Na konferenci Marketing Festival 2014 mě zaujalo mnoho přednášek. Některé byly motivační, některé posilovaly strategické myšlení, některé přinesly tipy na zlepšení a zrychlení práce, některé bouraly naivní a klasickou českou povahu. Mě ovšem zaujala přednáška doktora Petera Meyerse.
Peter porovnával výsledky SERPu pro 10 000 dotazů na západním trhu (reprezentovaným USA a UK) a východním trhu (ČR a Polsku). A jaký byl výsledek? Více jak třetina výsledků vyhledávaní na Googlu u nás obsahuje pouze 10 běžných výsledků, bez jakýchkoliv dalších prvků. Na západě je tomu pouhá pětina. Co je ten zbytek? Různé featury, které Google nabízí.
Hvězdičky byly kupodivu jediným typem výsledku v Česku, který se objevoval v SERPu častěji, něž u ostatních trhů. Proč asi? Nelze popřít, že tento typ strukturovaných výsledků na Googlu vede k lepší míře prokliku. A to mnohdy velmi výrazně. Proto většina českých e-shopu neváhá s jejich nasazením.
Je velmi pravděpodobné, že běžný český uživatel vyhledávače Google některé typy výsledků výše zatím nezaznamenal a možná jsou pro něj novinkou. Zkrátka některé výsledky najdeme u nás jen u velmi málo procent, spíše promilí dotazů. Některé typy výsledků ale u nás nespatříme vůbec. Které že to výsledky jsou?
Výsledky Googlu budou zkrátka bohatší a budou obsahovat více informací. Myslím, že tyto změny nebudou mít velký dopad na návštěvnost drtivé většiny webů. Je možné, že toto zasáhne encyklopedické weby, kde spousta uživatelů dostane odpověď už ve výsledcích vyhledávání. Většiny komerčních subjektů se toto výrazně nedotkne.
Jednou velkou oblastí, kterou bude chtít Google více propojovat ve svých výsledcích vyhledávání, jsou sociální sítě. Lidé tam za poslední roky tráví čím dál více času. Sociální sítě skrývají velké množství obsahu. Na některých západních trzích nedávno Google nasadil odkazy na sociální sítě v knowledge grafu. Což je podle mě prvotní krok ke sblížení Googlu s jinými socialními sítěmi než je jeho vlastní Google plus. Tlak na aktuální obsah bude veliký, dokážete si představit vyjádření známých osobností třeba na Twitteru k určitému tématu přímo v SERPu Google?
Odkazy na sociální sítě v knowledge grafu, zdroj: http://searchengineland.com
Velkým otazníkem budou také mobilní zařízení, kde díky omezenému prostoru obrazovky a pomalejšímu připojení těchto zařízení má Google poměrně dost svázané ruce. Nyní už ale testuje na západním trhu box s odpovědí přímo v SERPu: