Co je to storytelling a proč by na něj značky neměly kašlat

Storytelling je důležitá marketingová aktivita, kdy se pomocí vyprávění příběhu mohou zákazníci lépe ztotožnit se značkou. Daleko raději se člověk stane příznivcem produktu, k jehož vzniku a využití se váže nějaká emotivní linka.

Budete-li vyprávět příběh, lidé si mnohem lépe zapamatují, kdo jste, co nabízíte a proč to nabízíte. Žijeme v době, kdy máme všeho dostatek a můžeme si vybírat, takže jak to udělat tak, aby si lidé vybrali zrovna vás?

Prvky dobrého příběhu

1. WOW efekt

Musíte zaujmout a získat pozornost. Je to v tom, o čem budete vyprávět, tón, jakým to budete vyprávět a výsledný efekt, který chcete po sobě zanechat. Lidé si po odvyprávění příběhu musí říct "wow, tak to jsem nečekal".

image

Musí to být pecka!

2. Zaháčkujte si je

Nehledejte v tom žádné složitosti a vypusťte to ze sebe tak, jak to skutečně cítíte. Čím snazší to napíšete/natočíte/nakreslíte, tím lépe si to lidé zapamatují. Ale pozor, ne že si vystřílíte všechny náboje hned na první dobrou. Nechte si vždy něco v zásobě. Tajemství, které odhalíte zase příště.

3. Buďte autentičtí

Nikdy si nevymýšlejte historky jenom proto, abyste byli zajímaví. Docela rychle by mohl kdokoliv přijít na to, že plácáte nesmysly. Samozřejmě, že si do příběhu můžete zamontovat prvky, které jej trochu okoření a pro zákazníky se stane atraktivnější a lépe zapamatovatelný, ale vždy se držte pravdy. „Ale co když je příběh naší značky prostě nuda?“, ptáte se. A já vám odpovídám „Nikdy to není nuda. Na začátku vždy stojí minimálně odvaha a chuť dělat něco jinak a lépe, a to už stojí za pozornost.“

4. Přizpůsobte příběh cílovce

Vůbec nejsnazší je, když je vaše publikum takové, jací jste vy sami. To se pak vypráví skoro samo. Pokud se vaše cílové skupiny liší, příběhy upravte tak, aby se každá skupina mohla lépe ztotožňovat. Jinak budete mluvit se studenty a jinak s matkami. Ale nikdy nezapomeňte na emoce – ty totiž působí úplně na všechny.

image

Emoce. Projevujeme je všichni. Až na Kristen Stewart. Zdroj obr.: fanpop.com

Proč by firmy na storytelling neměly kašlat

Touha po příbězích je v nás od dětství. Milujeme pohádky, nečekané konce a odhalování tajemství. Čteme knihy, koukáme se na filmy a příběhy jsme zkrátka fascinováni každý den. Vyprávění příběhu nám pomáhá lépe pochopit autora a zjišťovat, že v jistém smyslu je nám třeba i podobný.

Příběh namísto reklamy

3 příběhy, které mě baví.

1. Co..co..coffee keeps you a..a..awake

Video má sice dvě minuty, ale vsadím se, že ho dokoukáte.

2. Felixův seskok

Příběh, který sledoval celý svět.

3. Bez produktu

Z reklam na Apple se máme ještě pořád co učit. Tahle na MacIntosh je dosud považována za nejlepší na světě. A světe div se… vypráví příběh.

Co když vám vyprávění nejde?

Existují lidé, kteří jsou za každých okolností zábavní, lidé, kteří nedokáží odvyprávět ani vtip, lidé, kteří mají tendence se podceňovat, i když je jejich příběh zajímavý. Pokud se na vyprávění příběhu z jakéhokoliv důvodu necítíte, požádejte někoho, ať to řekne za vás. Představte se mu tak, jak sami sebe skutečně vidíte a to by bylo, aby ve vás něco nenašel.

Inspirujte mě příběhy, které dostaly vás.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

18. ledna 2015

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné