner). Testy jsou již lokalizované do češtiny, ale to je spíš na škodu než k užitku. Když jsem před několika lety dělala svůj první GAP, přála jsem si, aby byl lokalizován do češtiny, ale když jsem testy v češtině letos dělala, litovala jsem. Změna certifikačního programu se dotkla i agentur. Certifikace „Google AdWords Qualified Company“ zanikla a byla nahrazena programem, který se jmenuje „Partnerské agentury Google“.
Máte rádi experimenty? V AdWords lze nyní skvěle experimentovat s kampaněmi. ACE (AdWords Campaign Experiments) umožňují dělat tzv. Split testing, přesněji řečeno testovat dopad provedených změn. Experimentovat můžeme se sestavami, texty, klíčovými slovy, CPC a s umístěními. Naopak nemůžeme ACE využít na experimenty s negativy, rozšířením reklam a s obecenstvy. Veškeré nastavení ACE probíhá jen v rozhraní, nelze pro něj použít AdWords Editor. Už jste zkusili nějaký zajímavý experiment? Zpestřete si správu kampaní jako my :-).
Na konci roku Google ukázal, že dokonale pochopil největší cílovou skupinu a povolil inzerovat nejen branding, ale i prodej tvrdého alkoholu :-).
Nejdříve nás Etarget překvapil tím, že vylepšil design, a tak jsme poznali, že se „něco děje,“ že to asi nebude poslední věcička, kterou změní. Nemýlili jsme se! Překvapil nás pak ještě několikrát ;)
Na domovské stránce Etargetu nyní najdeme souhrnné statistiky kampaní, a to nejenom výkonnost jejich provozu, ale také například TOP kategorie nebo TOP regiony.
V říjnu bylo všem inzerentům zpřístupněno regionální cílení. Super! Reklamy jdou tedy cílit na jednotlivé regiony dané země. Cílení funguje pomocí IP adres.
Již všichni inzerenti mohou nyní využívat pokročilé možnosti nastavení čerpání rozpočtu u kampaní v systému Etarget. Buď si nastavíme limit, kolik chceme proinzerovat za 24 hodin, nebo konkrétní období (data od-do) a částku na toto období. Dokonce přibyla možnost takzvané variace denních limitů na celý týden. Nastavíme-li denní limit na kampaň, můžeme pak pro každý den v týdnu nastavit procento čerpání z této částky.
Systém Etarget minulý rok ještě přišel s pozměněným filtrem stránek. Můžeme tedy vybrat kategorie nebo přímo servery z kategorie, na které chceme cílit. Jeden háček to však stále má! Servery, které jsou takzvaně „nezařazené,“ si nemůžeme zobrazit, takže stejně nevíme, kde všude naše reklamy mohou létat:-(.
Možná, a to díky zjednodušenému zadávání klíčových slov. V roce 2010 jsme se také konečně dočkali možnosti inzerce více verzí reklam k jedné „sestavě.“ Jedna verze reklamy na skupinku klíčových slov a ještě k tomu random výběr při importu nebyly moc fajn!
Reklamní systém AdFox společnosti Centrum Holdings vyhlásil v září ukončení provozu. Důvod? Společnost Centrum Holdings se stala autorizovaným distributorem služeb Google AdWords. Po vyhlášení informace o ukončení provozu bylo možné ještě druhý den naposledy dobít kredit.
Systém oznámil pravděpodobné, ne ale definitivní datum ukončení provozu, a to k 31.12.2010. Nestalo se tak, AdFox stále jede! Provoz systému je prodloužen minimálně do 31. 3. 2011. Toto datum také není stoprocentní, jako předchozí. Asi zbylo dost klientů s nevyčerpaným kreditem a AdFoxu se nechtějí vracet penízky zpět. Kdo ví, zda se systém opravdu zastaví na konci března?
Také se ptáte, co se stane se servery zařazenými v síti AdFox? Sama si nejsem jistá, kolik z nich by prošlo kritérii do reklamní sítě Google;) Každopádně po ukončení provozu AdFoxu se nezačnou na webech automaticky zobrazovat reklamy AdSense. Partnerství Centrum Holdings a Googlu se totiž týká pouze AdWords.
Doufám že úspěšný! I pro vás, samozřejmě ;). Člověk si v průběhu roku ani neuvědomí, kolik novinek se na něj hrne. Když si pak uděláme takovýhle sumář, je to na pěkných pár řádků. Sama jsem moc zvědavá, jak se ukážou české PPC systémy v roce 2011, protože teď mají dost našlápnuto. Tak doufejme, že vydrží a nebudou usínat na vavřínech. My je za to odměníme dalšími prima klienty ;)! Vážně jste dočetli až sem?! Tak to máte hodně rádi PPC, stejně jako já ;).Velká gratulace k přečtení celého PPC románu 2010! Máte za to u mě čokoládový bonbon ;) Můžete si ho vyzvednout u nás v Sunu!
Všem přeji úspěšný a šťastný rok 2011!
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Hmm, perfektní summary. Za mě chválím hlavně Sklik, který se evidentně snaží, zvláště pak geo cílení. Mňamky, co přišly od googlu beru jako samozřejmost a u Etargetu nevím, co by mě vůbec mohlo překvapit, abych tuto síť začal brát "vážněji":)
Jako obvykle super článek. Nabídka bombonu ale asi nebyla nejlepší nápad, zítra se u nás v Sunu dveře netrhnou :)
Bezva článek a všechno dobré v Novém roce
Mě osobně nejvíc potěšila možnost inzerce alkoholu - je vidět, že konečně tyto společnosti pochopily, co lidi táhne ;-)
Mimochodem, nějaký ten editor na Sklik bych ocenil - to, že už to má Google, není výmluva. Určitě by mnoho uživatelů docenilo odstranění klasických problémů při importu z Googlu do Skliku, takže aplikace udělaná Skliku přímo na "tělo" musí být trefa do černého ;-)
Jinak díky za článek - pěkné ohlédnutí za uplynulým rokem
V systému Etarget se řídím při schvalování reklamních textů zákonem č. 40/1995 Sb., ve všech §ech (zákon o reklamě)