Google AdWords: konec nezahrnování blízkých variant u frázové a přesné shody

Digichef

Při přečtení titulku článku Google Removing Exact Match keywords mne málem ranila mrtvice, ale naštěstí nic není tak horké, jak by se i z dalších titulků (RIP Exact Match and Phrase Match in AdWords!) mohlo zdát. V posledním příspěvku na oficiálním blogu AdWords se dočteme, že Google na konci září zcela zruší možnost zvolit "Nezahrnovat blízké varianty" u přesné a frázové shody. Klíčová slova na frázové a přesné shodě tedy budou vždy zahrnovat množná čísla, překlepy a blízké varianty. Nejjednodušeji bych to názorně vyjádřil s pomocí screenu z AdWords Editoru - toto roletkové menu zkrátka zmizí:

image

Podle Googlu má zahrnutí blízkých variant - jak jinak - přinášet samá pozitiva: u daných shod pokrytí více vyhledávaných slov, a tedy více prokliků na reklamy při zachování "srovnatelné" míry prokliku (a tudíž i oslovení více zákazníků). Dále by se reklamy snad v některých případech mohly spustit i na klíčová slova, která v účtu máte v dozajista nenáviděné kategorii "Nízký objem vyhledávání". Rovněž mají blízké varianty šetřit čas PPC specialistů tím, že nemusí vytvářet rozsáhlé seznamy klíčových slov s překlepy, množnými čísly apod. Což ale nemusí být nutně výhoda, protože, jak sám Google na konci článku zmiňuje, AdWords nakonec stejně "preferuje spouštění reklam pomocí klíčových slov, která jsou identická s vyhledávacím dotazem".

S velkou pravděpodobností platí, že většina PPCčkařů dnes už nechává "blízké varianty" zapnuté (je to takto standardně při vytvoření kampaně nastaveno). Na druhou stranu, dokáži si představit nejednu specifickou situaci, kdy by se zrušení blízkých variant stále mohlo hodit. Nevidím tedy důvod (a nejsem sám), proč tam tuto možnost nezachovat (i když by třeba byla využívaná jen minimálně).

Dále by mého vnitřního skeptika zajímalo, jak spolehlivé jsou algoritmy Googlu například při rozpoznávání překlepů (a jejich přiřazování k nastaveným klíčovým slovům). Dle Googlem uváděných příkladů se při zapnutých blízkých variantách například na dotaz "waterpoof sunblock" spustí reklama s nastaveným klíčovým slovem "waterproof sunblock". Funguje to však stejně dobře i v češtině? Vždyť i v anglickém jazyce je spousta příkladů, které musí být pro algoritmy nutně problematické: Glass / Glasses (další příklady viz první odkazovaný článek).

Domnívám se, že daný krok je zcela v intencích snah Googlu do budoucna vše, co půjde, automatizovat. Bohužel to zároveň vede ke snižování inzerentské kontroly nad reklamními účty.

Ondra Salamon

17. srpna 2014